[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Cukrzyca: objawy, zalecenia, leczenie

Męczą Cię napady głodu, częste oddawanie moczu i dodatkowe kilogramy? Nie zwlekaj z badaniami – to może być cukrzyca. Zobacz, jak kontrolować jej przebieg poprzez odpowiednią dietę i aktywność fizyczną.

fot. Blazej Lyjak 2014/shutterstock.com fot. Blazej Lyjak 2014/shutterstock.com

Epidemia cukrzycy

Cukrzyca określana jest mianem epidemii XXI wieku. Na typ 1 (wrodzony) choruje 10% ludzi. Reszta, a w Polsce to ponad 2 miliony, głównie sama zapracowała na tę chorobę. Co gorsza, około 1 miliona może w ogóle nie wiedzieć, że jest chora.

WHO szacuje jednak, że coraz częstsza otyłość i badania w tym kierunku spowodują, że za 6 lat dojdzie do eksplozji informacji na temat ilości ludzi chorych na cukrzycę.

 

Diagnoza 

Czujesz suchość w ustach i nieustannie chce Ci się pić. Co chwila biegasz do toalety, żeby się wysikać. Nieoczekiwanie zaczęłaś chudnąć, mimo że dużo jesz i masz wilczy apetyt. Czujesz się osłabiona, łapiesz infekcje dróg moczowych i często boli Cię głowa.

To może być zbieg różnych okoliczności, ale mogą to być również objawy cukrzycy typu 2, dlatego wątpliwości powinien rozwiać lekarz, a nie doktor Google. Prawdopodobnie będziesz musiała zbadać m.in. poziom cholesterolu, ciśnienie krwi i poziom cukru.

Jeśli wyniki będą w normie, a skończyłaś 35 lat, rób badania co 2 lata. Jeśli będą zawyżone, oprócz zaleceń lekarskich wprowadź w życiu kilka zmian. Na stałe.

Rozwiązanie

Bez względu na to, czy wynik pokaże, że jesteś na granicy ryzyka, czy też już w grupie chorych na cukrzycę typu 2, czyli nabytą (bo tylko o takiej tu mówimy), musisz wiedzieć dwie rzeczy. Po pierwsze, samo branie leków nie poprawi sytuacji, jeśli nie zmienisz stylu życia. Po drugie, życie z tą chorobą wcale nie musi oznaczać rezygnacji z aktywności i przyjemności.

Dieta na cukrzycę

Tego unikaj: cukier jest w diecie konieczny. Jednak lepsze dla zdrowia są cukry złożone, które wolniej uwalniają energię. Gdy są dostarczone do organizmu, w układzie pokarmowym zostają zamienione na glukozę, która trafia do krwi.

Insulina – hormon produkowany przez trzustkę – reguluje transport glukozy do innych komórek, by je odżywić. Jednak jeżeli źle się odżywiasz (duża ilość słodyczy, jedzenie w fast foodach), a do tego nie uprawiasz sportu, zmniejsza się wrażliwość komórek na insulinę i zaburza się przemiana cukru.

"Tak powstaje cukrzyca, która nieleczona może prowadzić przede wszystkim do chorób układu krążenia (zawał, udar) ale też do niewydolności nerek, chorób wzroku a nawet kalectwa i śmierci", mówi dr Katarzyna Lubos-Basińska, specjalista medycyny rodzinnej. Pamiętaj: cukrzycy możesz uniknąć.

Jeśli ciężko jest Ci się rozstać ze słodkościami, zobacz, czym najlepiej zastąpić cukier.

To jedz: ponieważ węglowodany, czyli cukry, są w tym wypadku kluczowe, powinnaś poświęcić im więcej uwagi. Bo nie chodzi o to, żeby z cukrów rezygnować. Przeciwnie – są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Jeśli ich nie dostarczysz w odpowiedniej ilości, może dojść do hipoglikemii, czyli niedocukrzenia, które może mieć poważne konsekwencje dla całego organizmu.

Kluczem w diecie jest zamiana cukrów prostych na złożone. A te znajdziesz w pełnoziarnistym pieczywie, wielu warzywach i owocach. Możesz kierować się listą produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG).

Ruch na cukrzycę

Jeśli masz cukrzycę lub stan przedcukrzycowy, to prawdopodobnie nie jesteś atletką. Sport jest konieczny, ale wprowadzaj go powoli. Rozpocznij 10-minutowym, w miarę intensywnym marszem 3 razy w tygodniu. Potem, z każdym tygodniem, wydłużaj wysiłek, aż dojdziesz do 30-45 minut.

Załóż wygodne buty, ponieważ cukrzycy mają skłonności do tworzenia się ran na stopach. Kontroluj wysiłek, bo tuż po nim poziom cukru we krwi mocno spada i może wywołać wspomnianą już hipoglikemię.

Dlatego od razu po ćwiczeniach zjedz pełnowartościowy posiłek z wolno uwalnianymi węglowodanami, by podnieść poziom glukozy we krwi. Jeśli przeholujesz, wtedy możesz pozwolić sobie na cukierka, i z tego powodu warto mieć je pod ręką.

Dowiedz się także, jak dbać o serce, by pracowało sprawnie i długo: Zdrowe serce: co mu pomaga, a co szkodzi?

WH 03/2014

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij