[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Co się dzieje gdy.. wpadasz w panikę

Czeka Cię trudna rozmowa, egzamin, zawody i boisz się, czy nie pękniesz? Psycholog Beata Dżugaj tłumaczy, co się z Tobą dzieje i jak się opanować.

co się dzieje gdy panikujesz fot. Adam Quest

1. MIEJ PLAN B

Kiedy dzieje się coś, czego się boisz, odpowiedzią organizmu jest reakcja „walcz albo uciekaj”, co sprawia, że gwałtownie podnosi się poziom adrenaliny, a rozum idzie się zdrzemnąć. Dlatego wiedząc, że nerwy mogą Cię zjeść w strategicznym momencie, zawczasu przygotuj sobie różne warianty zachowań, gdy coś pójdzie nie tak. Będziesz miała wtedy poczucie kontroli nad sytuacją.

2. NIE POGARSZAJ

Adrenalina nie pozwala jasno myśleć, a czasem wręcz paraliżuje. Ale jeżeli idąc, powiedzmy, na rozmowę o pracę, boisz się, że ktoś zada Ci trudne pytanie, a Ty się zachowasz jak zając w świetle reflektorów samochodowych, to zmień swój wewnętrzny monolog. Nie mów sobie: „Jestem taką panikarą”, tylko: „Uda mi się”. Bo to nasze wewnętrzne przekonania o sobie kształtują nasze reakcje.

3. ZMIEŃ INTERPRETACJĘ

Lękowi towarzyszą często różne dziwne sygnały z ciała, jak na przykład mrowienie, albo to, co zakochani nazywają „motylami w brzuchu”. Sportowi psycholodzy uczący swoich podopiecznych opanowywania tremy radzą im często, by zacząć inaczej interpretować te sygnały. Zamiast: „O, rany, niedobrze mi”, mówić sobie: „O, motyle w brzuchu. Znaczy jestem gotowa do akcji”.

4. WIZUALIZUJ

Nie myśl o stresie jako o czymś absolutnie złym. Jest przeciwnie: stres nas mobilizuje do działania, przełącza z trybu „leniwego autopilota” na tryb „doskonałej maszyny do zwyciężania”. Dlatego potraktuj go jako sojusznika. Żeby Cię nie demobilizował, spróbuj, jak radzą psycholodzy sportowi, wcześniej wyobrazić sobie krok po kroku swoje działanie (np. wchodzisz do gabinetu szefa, siadasz, patrzysz mu w oczy stalowym spojrzeniem i mówisz stanowczo: „Uważam, że należy mi się podwyżka”).

5. PAMIĘTAJ O SUKCESACH

Najbardziej przejmujemy się wtedy, kiedy na czymś nam bardzo zależy. Chcemy dostać tę pracę, chcemy się spodobać temu facetowi, chcemy wygrać ten konkurs. A głos wewnętrzny mówi nam: „Znowu pewnie to spieprzysz, jak zwykle”. Weź powiedz głosowi, żeby się przymknął. A teraz przypomnij sobie albo wypisz wszystkie sytuacje, w których Ci się udało, wygrałaś, zachowałaś się świetnie. Niech przeszłe sukcesy będą Twoją bronią.

ZOBACZ TEŻ: Co się dzieje gdy...

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij