[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.8

7 sposobów na poprawę pamięci

Pomyśl o mięśniach swojego brzucha. Co dzieje się, gdy nie ćwiczysz od lat, a potem postanawiasz zrobić 200 brzuszków? Nic – nie dajesz rady, choćbyś naprawdę, naprawdę chciała. Twoje mięśnie są odzwyczajone od wysiłku, prosta sprawa. A teraz pomyśl w taki sposób o swoim mózgu. Co dzieje się, gdy zapisujesz wszystko w telefonie, liczysz na kalkulatorze i nawet nie starasz się zapamiętać przepisu na ulubioną sałatkę? Pewnie się domyślasz – choćbyś się naprawdę starała, to nie przypomnisz sobie, skąd znasz osobę, która powiedziała ci wczoraj: „cześć”. Bo mózg to też organ, który trzeba ćwiczyć!

Jeśli kiedyś przeszło ci przez myśl, że chyba coś z tobą nie tak i twoja pamięć zdecydowanie pogorszyła się na przestrzeni lat, to mamy dla ciebie dobrą i złą wiadomość. Dobra: prawdopodobnie na nic nie chorujesz, tylko zwyczajnie rozleniwiłaś swój mózg – jak tysiące innych osób, zastępujących starą, dobrą pamięć nowoczesną technologią. I ta gorsza: jeśli nie zaczniesz trenować tego najważniejszego organu, to zwiększysz ryzyko wystąpienia stosunkowo wczesnej demencji.

Skoro zatem już ustaliłyśmy, że warto coś zmienić, to czas zapoznać się z siedmioma ciekawymi sposobami na poprawę pamięci. Stosuj je od dziś, nie od wiecznego „jutra”.

ZOBACZ TEŻ: Problemy z pamięcią u 30-latki. Roztargnienie czy choroba?

1. Jedz jagody

Być może kojarzysz, że jagody świetnie wpływają na narząd wzroku – to prawda. Jednocześnie nie jest to jedyna korzyść z ich częstego jedzenia. Przeprowadzono dwunastotygodniowe badanie, w którym wzięli udział ochotnicy w wieku od 71 do 81 lat, mający objawy wczesnej demencji. Ich zadanie było proste – najpierw musieli wykonać testy pamięciowe, a potem, każdego dnia przez 12 tygodni, wypijać około 500ml soku z dzikich jagód. Następnie ponownie zbadano pamięć seniorów. Okazało się, że zapamiętywanie par słów wzrosło o 48%(!), a umiejętność kojarzenia – o 30%.To wystarczający powód, aby co rano popijać jagodowy koktajl, prawda?

2. Kup starą, dobrą krzyżówkę

Nasze babcie bez żadnego problemu mogłyby wystąpić w reklamach środków na poprawę pamięci – jednak wcale nie dlatego, że zażywają suplementy. Za lotność ich umysłów odpowiada między innymi miłość do rozwiązywania krzyżówek, które fantastycznie wpływają na pamięć.

REKLAMA

REKLAMA

3. Zainstaluj aplikację do ćwiczenia pamięci

Ok, być może na pomysł z krzyżówkami nie przypadł ci do gustu – żaden problem, mamy coś w zanadrzu. Czy wiesz, że naukowcy z Uniwersytetu SWPS wyprodukowali fantastyczną aplikację o nazwie „Neurogra”, której zadaniem jest właśnie ćwiczenie pamięci i koncentracji? Oczywiście nie musisz decydować się właśnie na nią – jest też popularny „Smart”, „Trening mózgu”, „Gry na pamięć” czy „Lumosity”. Nic, tylko ćwiczyć (i świetnie się bawić).

4. Zapamiętaj 10 numerów telefonów do bliskich ci osób

Ewentualnie numery PESEL swoich dzieci i dodatkowo swój stan konta – informacje, które często są nam potrzebne, a po które musimy sięgać do telefonu. To naprawdę nie jest wielki wysiłek, polega tylko na kilkakrotnym przypominaniu sobie odpowiednich danych w ciągu dnia. Daj sobie na to 2-3 miesiące – po tym czasie powinnaś powtarzać wybrane numery nawet przebudzona w ciągu nocy.

ZOBACZ TEŻ: Niedobór witaminy B12 - objawy

5. Ćwicz i głęboko oddychaj

To, że aktywność fizyczna świetnie wpływa na pamięć, udowodnili między innymi badacze z  University of Minnesota w Minneapolis. Dlaczego jednak tak się dzieje? Otóż dlatego, że w trakcie gimnastyki, biegania, jeżdżenia na rowerze czy pływania dochodzi do powstania nowych komórek nerwowych. Wniosek jest prosty – trzeba się ruszać.

Pamiętaj jednak także o dotlenianiu mózgu. Jeśli pracujesz przy komputerze, to raz na godzinę czy dwie wyjdź na świeże powietrze i weź kilka głębokich wdechów. Może zacznie kręcić ci się w głowie – to dobrze! Twój mózg właśnie dostał świeżą porcję tlenu.

REKLAMA

6. Urządzaj sobie drzemki

O genialnym wpływie drzemek na wiele aspektów naszego funkcjonowania pisaliśmy tutaj. Udowodniono między innymi, że 20-30 minutowa drzemka między 13 a 15 fantastycznie wpływa na zdolności zapamiętywania. To nie lenistwo, tylko dopieszczanie procesów poznawczych.

7. Jedz, jak trzeba

Wyniki badań wielokrotnie wskazywały na to, że odpowiednia dieta ma wpływ na to, ile i jak zapamiętujemy. Nikt jednak nie twierdzi, że masz teraz zupełnie zmienić swoje nawyki i tylko śnić o kebabie czy lodach czekoladowych – taka zwykła przyjemność też jest ważna. Staraj się jednak na co dzień sięgać po orzechy, migdały, pestki dyni i słonecznika oraz owoce i warzywa. To właśnie one korzystnie działają na pracę twojego mózgu.

ZOBACZ TEŻ: Borelioza - KZM, jak ich uniknąć, co je różni?

Czas płynie szybciej, niż nam się zdaje. Dlatego nie warto odwlekać ćwiczeń pamięci – jeśli będziemy to robić, z czasem okaże się, że zwyczajnie o nich… zapomnieliśmy.

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij