[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ
40



OCEŃ
3.5

Niedobór witaminy D: typowe objawy

Przygnębienie, wysokie ciśnienie i niska wytrzymałość to tylko niektóre z objawów niedoboru witaminy D. Sprawdź, po czym rozpoznać, że brakuje Ci tego składnika i z naszą pomocą uzupełnij jego niedobory.

witamina D, suplementy, tran fot. shutterstock.com

Badania mówią jasno i klarownie: mocne kości, świetny nastrój a nawet szybszy spadek wagi – to tylko niektóre z korzyści, jakie daje witamina D. Nieco ciszej jest jednak na temat znaków, za pomocą których Twój organizm stara się powiedzieć: "Koleżanko, potrzebuję tego składnika natychmiast".

„Badania epidemiologiczne dowodzą, że deficyt witaminy D jest powszechny zarówno w Polsce, jak w innych krajach Europy Środkowej” – czytamy w raporcie „Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz w grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r.”. Według różnych szacunków od 70 do 90% Polaków ma mniejszy lub większy deficyt witaminy D.

Witamina D lubi słońce

Skąd się biorą takie niedobory witaminy D? Przyczyn jest co najmniej kilka. Po pierwsze, populacja się starzeje, a ludzie w podeszłym wieku nie potrafią już tak dobrze syntetyzować witaminy D, jak kiedyś. Po drugie odpowiedzialność za niedobory witaminy D spada na nasz tryb życia – ewolucja przystosowała nas do życia w zupełnie innych warunkach niż żyjemy dziś. Nasi przodkowie spędzali całe dnie, a w bardzo odległych czasach również noce, pod gołym niebem. My zaś wymyśliliśmy domy, sztuczne światło, chowamy się przed słońcem w cieniu, w klimatyzowanych biurach i domach, nawet na zakupy jeździmy częściej samochodami niż chodzimy pieszo. Teoretycznie to dobrze, bo w ten sposób zmniejszamy ryzyko nowotworów skóry, z drugiej strony jednak ukrywając się przed słońcem nie dajemy naszej skórze szansy na wyprodukowanie odpowiedniej ilości witaminy D.

Sprawdź poziom witaminy D

Jest bardzo prosty sposób, żeby mieć pewność, czy niedobór witaminy D dotyczy także ciebie wystarczy sprawdzić sobie poziom witaminy w surowicy krwi. Warto to zrobić zwłaszcza jeśli czujesz się ciągle słabo, jesteś apatyczna i bez humoru, albo wyjątkowo często się przeziębiasz. Badanie poziomu witaminy D nie jest strasznie drogie - kosztuje między 50 a 100 złotych, ale są to dobrze wydane pieniądze.

Jeśli stężenie 25(OH)D będzie niższe niż 30 mg/mL, odpuść sobie uzupełnienia witaminy D z pożywieniem. Ten sposób jest mało wydajny. Znacznie szybciej zlikwidujesz deficyt witaminy D, kupując suplementy. Wybór preparatów jest duży, pod względem skuteczności różnice są w gruncie rzeczy nieistotne, więc możesz kierować się ceną. Według zaleceń ze wspomnianego raportu, ekspertów zdrowe, dorosłe osoby bez niedoborów powinny suplementować witaminę D w dawce 800-2000 IU na dobę przez całą jesień, zimę aż do wiosny. Pod warunkiem, że w lecie spędzasz dużo czasu na świeżym powietrzu. Jeśli jednak również w lecie całe dnie spędzasz w pomieszczeniach, przyjmuj taką profilaktyczną dawkę witaminy D przez cały rok. Jeśli masz sporą nadwagę, jesteś w ciąży albo karmisz piersią, zwiększ dawki do 1500-2000 IU na dobę. Nie obawiaj się przedawkowania – margines bezpieczeństwa jest duży.

W przypadku wykrycia dużych niedoborów witaminy D - poniżej 20 ng/mL (50 nmol/L), co najmniej przez miesiąc przyjmuj od 7000 do 10000 IU na dobę, po czym sprawdź poziom ponownie. Oczywiście najlepiej byłoby skonsultować wyniki i ustalić dawki z lekarzem.

Co wskazuje na deficyt witaminy D?

Jeżeli zauważasz u siebie jedną lub więcej z wymienionych przez nas oznak, to znak, że warto sprawdzić poziom witaminy D w laboratorium. 

Objaw: Osłabienie mięśni

Zmniejszenie ilości tkanki mięśniowej może być efektem braku witaminy D, o którą proszą się Twoje mięśnie oraz tkanka nerwowa. Jeżeli zauważyłaś, że te 30 powtórzeń, które dotychczas wydawały Ci się raczej wachlowaniem się hantelkami niż solidnym wysiłkiem fizycznym, zaczyna sprawiać Ci problem – może być to oznaką niedoboru witaminy D w Twoim organizmie.

Objaw: Przygnębienie

Zły humor? Apatia? Według badań przeprowadzonych dla periodyku medycznego  „The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism” kobiety, u których wykryto niedobór witaminy D, są dwa razy bardziej narażone na depresję niż te, które mają jej pod dostatkiem.

Objaw: Większa wrażliwość na ból

Jeżeli masz wrażenie, że „boli Cię skóra” albo odczuwasz jakiś chroniczny ból – być może nie dostarczasz sobie takiej dawki witaminy D, jakiej Twój organizm potrzebuje.

Objaw: Większa podatność na złamania

Witamina D sprawia, że kości są mocne i silne, jednak jej niedobór naraża na poważne ryzyko tak zwanych "złamań przeciążeniowych". Co więcej, niektóre badania dowiodły, że ryzyko złamania podwaja się, jeżeli w naszym organizmie nie ma wystarczającej ilości witaminy D. Ała!

Jak donosi pismo Sports Health, uzupełnienie poziomu witaminy D wzmacnia kości, a niejako przy okazji wzmacnia też mięśnie – zmniejsza stan zapalny po treningu, łagodzi ból, przyspiesza odbudowę uszkodzonych podczas wysiłku włókiem mięśniowych, siłę, skoczność i wytrzymałość. Prawdziwy eliksir zdrowia.

REKLAMA

REKLAMA

Zmęczona kobieta śpi na biurku fot. shutterstock.com

Objaw: Wysokie ciśnienie krwi

Uwaga nadciśnieniowcy! Witamina D ma także duże znaczenie dla dobrej kondycji Twojego serca, ponieważ reguluje ciśnienie krwi. Jeżeli więc nie zapewniasz sobie odpowiedniej ilości tego składnika, Twoje ciśnienie może niebezpiecznie skoczyć w górę.

Duńscy uczeni odkryli, że deficyt witaminy D zwiększa  o 40% ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej serca, a zawału serca aż o 64%. Co gorsza, ludzie, u których zaobserwowano najniższy poziom witaminy D, ryzyko przedwczesnej śmierci było o połowę wyższe niż w grupie witaminowych prymusów. 

Objaw: Senność

Badania przeprowadzone dla „Journal of Clinical Sleep Medicine” w 2012 r. dowiodły, że osobom z niedoborem witaminy D w ciągu dnia doskwierała senność. Ciągle chce Ci się spać? Zbadaj krew!

Objaw: Łatwo się denerwujesz

Jeżeli każda szklanka i talerz wydają Ci się świetnym obiektem wyładowania złości, a znajomi zaczynają omijać Cię szerokim łukiem, bo ciągle się na nich wyżywasz – możliwe, że brakuje Ci witaminy D. Wpływa ona na ilość serotoniny w mózgu, a ta z kolei ma wpływ na Twój nastrój.

Objaw: Spadek wytrzymałości

Niedobór witaminy D sprawia, że pogarsza się Twoja kondycja. Chodzi tutaj zwłaszcza o wydolność tlenową i ogólną wytrzymałość. Jeśli więc zawsze przebiegałaś bez trudu 5 km, a teraz ledwo zipiesz, może to oznaczać, że w Twoim organizmie jest za mało słonecznej witaminy.

Przejdź na następną stronę i zobacz, gdzie znajdziesz witaminę D.

REKLAMA

witamina d fot. shutterstock.com

Gdzie szukać witaminy D?

Możliwe, że trochę Cię nastraszyłyśmy, ale nie ma się czego obawiać, bo deficyt witaminy D się łatwo da naprawić. O uzupełnianiu niedoborów witaminy D suplementami pisaliśmy już na początku. Według obecnego stanu wiedzy to najlepszy, bo najskuteczniejszy sposób. 

Jeśli wolisz w pełni naturalne metody, możesz próbować uzupełnić D pożywieniem, jednak w Polsce, gdzie słońce świeci krótko, raczej to nie wystarczy. Z drugiej strony lepsze coś niż nic.

Witaminy D szukaj w nabiale (mleku, serach) i rybach – 100 g śledzia daje aż 20 µg witaminy D. Jej źródłem jest też: łosoś, dorsz, sardynki czy tran. Śmiało więc wypróbuj nasze przepisy na dania z ryb. Poza tym witaminę D znajdziesz w wątróbce i żółtkach jaj. No i nie bój się słońca - zwłaszcza w zimie, gdy jest go tak mało, korzystaj z niego na maksa: w każdy pogodny dzień zrób sobie długi spacer, odsłaniając jak najwięcej, na ile pozwala temperatura. To nie tylko zdrowe, ale i przyjemne!

Tekst: Katy Lindenmuth

WH

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij