Aronia - super zdrowy owoc o największej zawartości polifenoli

Pod względem zawartości polifenoli, czyli bioaktywnych związków o licznych udowodnionych walorach prozdrowotnych, aronia bije na głowę nie tylko inne owoce oraz warzywa, lecz także na przykład zieloną herbatę, imbir czy czerwone wino. To właśnie dlatego od wielu lat polskie przetwory z aronii kupują masowo Japończycy, Koreańczycy i Chińczycy.

aronia fot. Shutterstock.com

Lata zachwytu nad egzotycznymi superfoods powinnyśmy mieć już za sobą. Najwyższa pora docenić polskie owoce, zwłaszcza jagodowe, które są odżywczymi bombami, pełnymi cennych dla zdrowia związków. Jedną z największych „gwiazd” w tej kategorii powinna stać się aronia, której Polska jest zresztą czołowym producentem i eksporterem na świecie. Warto wiedzieć, że te wciąż niedoceniane w naszym kraju, niepozorne owoce, a także ich przetwory, wyróżniają się na tle innych rekordową zawartością polifenoli, przez co nazywane są czasem przez znawców tematu „polskim czarnym złotem”. 

REKLAMA

Czym są polifenole?

Na stronie Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej NIZP-PZH czytamy:

„Polifenole to bioaktywne związki roślinne, które nadają roślinom barwę. Są one odpowiedzialne także za ich charakterystyczny cierpki i gorzki smak. Ponadto chronią rośliny przed grzybami, bakteriami, owadami oraz przed promieniowaniem UV. Wszystkie polifenole pełnią w organizmie człowieka bardzo ważną rolę – są antyoksydantami, dzięki czemu mają m.in. działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe i hipotensyjne”.

Liczne badania potwierdzają, że wzbogacanie diety w te związki może chronić przed miażdżycą, zawałem serca, udarem mózgu, a także spowalnia procesy starzenia się organizmu. Polifenole, których dobrym i naturalnym źródłem jest aronia, nie tylko chronią organizm przed licznymi chorobami, ale także łagodzą ich skutki. 

Aronia bogata w polifenole

W rankingu produktów spożywczych zawierających największą ilość polifenoli – opublikowanym na łamach prestiżowego czasopisma „European Journal of Clinical Nutrition” – aronia zajęła siódmą lokatę wśród blisko 500 analizowanych produktów. Z analizy wynika, że jest ona najbogatszym na świecie źródłem polifenoli wśród owoców, ustępując jedynie niektórym ziołom i przyprawom, a także kakao. Daleko w tyle aronia zostawia takie produkty, jak np.: zielona herbata, brokuły, czerwone wino czy jabłka.  

Polifenole stanowią bardzo liczną i zróżnicowaną grupę związków, wśród których wyróżnia się m.in.: kwasy fenolowe, flawonoidy, stilbeny i lignany.  Jak już wcześniej wspomniano, aronia zawiera ich wyjątkowo dużą ilość. Konkretnie, łączna zawartość różnych rodzajów polifenoli w tych owocach wynosi od blisko 2000 nawet do 8000 mg na 100 g suchej masy, w zależności od odmiany, metod uprawy i momentu zbioru. Spośród różnych polifenoli występujących w aronii najwięcej jest antocyjanów oraz procyjanidyn. Owoce te są jednak również źródłem wielu innych polifenoli, choć w mniejszej ilości, takich jak np. flawanole czy kwasy fenolowe. 

Korzyści z jedzenia aronii

„Według współczesnych badań farmakologicznych aronia ma wiele działań prozdrowotnych. Bogate w antocyjany ekstrakty z owoców aronii posiadają m.in. właściwości przeciwutleniające, antymutagenne, kardioprotekcyjne i przeciwhiperglikemiczne” – przeczytać można w artykule opublikowanym w specjalistycznym czasopiśmie „Journal of Medicinal Food”. 

Podobnych publikacji naukowych na temat aronii można znaleźć bardzo wiele. Prof. Iwona Wawer z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, która należy do największych znawców tego tematu w naszym kraju, wskazuje, że spożywanie aronii lub jej przetworów może być też zalecane osobom mającym problemy ze wzrokiem, ponieważ zawarte w aronii składniki bioaktywne m.in. poprawiają mikrokrążenie i zmniejszają kruchość naczyń włosowatych w obrębie narządu wzroku. Ponadto, specjalistka zwraca uwagę na fakt, że polifenole spowalniają rozwój zmian i chorób neurodegeneracyjnych (upośledzenia funkcji mózgu postępującego z wiekiem lub wskutek niezdrowego trybu życia, nadużywania alkoholu, etc.). 

Optymalna dawka aronii

Prof. Iwona Wawer podpowiada, że optymalna dawka aronii dla osoby dorosłej to pół filiżanki owoców lub filiżanka soku lub łyżka stołowa płynnego koncentratu soku dziennie. Znawcy tematu podpowiadają, że warto korzystać też z mrożonych oraz liofilizowanych (suszonych w niskiej temperaturze) owoców aronii, gdyż zachowują one większość walorów świeżych owoców i jednocześnie są bardzo praktyczne w użyciu – można je zastosować jako dodatek do wielu dań, wypieków, deserów czy koktajli. 

Źródło: zdrowie.pap.pl

Zobacz również:
„W momentach kryzysu najważniejsze okazują się proste rzeczy. Tylko na nich warto się koncentrować, szukając elementów, które sprawiają radość i dają szczęście. Kiedy twój dotychczasowy świat się kończy, musisz nauczyć się go na nowo, jak dziecko”. O tym, jak udało jej się znów znaleźć w sobie radość życia, opowiada Agnieszka Woźniak-Starak.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA