[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.5

Niedobór witaminy D: typowe objawy

Przygnębienie, wysokie ciśnienie i niska wytrzymałość to tylko niektóre z objawów niedoboru witaminy D. Sprawdź, po czym rozpoznać, że brakuje Ci tego składnika i z naszą pomocą uzupełnij jego niedobory.

witaminy, suplementy fot. shutterstock.com

Badania mówią jasno i klarownie: mocne kości, świetny nastrój a nawet szybszy spadek wagi – to tylko niektóre z korzyści, jakie daje witamina D. Nieco ciszej jest jednak na temat znaków, za pomocą których Twój organizm stara się powiedzieć: "Koleżanko, potrzebuję tego składnika natychmiast".

Przychodzimy więc z pomocą. Jeżeli zauważasz u siebie jedną lub więcej z wymienionych przez nas oznak, skieruj się do lekarza na badanie krwi. Tylko nie zabieraj się od razu za suplementy – najpierw musisz być pewna, że to właśnie niedobór witaminy D powoduje problemy – w przeciwnym razie zaczną doskwierać Ci dolegliwości związane z jej nadmiarem (lubimy witaminę D, ale nie od dziś wiadomo, że co za dużo to niezdrowo).

1. Osłabienie mięśni

Zmniejszenie ilości tkanki mięśniowej może być efektem braku witaminy D, o którą proszą się Twoje mięśnie oraz tkanka nerwowa. Jeżeli zauważyłaś, że te 30 powtórzeń, które dotychczas wydawały Ci się raczej wachlowaniem się hantelkami niż solidnym wysiłkiem fizycznym, zaczyna sprawiać Ci problem – może być to oznaką niedoboru witaminy D w Twoim organizmie.

2. Przygnębienie

Zły humor? Apatia? Według badań przeprowadzonych dla periodyku medycznego  „The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism” kobiety, u których wykryto niedobór witaminy D, są dwa razy bardziej narażone na depresję niż te, które mają jej pod dostatkiem.

3. Większa wrażliwość na ból

Jeżeli masz wrażenie, że „boli Cię skóra” albo odczuwasz jakiś chroniczny ból – być może nie dostarczasz sobie takiej dawki witaminy D, jakiej Twój organizm potrzebuje.

4. Większa podatność na złamania

Witamina D sprawia, że kości są mocne i silne, jednak jej niedobór naraża na poważne ryzyko tak zwanych "złamań przeciążeniowych". Co więcej, niektóre badania dowiodły, że ryzyko złamania podwaja się, jeżeli w naszym organizmie nie ma wystarczającej ilości witaminy D. Ała!

REKLAMA

REKLAMA

fot. Stokkete 2014/shutterstock.com fot. shutterstock.com

5. Wysokie ciśnienie krwi

Uwaga nadciśnieniowcy! Witamina D ma także duże znaczenie dla dobrej kondycji Twojego serca, ponieważ reguluje ciśnienie krwi. Jeżeli więc nie zapewniasz sobie odpowiedniej ilości tego składnika, Twoje ciśnienie może niebezpiecznie skoczyć w górę.

6. Senność

Badania przeprowadzone dla „Journal of Clinical Sleep Medicine” w 2012 r. dowiodły, że osobom z niedoborem witaminy D w ciągu dnia doskwierała senność. Ciągle chce Ci się spać? Zbadaj krew!

7. Łatwo się denerwujesz

Jeżeli każda szklanka i talerz wydają Ci się świetnym obiektem wyładowania złości, a znajomi zaczynają omijać Cię szerokim łukiem, bo ciągle się na nich wyżywasz – możliwe, że brakuje Ci witaminy D. Wpływa ona na ilość serotoniny w mózgu, a ta z kolei ma wpływ na Twój nastrój.

8. Spadek wytrzymałości

Niedobór witaminy D sprawia, że pogarsza się Twoja kondycja. Chodzi tutaj zwłaszcza o wydolność tlenową i ogólną wytrzymałość. Jeśli więc zawsze przebiegałaś bez trudu 5 km, a teraz ledwo zipiesz, może to oznaczać, że w Twoim organizmie jest za mało słonecznej witaminy.

Przejdź na następną stronę i zobacz, gdzie znajdziesz witaminę D.

REKLAMA

witamina d fot. shutterstock.com

Gdzie szukać witaminy D?

Możliwe, że trochę Cię nastraszyłyśmy, ale nie ma się czego obawiać. Podpowiemy Ci, jak sprawdzić poziom witaminy D w organizmie i co robić, by nie dopuścić do niedoboru.

Najlepiej zacząć od sprawdzenia poziomu wit. D we krwi. Badanie jest proste, szybkie i stosunkowo tanie - pobranie krwi i oznaczenie poziomu to koszt ok. 50 zł. Stężenie optymalne to 30-50 ng/ml. Jeśli masz mniej niż 20 ng/ml - trzeba działać.

Najłatwiej jest uzupełnić poziom - i takie są wytyczne dla Europy Środkowej z 2013 r - suplementami. Wg zaleceń zespołu ekspertów zdrowe osoby dorosłe powinny w miesiącach od września do kwietnia dostarczać sobie codziennie od 800 do 2000 IU, w zależności od masy ciała.

W przypadku kobiet będzie to więc mniej więcej 1000 IU dziennie. Starasz się o dziecko? Sprawdź poziom, a gdy staranie się powiodą, eksperci zalecają suplementację nie później niż od drugiego trymestru ciąży w dawce 1500-2000 IU.

Jeśli wolisz w pełni naturalne metody, możesz próbować uzupełnić D pożywieniem, jednak w Polsce, gdzie słońce świeci krótko, raczej to nie wystarczy. Z drugiej strony lepsze coś niż nic.

Witaminy D szukaj w nabiale (mleku, serach) i rybach – 100 g śledzia daje aż 20 µg witaminy D. Jej źródłem jest też: łosoś, dorsz, sardynki czy tran. Śmiało więc wypróbuj nasze przepisy na dania z ryb. Poza tym witaminę D znajdziesz w wątróbce i żółtkach jaj. No i nie bój się słońca - zwłaszcza w zimie, gdy jest go tak mało, korzystaj z niego na maksa: w każdy pogodny dzień zrób sobie długi spacer, odsłaniając jak najwięcej, na ile pozwala temperatura. To nie tylko zdrowe, ale i przyjemne!

Tekst: Katy Lindenmuth

WH

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij