Co na ból gardła – 10 rzeczy, które najlepiej jeść przy chorym gardle

Zapytałyśmy ekspertów o to, co jeść, żeby złagodzić bolące gardło. Na liście jedzenia polecanego przy bólu gardła są nawet lody!

Imbir, miód, pomarańcza Shutterstock

Kiedy boli cię gardło, zazwyczaj ostatnią rzeczą, na którą masz ochotę, jest jedzenie (przełykanie boli przecież jak diabli). Ale kiedy twoje ciało jest w ferworze infekcji, dobre odżywianie jest bardzo ważne.

„Żywność o dużej zawartości składników odżywczych, to najlepsza recepta na szybki powrót do zdrowia. Niesie ze sobą zerowe ryzyko skutków ubocznych, ma za to duży potencjał pozytywnego działania”.  – mówi dr Cynthia Li, autorka „Brave New Medicine”.

REKLAMA

Spis treści:

Odżywianie podczas choroby

Jeśli więc dasz radę coś przełknąć, warto postawić na posiłki pełne składników odżywczych.
Nie ma się jednak co łudzić, że jakiekolwiek produkty spożywcze mogą wyleczyć cię z bólu gardła.

„Najczęstszą przyczyną bólu gardła jest infekcja wirusowa - mówi dr Nate Favini. - Wirus i  odpowiedź immunologiczna organizmu na jego obecność powodują zapalenie błony śluzowej gardła, co powoduje ból”.

Z samą infekcja wirusową możesz zaś zrobić niewiele. Pozostaje ci wypoczywać i dobrze się nawadniać. Warto jednakże postarać się nie pogarszać swojego stanu. Brak składników odżywczych po prostu cię osłabi. Zaś jedzenie rzeczy o nieprzyjemnej dla błony śluzowej strukturze podrażni gardło, zaostrzając jeszcze odczucie bólu. Można za to nieco złagodzić swoje cierpienia, stawiając na przykład na chłodzące pokarmy o miękkiej, delikatnej konsystencji.

SPRAWDŹ TEŻ: Domowe sposoby na przeziębienie i grypę

Jakie jedzenie i picie spożywać przy bólu gardła?

Pierwszą rzeczą, którą powinnaś zrobić, to napełnić wodą swój bidon. I nosić go zawsze przy sobie. Nawodnienie podczas choroby jest niezwykle istotne, ponieważ woda rozrzedza wszelkiego rodzaju wydzieliny śluzowe, które mogą się pojawiać przy przeziębieniu. Ponadto utrzymanie odpowiedniego nawilżenia błony śluzowej gardła zapobiega jego drapaniu.

Oprócz wody eksperci zalecają również ciepłe płyny, takie jak buliony i herbaty – są łatwe do połknięcia i koją gardło. Powinnaś również starać się jeść głównie miękkie pokarmy, aby nie pogorszyć stanu delikatnej wyściółki gardła – świetnymi produktami będą tu na przykład jogurt, owsianka czy galaretka.

SPRAWDŹ: Przeziębienie czy grypa?

Jakich pokarmów i napojów unikać, gdy masz ból gardła?

Przy stanach zapalnych dróg oddechowych zdecydowanie należy trzymać się z daleka od chrupiących oraz kwaśnych pokarmów, ponieważ mogą one dodatkowo podrażniać i tak już obolałe gardło. Chipsy, krakersy, cytrusy, kawa czy alkohol powinny zaczekać na lepsze czasy. Często tego rodzaju pokarmy mogą również powodować refluks lub zgagę, które także pogarszają stań śluzówki w gardle.  

Ostre potrawy czy sosy i przyprawy z chili i cayenne, również będą podrażniać gardło – przecież nawet zdrowe osoby piecze po nich przełyk.

Naturalne sposoby na ból gardła

Istnieje kilka naturalnych i dostępnych bez recepty środków, które pomagają leczyć ból gardła. Uważaj jednak na syropy czy tabletki sprzedawane bez ograniczeń – mogą być napakowane składnikami takimi, jak sztuczne barwniki czy słodziki, które nie w niczym nie pomagają, za to niepotrzebnie obciążają Twój organizm. Zamiast tego zalecamy poniższe domowe środki zaradcze i bardziej naturalne apteczne opcje:

  • Płukanie gardła słoną wodą: Płaską łyżkę soli rozpuść w 1/3 szklanki letniej wody – tak przygotowanym roztworem płucz gardło przynajmniej dwa razy dziennie. Sól ma właściwości antybakteryjne, pomaga usuwać bakterie oraz wirusy z tylnej ściany gardła.
  • Pastylki o niskiej zawartości cukru: Dostępne bez recepty pastylki o obniżonej zawartości cukru można ssać, gdy tylko zajdzie taka potrzeba.  Pomagają tymczasowo złagodzić ból w gardle, za to nie zasładzają niepotrzebnie organizmu.
  • Spraye do gardła: spraye do gardła działają podobnie do pastylek do ssania, ponieważ zwykle zawierają środki znieczulające, które pomagają zapobiegać bólowi. Można używać ich zamiennie z pastylkami do ssania.
  • Herbata z miodem, imbirem i cytryną: Tak przygotowany napój, to kombinacja witaminy C ze składnikami przeciwzapalnymi, antybakteryjnymi i przeciwutleniającymi. Poza tym taka herbata jest po prostu pyszna.

Dodatkowo, upewnij się, że Twoje jedzenie nie podrażnia gardła. A najlepiej wypróbuj tych 10 zatwierdzonych przez lekarzy pokarmów.

Najlepsze jedzenie na ból gardła

Rosół

Rosół jest tradycyjną, znaną każdej kulturze zupą i nie bez powodu przypisuje mu się lecznicze właściwości. Co więcej, dwoje izraelskich badaczy, dr Abraham Ohry i dr Jenni Tsafrir, zwróciło się nawet z prośbą do Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) o zaliczenie rosołu do grupy podstawowych substancji leczniczych. „Rosół tradycyjnie przygotowuje się na resztkach zwierzęcych, warzywach oraz ziołach. Długo gotowane kości, chrząstki oraz szpik kostny przenikają do wywaru, stanowiąc wartość odżywczą zupy. Kości są bogate w wapń, magnez i potas, chrząstki i ścięgna w glukozaminę oraz chondroitynę, a szpik kostny w żelazo, cynk, witaminę A czy K2. Warzywa oraz zioła dostarczają kolejną dawkę witamin oraz związków odżywczych. Co więcej, podczas gotowania bulionu wydzielana jest żelatyna. Wywar z rosołu zawiera też aminokwasy: glicynę i argininę, które mają silne właściwości przeciwzapalne” – wyjaśnia dietetyk Dawid Białowąs. Śmiało można więc powiedzieć, że w skutecznej walce z przeziębieniem rosół nie ma sobie równych wśród zup.

Miód

Badania uczonych z Pennsylvania State University wykazały, że miód łagodzi odruch kaszlu skuteczniej niż syrop z dextromethorphanem. Jego prozdrowotne, przeciwutleniające i antybakteryjne właściwości są potwierdzone wieloma badaniami, ale znikaj ą w wysokiej temperaturze. Szkoda go więc do wypieków, a łyżeczkę miodu rozpuszczaj w ciepłej herbacie, nie gorącej (maks. 45 st. C) – tak ocalisz wszystkie zalety. Tylko nie przesadź z ilością, żeby niepotrzebnie nie przeciążać organizmu cukrem.

Jogurt

Jogurt jest dobrym źródłem białka, węglowodanów i zdrowych tłuszczów, a także bakterii probiotycznych - pożytecznych zarazków, które wspierają funkcjonowanie jelit. Od dawna wiadomo zaś, że stan mikroflory jelitowej w dużej mierze odpowiada za odporność organizmu. Poza tym chłodna i aksamitna konsystencja jogurtu jest przyjemna dla gardła – działa łagodząco i kojąco na podrażnioną śluzówkę.

Puree ziemniaczane

Ugotuj ziemniaki w skórkach i utłucz razem z nimi. Dzięki temu uzyskasz bogate źródło magnezu, witaminy C i przeciwutleniaczy, które wspierają układ odpornościowy. Gładka konsystencja puree będzie przyjemna dla obolałego gardła. Upewnij się tylko, że tłuczone ziemniaki nie są zbyt gorące, ponieważ może to jeszcze bardziej podrażnić gardło.

Jajka

Jajka są nieszkodliwe właściwie w każdej formie, ale jako niezbyt mocno wysmażona jajecznica wydają się najprzyjemniejsze dla obolałego gardła. Jajka są bogate w minerały, takie jak cynk, żelazo i selen, a także witaminę D i B12, które mogą pomóc w walce z nieprzyjemną infekcją, która powoduje ból gardła.

Owsianka

Ogólnie rzecz biorąc, najlepsze pokarmy przy  bólu gardła, to te o miękkiej konsystencji, które nie będą dodatkowo drażnić śluzówki. Więc tak, delikatne, długo gotowane płatki owsiane zdecydowanie się kwalifikują. Są też bardzo odżywcze - bogate w magnez, cynk i przeciwutleniacze, które uruchamiają procesy ochronne organizmu, pomagają usuwać wolne rodniki oraz infekcje.

Imbir

W eksperymentach laboratoryjnych wykazano, że imbir ma właściwości przeciwbólowe (a dokładnie - zmniejszające ból), przeciwutleniające i przeciwzapalne. Prawdopodobnie hamuje również wzrost niektórych szkodliwych szczepów bakterii. W badaniu opublikowanym w „Nutrition Journal”, połączenie imbiru i miodu okazało się przy przeziębieniu skuteczniejsze, niż jedzenie tych składników osobno. Ze względu na to, że bólowi gardła często towarzyszy katar, mogący spływać przez przełyk do żołądka i powodując nudności, warto zastosować imbir, jako środek zapobiegający mdłościom.

Galaretka

Galaretka nie jest może najzdrowszym z pokarmów, jednak to całkiem przyzwoita deserowa opcja, gdy boli cię gardło. Uważaj tylko na zawartość cukru, ponieważ przysmaki o jego wysokiej zawartości mogą obciążać układ odpornościowy, który powinien być zmobilizowany do zwalczania infekcji oraz naprawy uszkodzonych tkanek.

Smoothie

Zielone koktajle to świetny sposób na zapakowanie sobie całej sałatki w postaci kilku solidnych łyków. Warto trzymać się składników takich jak jarmuż, seler i różnego rodzaju jagody, które mają niską zawartość cukru i wysoką zawartość przeciwutleniaczy pomagających zwalczać choroby. Zamiast używać soku pomarańczowego jako bazy, użyj wody i całej pomarańczy lub mandarynki – w ten sposób poza witaminą C dostarczysz też organizmowi sporą dawkę błonnika. Wracając do witaminy C – osobom z bólem gardła spowodowanym infekcją wirusową często zaleca się zwiększenie jej dawki do  3000 miligramów dziennie, aby wzmocnić układ odpornościowy i pomóc w szybszym powrocie do zdrowia. Jeśli dodasz do koktajlu kruszony lód, zapewnisz gardłu chłodne ukojenie na dłuższą chwilę.

Lody

Zimne jedzenie, takie jak lody, są szczególnie dobre podczas choroby, ponieważ pomagają złagodzić ból gardła, a nawet mogą zmniejszyć stan zapalny w jego okolicy. Pamiętaj tylko, aby nie szaleć z cukrem.

Zobacz również:
Cztery kobiety, jeden cel i cała masa wymówek (naprawdę całkiem niezłych). Pewnie by im się nie udało, ale trafiły w ręce trenerki WH, która stworzyła dla nich plan z gwarancją sukcesu. Teraz dzielą się nim z wszystkimi, którzy chcą być fit, ale...
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA