[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.8

Co zrobić, kiedy przesadzisz z kofeiną?

Zdarza się nawet najlepszym.

filiżanka kawy Przedawkować kofeinę jest trudno, jednak nie jest to niemożliwe.

Pamiętasz magiczny napój, który dawał Asteriksowi nadludzką siłę? Istnieje w realnym świecie – nazywa się kawa. Już jedna filiżanka pomaga obudzić się po zarwanej nocy, odzyskać chęć do życia w ponury dzień i dopełnić smakiem każdy deser. To zrozumiałe, że ludziom zdarza się jej nadużywać, szczególnie w zimne, ciemne, usypiające dni (czytaj: od września do kwietnia). Kiedy jednak podliczysz wszystkie duże latte i zsumujesz z kofeiną, którą dostarczyłaś sobie w inny sposób (np. w gorzkiej czekoladzie), możesz poczuć lekkie drżenie rąk.

Jakie są efekty uboczne spożycia za dużej ilości kofeiny?

Kofeina stymuluje centralny układ nerwowy, sprawiając, że czujesz się bardziej pobudzona i czujna. Może też wywołać uwolnienie adrenaliny – hormonu powodującego przyspieszenie akcji serca. To nic szkodliwego, jeśli zdarza się od czasu do czasu. Kiedy jednak przesadzisz z ilością kofeiny, możesz stać się niespokojna, rozdrażniona, a nawet zacząć dygotać.

ZOBACZ TEŻ: Energia od rana - szybkie patenty.

Według specjalistów, człowiek nie powinien dostarczać sobie więcej niż 400 milligramów kofeiny dziennie. Jak to przeliczyć? Kubek parzonej kawy ma średnio 95 mg kofeiny, taka sama ilość kawy rozpuszczalnej – od 50 do 80 mg. Podwójne espresso to 125 mg, a właśnie tyle kawy znajduje się zazwyczaj w średnim latte czy cappuccino. Bezpiecznie będzie więc nie przekraczać liczby czterech kaw dziennie. Oczywiście każdy organizm zareaguje na tę dawkę nieco inaczej, jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że przekraczając ją, poczujesz się po prostu źle.

Wypiłam za dużo kawy. Co teraz zrobić?

Zła wiadomość: może minąć nawet 9 godzin, zanim poziom kofeiny w Twojej krwi spadnie chociaż o połowę. Ale spokojnie, to że raz przesadziłaś z kawą, nie znaczy, że nic się nie da zrobić.
Po pierwsze, zacznij pić wodę. Nawodniony organizm lepiej będzie znosił symptomy przedawkowania. Woda pomoże też szybciej usunąć szkodliwą substancję z krwi. Możesz też spróbować delikatnie poćwiczyć, żeby jeszcze przyspieszyć metabolizm. Pomocne może być również zjedzenie czegoś, co zawiera magnez lub potas (np. banany). To właśnie wypłukanie przez kofeinę tych makroelementów z organizmu skutkuje drżeniem rąk i ogólnym uczuciem rozedrgania ciała.

ZOBACZ TEŻ: Kiedy kawa szkodzi?

Jak rozpoznać przedawkowanie kofeiny?

Naprawdę niebezpieczne przedawkowanie kofeiny zdarza się niezwykle rzadko, jednak dostarczenie sobie bardzo dużej ilości tego składnika w bardzo krótkim czasie może przynieść taki skutek. W 2017 roku w Południowej Karolinie (USA) zanotowano przypadek śmierci nastolatka, który w ciągu dwóch godzin wypił duży napój gazowany z kofeiną, energy drinka i latte.

Jeżeli masz którykolwiek z tych symptomów przedawkowania, natychmiast idź do lekarza:

  • Problemy z oddychaniem
  • Mętlik w głowie
  • Ból w klatce piersiowej
  • Wymioty
  • Mocno przyspieszone, nieregularne bicie serca
  • Konwulsje

W tych ekstremalnych przypadkach lekarz przyspieszy wydalanie kofeiny z organizmu, stosując na przykład aktywny węgiel lub inne środki przeczyszczające. Tylko nie używaj ich na własną rękę – przedawkowanie to nie żarty.

Podsumowując: Uważaj, ile kofeiny przyjmujesz i staraj się nie pić więcej niż czterech kaw dziennie (mniej, jeżeli pijasz też gazowane napoje z kofeiną lub energy drinki!). Jeżeli poczujesz, że lekko przesadziłaś, picie wody, ćwiczenia i jedzenie bananów powinno pomóc.

ZOBACZ TEŻ: 6 sposobów na parzenie kawy

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij