[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

7 sposobów na to, żeby się wreszcie skupić i zabrać do roboty

Czasami czujesz, że jeszcze chwila i nie wytrzymasz? W każdej pracy tak bywa.

skup się w pracy fot. shutterstock

„Niektórzy zakładają, że jeżeli będą robić coś perfekcyjnie, reszta ułoży się sama" - mówi Michael Carroll, wieloletni dyrektor firm notowanych na Wall Street i autor książek. "Jednak 50 godzinny tydzień pracy, podczas którego musisz się mierzyć z setką zadań, zamieni nawet świetną robotę w piekło na ziemi”. Dlatego następnym razem, gdy coś Cię zdenerwuje, usiądź prosto w fotelu, zamknij oczy i nic nie rób przez 5 minut. Pozwól, żeby te wszystkie złe myśli spokojnie płynęły, ale się im nie poddawaj. „Jeżeli uda Ci się opanować złość i niepokój, będziesz w stanie podjąć odpowiednie działania i poczujesz ulgę” – mówi Carroll.

Ustal plan działania

„Wydaje nam się, że wszystko trzeba zrobić na wczoraj, choć w rzeczywistości jest zupełnie inaczej – mówi Fran Hewitt, autorka „The Power of Focus for Women”. – Można wymienić wiele powodów, dla których tak się dzieje. Czasami chcemy coś zrobić, żeby poczuć satysfakcję z wykonanego zadania. Czasami chcemy się już z czymś uporać, aby pozbyć się ciężaru. Czasami nie umiemy odpowiednio ustalać priorytetów”. Dlatego ustal, co musi zostać zrobione, a potem określ ramy czasowe. „I przede wszystkim naucz się odcinać – radzi Hewitt. – W przeciwnym razie Twoja energia będzie całkowicie rozproszona”. Na początku zacznij od godziny bez dzwonienia, spoglądania na powiadomienia pojawiające się na telefonie czy sprawdzania maili. Po prostu Ty i Twoje zadanie. Jeżeli się przyzwyczaisz, będziesz mogła później wydłużyć okres koncentracji.

ZOBACZ TEŻ: Jak pozbyć się przeszkadzajek w pracy

Znajdź dystans

Zapewne często kontaktujesz się z ludźmi z innych działów albo z innych firm. Pewność siebie bardzo się przy tym przydaje, w przeciwieństwie do przeświadczenia, że wiesz już wszystko. „To może być sposób radzenia sobie z niepewnością – mówi Carroll. – Ale jeżeli stwierdzisz, że możesz się jeszcze czegoś nauczyć, będziesz się rozwijać, a nie bać, że zaraz na jaw wyjdzie Twoja niekompetencja”. Dlatego znajdź w sobie odwagę, aby pytać. W ten sposób nie tylko nauczysz się paru nowych rzeczy, ale i zminimalizujesz stres związany z utrzymaniem wizerunku wszechwiedzącej.

Ogarnij biurko

„Jeżeli za bałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, czego oznaką jest puste biurko?” – zwykł mawiać Albert Einstein. I okazuje się, że w tej logice jest trochę racji. Jak wynika z badań przeprowadzonych na University of Minnesota, osoby, które spędzają czas przy zabałaganionych biurkach, mają większą ochotę na poszukiwanie nowych rozwiązań i mogą być bardziej kreatywne. Z drugiej jednak strony, inne badania wykazały, że praca w takim otoczeniu może podnosić poziom hormonów stresu we krwi. Wybór należy do Ciebie.

Pamiętaj o wodzie

Kawa jest dobra, ale nie zapominaj o wodzie. „Mózg pracuje na jedną trzecią swoich możliwości, gdy jesteś odwodniona” – mówi Hewitt. Dlatego dobrze by było, gdybyś na swoim biurku miała również butelkę wody. Jeśli potrzebujesz motywacji do jej wypijania, możesz pisakiem zaznaczyć, ile powinnaś wypić do ustalonej przez Ciebie godziny. Prosta sztuczka, ale pomaga.

ZOBACZ TEŻ: 3 zaskakujące skutki odwodnienia organizmu

Chwila wytchnienia

Zawsze radzimy, aby zamiast windy wybierać schody, bo małe kroki prowadzą do wielkich rezultatów. Jednak jeżeli już zdecydujesz się wjechać na górę bez wysiłku, skorzystaj z tej chwili wytchnienia. Przez kilkadziesiąt sekund nie myśl o niczym, nie planuj. „Po prostu zamknij oczy i ciesz się tym krótkim momentem” – mówi Carroll. Odetchnij głęboko, uspokój umysł. Zresztą, takie małe pauzy możesz robić w trakcie całego dnia.

Pozbądź się ciężaru

Najlepiej robić to, co się lubi. Dlatego gdy będziesz miała chwilę, wypisz na kartce zadania, które dają Ci satysfakcję, i takie, których po prostu nie znosisz. A teraz zadaj sobie pytanie, czy jest ktoś, kto mógłby Cię odciążyć w wykonywaniu tych nieprzyjemnych? Czasami wystarczy drobna zamiana z koleżanką z działu, żeby poczuć się zdecydowanie lepiej.

Idź do przodu, ale patrz za siebie

Większość z nas nie docenia tego, co udało nam się osiągnąć. Nawet nie znajdujemy chwili, aby pomyśleć, jakimi jesteśmy szczęściarami i ile wspaniałych rzeczy zawdzięczamy swoim wysiłkom. „Mamy tylko obraz tego, gdzie chciałybyśmy być, i tego, gdzie jesteśmy teraz”– mówi Hewitt. Ale spędzenie chwili na przypomnieniu sobie, co robiłaś rok albo trzy lata temu, może być bardzo pouczające. Z jednej strony zobaczysz, ile się w Twoim życiu zmieniło. Z drugiej – dostaniesz dodatkową motywację do działania

ZOBACZ TEŻ: Jak osiągnąć sukces w życiu?

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij