[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Bor: występowanie, właściwości, skutki niedoboru

Bor to mikroelement, który pełni funkcję „koordynatora” współpracy między różnymi minerałami w Twoim organizmie. Jego obecność zmniejsza wypłukiwanie wapnia, fosforu i magnezu z kości. Ma to dla Ciebie szczególne znaczenie jeśli wchodzisz w okres menopauzy.

jabłka i gruszki fot. shutterstock.com

Masz go w kościach, śledzionie i tarczycy. Choć jest go naprawdę niewiele, bor może zdziałać naprawdę dużo. Jest „ dowódcą” dla większych minerałów, reguluje ich pracę, neutralizuje antagonizmy. Wiele wskazuje również na to, że zwiększenie podaży boru znacznie poprawia funkcje poznawcze.

Uczeni z United StatesDepartment of Agriculture przeprowadzili eksperyment na ochotnikach i odkryli, że Ci, którym podawano suplementy z borem, zauważyli poprawę funkcjonowania mózgu – między innymi poprawiła im się pamięć krótko i długotrwała, koordynacja ruchowa, zdolność analizy problemu i koncentracji uwagi.

Niedobór

Niedobór tego mikroelementu jest szczególnie niebezpieczny dla kobiet po menopauzie, bo bardzo zwiększa ryzyko osteoporozy i artretyzmu. W każdym wieku natomiast może doprowadzić do nadczynności tarczycy i związanych z tym objawów: kołatania serca i arytmii.

Dzienne zapotrzebowanie

Dieta europejska zapewnia przeciętnie od 0,5 do 4 mg boru. Tyle w zupełności wystarczy, suplementacja bez wyraźnego zalecenia lekarza nie ma sensu.

Nadmiar

Nie przedawkujesz boru tak łatwo, bo organizm go nie magazynuje. Gdyby Ci się jednak zdarzyło, musisz liczyć się z osłabieniem, rozdrażnieniem, bólami brzucha , biegunkami i wypadaniem włosów. Nic miłego.

Bor w postaci kwasu borowego często jest też stosowany w leczeniu i profilaktyce infekcji intymnych. Stosuj go tak długo jak trzeba, ale przy dłuższym używaniu skonsultuj się z lekarzem, bo bor w dużych ilościach może uszkodzić nerki.

Najlepsze źródła

Najwięcej boru jest w owocach (jabłkach, gruszkach, brzoskwiniach, daktylach, winogronach), orzechach, fasoli oraz w piwie i winie (!). 

Zajrzyj do naszego leksykonu mikroelementów i poczytaj o pozostałych składnikach mineralnych.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij