Ćwiczenia oddechowe zamiast leków na nadciśnienie

Pięciominutowe ćwiczenia oddechowe, wykonywane codziennie działają jak leki obniżające ciśnienie krwi i znacznie zmniejszają ryzyko wystąpienia poważnej choroby sercowo-naczyniowej.

ćwiczenia oddechowe fot. Shutterstock.com

Z najnowszych badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców z University of Colorado Boulder i opublikowanych na łamach Journal of the American Heart Association wynika, że trening wykorzystujący mięśnie używane podczas oddychania jest skuteczny w walce z nadciśnieniem.

REKLAMA

Badanie

Badanie trwało 6 tygodni. W tym czasie 36 pacjentów z nadciśnieniem w wieku od 50 do 70 lat (ze skurczowym ciśnieniem tętniczym równym lub większym niż 120 mm Hg) - każdego dnia przez 5 minut – z pomocą specjalnego inhalatora wspomagającego oddychanie, wykonywało 30 głębokich oddechów z wysokim oporem. Urządzenie obsługiwane ręcznie ograniczało przepływ powietrza, dzięki temu mięśnie oddechowe (osłabione przez chorobę) zmuszone były do cięższej pracy, co przełożyło się na ich wzmocnienie.

Spośród badanych tylko połowa była poddana prawdziwemu treningowi oddychania. Druga część natomiast stanowiła grupę kontrolną, co oznacza, że przeszła jedynie trening pozorowany.

Wyniki

Po przeanalizowaniu wyników okazało się, że ta prosta, tania i nieczasochłonna metoda oddychania o nazwie IMST sprawdza się nawet lepiej niż zalecane do tej pory pół godzinne spacery oraz przynosi porównywalne efekty do przyjmowanych leków. Oznacza to, że może być nowym niefarmakologicznym antidotum dla nadciśnieniowców.

W grupie trenującej naprawdę odnotowano także 45-procentową poprawę funkcji śródbłonka naczyniowego, który wpływa na regulację ciśnienia tętniczego i ukrwienie tkanek. Zaobserwowano również wzrost poziomu tlenku azotu, który naturalnie obniża się wraz z wiekiem, co za tym idzie, wpływa na ciśnienie krwi.

Oddychanie dobre nie tylko na nadciśnienie

IMST to forma treningu fizycznego stworzona z myślą o ciężko chorych pacjentach z nadciśnieniem i problemami układu oddechowego, ale badania wykazały również, że regularny trening oddechowy nie tylko obniża ciśnienie krwi, ale wpływa też na lepszy sen, zmniejsza problemy z bezdechem sennym, poprawia stan naczyń krwionośnych oraz redukuje stres i napięcie. Co więcej, ta nieinwazyjna metoda może być szczególnie pomocna kobietom w wieku menopauzalnym oraz sportowcom, np. maratończykom, którym zależy na poprawie wyników.

Aktualnie trwają prace nad stworzeniem specjalnej aplikacji, która ma pomóc kontrolować ciśnienie krwi za pomocą dowolnych urządzeń ułatwiających oddychanie.

 

 

Zobacz również:
„W momentach kryzysu najważniejsze okazują się proste rzeczy. Tylko na nich warto się koncentrować, szukając elementów, które sprawiają radość i dają szczęście. Kiedy twój dotychczasowy świat się kończy, musisz nauczyć się go na nowo, jak dziecko”. O tym, jak udało jej się znów znaleźć w sobie radość życia, opowiada Agnieszka Woźniak-Starak.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA