REKLAMA

Czym słodzić? 4 alternatywy dla cukru

Cukier nie tylko nie krzepi, ale przeciwnie – osłabia. Jednak słodkie znaczy boskie, więc rzucamy cztery zdrowe koła ratunkowe.

1. Syrop klonowy

Już 1/4 szklanki pokrywa 100% dziennego zapotrzebowania na mangan (doskonały dla tarczycy!), 18% na cynk i do 38% na przeciwutleniacze. Zastąp nim miód w winegrecie, a do pieczenia – zamiast szklanki cukru – użyj 3/4 szkl. syropu. Pamiętaj, by zmniejszyć o 1/4 ilość innych płynów i obniżyć temperaturę piekarnika o 10-20 st. C.

2. Miód

Jego prozdrowotne, przeciwutleniające i antybakteryjne właściwości są potwierdzone wieloma badaniami, ale znikają w wysokiej temperaturze. Szkoda go więc do wypieków, a łyżeczkę miodu rozpuszczaj w ciepłej herbacie, nie gorącej (maks. 45 st. C) – tak ocalisz wszystkie zalety.

3. Karob

Jego źródłem jest drzewo chlebowca świętojańskiego, a w sklepach znajdziesz go w postaci proszku lub melasy o karmelowym posmaku. Ze względu na właściwości żelujące świetnie sprawdza się jako zagęstnik w konfiturach, deserach, porannych owsiankach i jogurtach. Karob nie zawiera glutenu, nie uczula, a za sprawą dużej ilości wapnia, fosforu i potasu jest wrogiem osteoporozy.

4. Syrop daktylowy

Niezwykle aromatyczny i bardzo słodki, wyciskany jest z miąższu świeżych daktyli. Pełno w nim witamin i minerałów, ale też naturalnych salicylanów i histaminy, które mogą uczulać alergików.

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA