[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Bystra jak Einstein: jak obudzić w sobie geniusza?

Krótki poradnik, dzięki któremu staniesz się bystra niczym Albert Einstein.

albert einstein na czerwonym tle

1. Kung-fu albo hip-hop

Twój karnet na siłownię nie tylko pozwala Ci zachować płaski brzuch oraz jędrne uda, ale i sprawny umysł. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Columbia University, regularne ćwiczenia przyczyniają się do powstawania nowych komórek w zakręcie zębatym, czyli części mózgu odpowiedzialnej m.in. za pamięć. Liczy się jednak systematyczność. Aby zaobserwować różnicę, powinnaś trenować przynajmniej 3 razy w tygodniu przez 4 miesiące.

Sztuczka geniusza

„Kluczem do sukcesu jest złożoność treningu” – mówi dr John Ratey. Dlatego najskuteczniejsze są taniec oraz sztuki walki. „W obu dyscyplinach musisz jednocześnie kontrolować pozycję oraz płynność ruchu różnych części ciała – tłumaczy naukowiec. – W dodatku w przypadku tańca musisz jeszcze zwracać uwagę na muzykę. To niezła mentalna stymulacja”.

ZOBACZ TEŻ: Zumba dała mi szczupłą sylwetkę [metamorfoza Hanny]

2. Śniadanie z jajem

Wcześniej wspominaliśmy, że w Twojej diecie powinny się pojawić świeże owoce i warzywa. Jak ognia „unikaj natomiast posiłków bogatych w cukry i nasycone kwasy tłuszczowe. Osoby, które tak jedzą, już po miesiącu mają gorsze wyniki w testach pamięci” – mówi dr Suzanne Craft z Wake Forest School of Medicine. Dlatego jeżeli dotychczas regularnie jadłaś na drugie śniadanie drożdżówkę z pobliskiej piekarni, najwyższy czas zmienić przyzwyczajenia.

Sztuczka geniusza

„W skład idealnego śniadania powinno wejść jajko” – mówi dr Larry McCleary. Zawiera ono witaminę B, która pozwala komórkom nerwowym spalać glukozę, będącą ich głównym źródłem energii. Poza tym działające ochronnie antyoksydanty oraz kwasy omega-3. Jeśli do tego zaparzysz sobie zieloną herbatę, dostarczysz do organizmu teaninę. „Ona sprawia, że szare komórki nie zużywają się zbyt szybko” – tłumaczy dr McCleary

3. Skup się

Wielozadaniowość to hasło, które zdobyło ostatnimi czasy wielką popularność. Pamiętaj jednak, że tak jak Twój telefon albo tablet zawsze powinien wykonywać wiele zadań jednocześnie, Ty nie musisz. Szczególnie gdy uczysz się czegoś nowego. Naukowcy z University of California polecili części badanych zapamiętywać informacje i jednocześnie liczyć sygnały dźwiękowe. Okazało się, że to połączenie w znaczącym stopniu pogorszyło ich rezulaty. „Wynika to przede wszystkim z faktu, że informacje nigdy nie zostały zapisane w pamięci” – mówi dr Gary Small, który na University of California jest dyrektorem Memory and Aging Research Center.

Sztuczka geniusza

Gdy nie możesz się skupić na jednej rzeczy, tylko masz do wykonania całą listę zadań, zorganizuj sobie godzinne etapy. Każdej sprawie poświęcaj 60 minut. Nie udało Ci się czegoś skończyć w tym czasie? Zaplanuj sobie kolejną rundę, ale później. „Przechodzenie z jednego projektu do drugiego, będzie aktywować różne partie mózgu, utrzymując Twoją czujność” – mówi dr Small. A odpowiednio długie odcinki czasu sprawią, że nie będziesz bezsensownie tracić cennych minut na odnalezienie się w nowym temacie.

ZOBACZ TEŻ: 7 sposobów na lepszą pamięć i koncentrację

4. Odrobina zen

Badacze z Harvard Medical School dowiedli, że osoby, które regularnie medytują, mają bardziej rozwinięte mózgi. Największe zmiany widać w korze czołowej, biorącej udział w rozwiązywaniu problemów oraz w partii mózgu zwanej wyspą. „Medytacja spowalnia, a nawet cofa zmiany związane ze starzeniem się mózgu, w szczególności dotyczy to problemów z zapamiętywaniem” – mówi dr Sara Lazar, która przeprowadziła badania.

Sztuczka geniusza

Oczywiście, możesz się zapisać na zajęcia i uczyć się medytacji z doświadczonym mistrzem, ale na początku może spróbuj samemu. Po prostu zamknij oczy i oddychaj regularnie. Głębiej niż zwykle. Skupiaj się na częściach ciała, przez które przepływa powietrze – nosie, gardle, płucach. Na początku bardzo trudno będzie Ci nie myśleć o codziennych problemach czy czekających się wyzwaniach, ale niczym się nie przejmuj. To zupełnie normalne. Metyduj przez 15-20 minut dziennie.

5. Kreatywny relaks

Po ciężkim dniu należy Ci się odpoczynek, co do tego nie ma żadnej wątpliwości. Pytanie tylko, czy koniecznie musisz spędzać ten czas przed telewizorem. Pół biedy, jeśli oglądasz odcinek ulubionego serialu albo film. Gorzej, jeżeli bez celu przeskakujesz z kanału na kanał. „Zbyt dużo telewizji może uszkadzać Twoją pamięć – mówi dr Aric Sigman, biolog, psycholog, autor książek o wpływie telewizji na nasze zdrowie. – To nawet nie jest kwestia tego, co dzieje się w Twoim mózgu, tylko tego, co się nie dzieje”. Generalnie chodzi o to, że neurony lenią się straszliwie, gdy serwujesz im zadanie, wymagające tak niewielkiego zaangażowania. Badania opublikowane w „Brain and Cognition” wskazują, że jeśli średnia czasu spędzanego codziennie przed telewizorem rośnie o godzinę, ryzyko rozwoju choroby Alzheimera wzrasta o 1,3%.

Sztuczka geniusza

Ostatnimi czasy niektórzy w ogóle rezygnują z telewizorów. Jednak jeśli lubisz czas spędzony ze swoimi ulubionymi bohaterami, nie ma najmniejszego problemu. Dr Sigman radzi po prostu, abyś poświęcała im maksymalnie 2 godziny dziennie. Znajdź również czas na książki. Może być 10 minut, gdy leżysz w wannie. Badania opublikowane w magazynie „Neuropsychologia” dowiodły, że czytanie zdań przepełnionych metaforami albo ironią stymuluje pracę mózgu.

ZOBACZ TEŻ: Sen lekiem na Alzheimera?

6. Rozkoszne ćwiczenia

Dlaczego nie wspominają o tym na lekcjach biologii? Możemy się tylko domyślać, ale jak wynika z badań przeprowadzonych na Rutgers University, orgazm aktywuje jednocześnie 10 partii Twojego mózgu. W tym między innymi hipokamp, ciało migdałowate oraz płat skroniowy. „To jak trening całego mózgu w jednym momencie” – mówi dr Gina Ogden z Institute for Advanced Study of Human Sexuality. Dalej możesz utrzymywać, że ćwiczenia bywają męczące, ale już nigdy nie będziesz mogła powiedzieć, że nie są przyjemne

7. Długo i zdrowo

Jeżeli chcesz pamiętać więcej i na dłużej, musisz regularnie się wysypiać. Ekipa z Harvard Medical School dowiodła, że to właśnie w objęciach Morfeusza Twój mózg ma czas, aby posegregować wspomnienia, zapamiętać rzeczy ważne i szybko pozbyć się nieistotnych. Dzięki temu umysł ma miejsce na kolejne porcje danych. 8 godzin snu jest także istotne z innego powodu. Jak wynika z badań, tyle potrzeba, aby utrzymać kreatywność i regularnie wynajdować oryginalne rozwiązania.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij