[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Co się dzieje, gdy... wpadasz w przedświąteczną panikę?

Mamy skłonność do nadawania emocjom zbyt mocnych nazw. Zobacz, czy naprawdę to, co się dzieje, gdy sfajczyłaś ciasteczka, to atak paniki..

świąteczna panika Stres przedświąteczny - wrzuć na luz!

1. Alarm!!!

Atak paniki następuje wtedy, gdy mózg błędnie interpretuje jakieś niegroźne zdarzenie jako śmiertelne niebezpieczeństwo. Hormony stresu – kortyzol i adrenalina – zalewają ciało. Musisz wybrać: walczyć czy uciekać.

2. Do startu...

Przyspiesza oddech, tętno, pojawia się drżenie mięśni, palpitacje. Organizm przepompowuje krew do mięśni, bo spodziewa się, że będziesz musiała walczyć lub uciekać. Ta reakcja jest odruchowa: to pamiątka po czasach, gdy zagrożenia były głównie fizyczne.

3. Co to będzie?

Włącza Ci się wyobraźnia, podpowiadając najbardziej przerażające obrazy, np. totalną katastrofę kulinarną na święta. Postaraj się ją wyłączyć, skupiając się na czymś innym. Badania wykazały, że takie przekierowanie uwagi na prostsze, możliwe do wykonania zadania działa uspokajająco. Na przykład zeskrob ciastka z blachy i zagnieć nowe ciasto.

4. Zatańcz

Okres półtrwania adrenaliny jest krótki – zaledwie 2-3 minuty, więc najsilniejszy, pierwszy etap napadu paniki zazwyczaj szybko mija. Niestety, kortyzol utrzymuje się w organizmie dłużej – około 2 godzin. Włącz muzykę, umyj podłogę, zatańcz albo zaśpiewaj głośno: „Dżingel bels, dżingel bels, lalalalala”. Aktywność pomoże Ci pozbyć się kortyzolu.

5. Spokój

Kwasy omega-3 hamują wydzielanie adrenaliny pod wpływem stresu. Witamina B (znajdziesz ją np. w steku) obniży poziom kortyzolu, a szybki spacer z psem pozwoli Ci pozbyć się adrenaliny i uwolni trochę endorfin, które poprawią Ci nastrój.

Okres przedświąteczny daje w kość naszym nerwom - to pewne. Bieganie za prezentami, planowanie wigilijnego menu, zakupy, gotowanie, pieczenie, potem wizyty gości... Wreszcie nadchodzi moment, gdy wszystko dopięte jest na ostatni guzik, a Ty nadal nie jesteś z siebie zadowolona i nie możesz wyluzować? Zobacz jak przestać wciąż patrzeć na siebie krytycznym okiem.

Zobacz też co się dzieje, gdy...: ...tańczysz, ...się zakochasz i ...za dużo pracujesz.


Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij