[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

3 patenty na większą sprawność umysłu

Proste sztuczki, które sprawią, że zabłyśniesz w towarzystwie.

świecąca żarówka na ciemnym tle

Na początku

Twój umysł był ostry jak brzytwa. Szybko odpowiadałaś na najtrudniejsze nawet pytania, a kreatywne rozwiązania zaskakujących problemów same przychodziły Ci do głowy. Niestety, wszystkie żyjemy w pośpiechu, często mierząc się ze stresującymi sytuacjami. Może zauważyłaś, że ostatnio częściej zdarza Ci się zapominać o różnych drobnostkach? Albo chcesz coś powiedzieć, ale jakimś dziwnym trafem brakuje Ci odpowiedniego słowa? Nic nie szkodzi. Przygotowaliśmy dla Ciebie listę pomocnych patentów, które sprawią, że znów zaczniesz grać pierwsze skrzypce.

„Musisz tylko wiedzieć, że sprawność mózgu nie jest dana raz na zawsze – mówi dr P. Murali Doraiswamy z Duke University. – Możesz odjąć swojemu umysłowi z 10 lat, jeśli poświęcisz mu odrobinę uwagi”. Zatem, do dzieła!

1. Przyjemne z pożytecznym

Trening fizyczny sprawi, że na dłużej zachowasz młody wygląd. Trening intelektualny, że przez wiele lat będziesz miała sprawny umysł. Najlepszy sposób, aby wzmocnić połączenia między neuronami i przy okazji zdobyć jakąś pożyteczną umiejętność? Naucz się języka obcego. Parlez-vous français? O hablas español? No? Może się okazać, że będziesz miała na starość problemy z demencją.

ZOBACZ TEŻ: 3 kroki, dzięki którym będziesz bardziej produktywna

Badania przeprowadzone na Yourk University w Toronto wykazały, że seniorzy, którzy władali przynajmniej dwoma językami, 4 lata później mniej skarżyli się na problemy z pamięcią niż ich koledzy i koleżanki, którzy posługiwali się tylko językiem ojczystym. „Nauka drugiego języka zwiększa gęstość istoty szarej w częściach mózgu odpowiedzialnych za uwagę i pamięć” – mówi autorka badań, dr Ellen Bialystok. Nasza sugestia? Znajdź kurs na mp3. Dzięki temu będziesz mogła przerabiać nowy materiał w drodze do pracy

2. Jedz i pij mądrzej

„Jedzenie może być dla Twojego mózgu błogosławieństwem albo przekleństwem” – mówi prof. Fernando Gómez-Pinilla z University of California. Odpowiednie składniki odżywcze nie tylko pomogą w pracy neuroprzekaźnikom i wzmocnią połączenia między komórkami mózgu, ale i będą stymulować produkcję chroniących je białek. Z drugiej strony, nadmiernie kaloryczna dieta, w której skład wchodzą cukry i tłuszcze nasycone sprawi, że Twój mózg zacznie funkcjonować wolniej i stanie się bardziej podatny na niekorzystne działanie wolnych rodników. Dlatego robiąc zakupy czy patrząc na kartę dań w restauracji, wybieraj mądrze.

ZOBACZ TEŻ: 10 superfoods na przeziębienie i grypę

Ryby i kwasy omega-3

35 procent Twojego mózgu składa się z kwasów tłuszczowych. Należy do nich kwas dokozaheksaenowy (DHA), który pomaga szarym komórkom komunikować się ze sobą. Jego niedobór prowadzi do obniżenia stężenia serotoniny, a to w konsekwencji może skutkować depresją. Brak kwasu eikozapentaenowego (EPA) przyczynia się natomiast do pogorszenia koncentracji i pojawienia się problemów z nauką. Badania przeprowadzone na University of Cincinnati dowiodły, że w mózgach osób starszych było o 22% mniej DHA niż u ludzi w wieku 29 do 35 lat. „Jeśli chcesz zachować bystrość umysłu na długie lata, już teraz zadbaj o obecność kwasów omega-3 w diecie” – mówi dr William Harris, pracujący na University of South Dakota. Dlatego serwuj sobie ryby, najlepiej morskie, przynajmniej dwa razy w tygodniu. Jeśli chodzi o suplementy diety, niezastąpiony ciągle pozostaje sprawdzony tran. Badania pokazują, że dobrze by było, gdybyś dziennie przyjmowała jego 2 ramy w 2 ratach.

Czas na przyprawy

Używasz w swojej kuchni rozmarynu? Jeśli nie, czas najwyższy zacząć posypywać nim potrawy. Jak wynika z najnowszych badań opublikowanych w „Journal of Neurochemistry”, zawarty w tej przyprawie kwas karnozowy zmniejsza ryzyko udaru aż o 40 procent. Co prawda badania przeprowadzane były na myszach, jednak naukowcy zaobserwowali, że kwas wpływa również korzystnie na ochronę komórek mózgu przed wolnymi rodnikami. Dodatkowo spowalnia także procesy starzenia. Jednak rozmaryn nie jest jedyną przyprawą, która wspomaga Twoje władze poznawcze. „Cynamon, kurkuma, bazylia, oregano, tymianek i szałwia chronią Twój mózg przed powstawaniem stanów zapalnych” – tłumaczy neurolog, dr Eric Braverman z Weill Cornell Medical College. – Najlepiej, gdybyś codziennie serwowała sobie od 3 do 7 łyżeczek tych przypraw w różnych kombinacjach”. W ciągu całego dnia jesteś to w stanie bez problemu zrobić.

Wypij na zdrowie

Naukowcy z University of South Florida dowiedli, że osoby, które piją przynajmniej 3 razy w tygodniu 125 ml soku owocowego lub warzywnego, są o 76% mniej narażone na chorobę Alzheimera. Autorka badania, dr Amy Borenstein, zauważa, że to prawdopodobnie przez wysoki poziom polifenoli, które mają silne działanie przeciwutleniające. Podobną barierę ochronną jesteś w stanie sobie zagwarantować, jeśli regularnie jesz warzywa – donosi „Journal of Nutrition”. Ważne jednak, aby prowadzić urozmaiconą dietę. Ci, którzy wybierali pośród 18 odmian roślin, wypadli bowiem znacznie lepiej w badaniach, od tych, którzy ograniczyli się do 5.

ZOBACZ TEŻ: 10 przepisów na świeże soki i koktajle

3. Wrzuć na luz

Czasami najlepszą rzecz, którą możesz zrobić, jest... nic nie robić. Jak wynika z raportu opublikowanego w „American Journal of Epidemilogy”, osoby, które pracują 55 albo więcej godzin tygodniowo, osiągały słabsze wyniki w teście sprawdzającym zakres słownictwa oraz teście wnioskowania od tych, które spędzają w robocie 35-40 godzin. Badacze wiązali rezultaty ze stresem oraz związanymi z nim problemami ze snem. Jak sobie z nimi poradzić? Pewną sugestią są wyniki badań przeprowadzone na University of Michigan. Naukowcy zaobserwowali, że 10-minutowa rozmowa przed testem psychologicznym sprawia, że biorący udział w eksperymencie osiągają lepsze wyniki.

„Kontakty społeczne poprawiają pamięć i funkcjonowanie mózgu, ponieważ podczas ich trwania ciągle musisz przetwarzać informacje, między innymi ustalając, czy Twój rozmówca jest ironiczny czy szczery” – mówi dr Oscar Ybarra. Nie wspominając już o obniżonym ciśnieniu tętniczym w wyniku przyjemnej rozmowy ze znajomą. Dlatego regularnie rób sobie przerwy i nie bój się spędzić kilku minut na pogaduszkach z koleżanką. A co do problemów z zasypianiem... „Zarezerwuj sobie ostatnie 20 minut przed położeniem się do łóżka na wyciszenie” – mówi psycholog, dr Richard Best. Z dala od ekranu telewizora, komputera czy komórki. Twoje neurony będą Ci za to wdzięczne.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij