Pij 2 litry wody dziennie i żyj dłużej

Okazuje się, że eliksir długiego życia jest powszechnie dostępny i bardzo tani. To wypijanie około 2 litrów wody dziennie, bo taki nawyk, jak pokazują ostatnie badania, potrafi przedłużyć życie nawet o 15 lat.

2 litry wody dziennie Shutterstock.com
  1. Dlaczego picie wody jest tak ważne?
  2. Rola sodu w organizmie
  3. Jak należy pić wodę?
  4. Jak poznać, że pijesz za mało?
  5. Badania

Jak donosi portal naukowy eBiomedicine współpracujący m.in. z prestiżowym magazynem „The Lancet”, wyniki analizy przeprowadzonej na 16 000 osób wskazują na wyraźny związek między zbyt małą ilością wody wypijaną co dnia a długością życia. Naukowcy wykorzystali dane zgromadzone w latach 1985–2021 od osób, które w momencie rozpoczęcia eksperymentu miały 45-66 lat.

Dlaczego picie wody jest tak ważne?

Jaki jest związek miedzy ilością wypijanej wody a długowiecznością? Chodzi o poziom sodu we krwi, jednego z kluczowych dla zdrowia pierwiastków. Podstawowym źródłem sodu w diecie współczesnego człowieka jest sól, która jak wiadomo, znajduje się w niemalże wszystkich przetworzonych produktach spożywczych. Cierpimy na nadmiar soli, a – jak głosi popularne powiedzenie – co za dużo, to niezdrowo. 

Sód odgrywa kluczową rolę w organizmie:

  1. Bierze udział w metabolizmie wszystkich komórek – razem z potasem odpowiada za utrzymanie potencjałów elektrycznych po obu stronach błony komórkowej, czyli współodpowiada za jej przepuszczalność.
  2. Reguluje ilość i rozkład wody w organizmie.
  3. Wpływa na utrzymanie równowago kwasowo-zasadowej organizmu.

Żeby te wszystkie procesy mogły przebiegać prawidłowo, stężenie sodu we krwi powinno wynosić 135-145 mmol/l (milimol na litr krwi). Gdy pijemy za mało wody stężenie sodu we krwi rośnie. Wówczas podnosi się ciśnienie, co jest niebezpieczne dla całego układu krwionośnego. Nerki, chcąc wyrównać stosunek sodu do płynów, zatrzymują wodę w organizmie – pojawiają się opuchnięcia i obrzmienia. Przy długotrwałym nadmiarze sodu mogą pojawić się drgawki mięśni, dezorientacja, otępienie, a nawet śpiączka.

Wyniki wspomnianej analizy sugerują również, że stężenie sodu we krwi przekraczające 142 mmol/l podnosi ryzyko chorób przewlekłych o 39% i ryzyko przedwczesnej śmierci o 21%. Osoby z wysokim poziomem sodu miały wiek metaboliczny wyższy niż wskazywałby na to pesel. We wcześniejszych badaniach przeprowadzonych na myszach okazało się, że chroniczne nienasycenie organizmu wodą przyspieszało zmiany zwyrodnieniowe i skracało życie myszy o 6 miesięcy, co w przeliczeniu na wiek ludzki wynosi 15 lat.

Jak należy pić wodę?

Stopniowo, przez cały dzień. Pierwszą szklankę powinniśmy wypić zaraz po przebudzeniu, ostatnią – bezpośrednio przed snem. Picie dużej ilości naraz jest wręcz szkodliwe – taki stan jest nazywany hiponatremią maratończyka i polega na wypłukaniu sodu z organizmu przez picie zbyt dużej ilości niskosodowej wody.

O regularnym uzupełnianiu płynów powinny pamiętać chorzy z grypą jelitową, która bardzo często powoduje biegunki i wymioty jednocześnie, a także osoby przyjmujące leki moczopędne. Gdy złapiemy infekcję wirusową powodującą gorączkę, podczas której organizm intensywnie się poci – musimy, mimo braku ochoty do picia, stale uzupełniać poziom nawodnienia. O systematycznym piciu wody muszą szczególnie pamiętać nadciśnieniowcy i osoby cierpiące na obrzęki. Zwracajmy również uwagę na to, ile wody wypijają ludzie starsi, bo oni w szczególności są narażeni na odwodnienie i związane z tym konsekwencje – przeciętny 20-latek ma w tkankach 6 litrów wody więcej niż przeciętny 80-latek. Osoby starsze często przyjmują leki na nadciśnienie tętnicze, serce i cukrzycę, a one powodują szybsze wydalanie płynów z organizmu.

Jak poznać, że pijesz za mało?

  • Jeżeli czujesz pragnienie to znak, że już masz za mało wody. Pić powinniśmy nawykowo, a nie wtedy, gdy czujemy suchość w ustach.
  • Rzadko robisz siku, a twój mocz ma ciemny kolor i intensywnie pachnie.
  • Miewasz częste bóle głowy bez wyraźnej przyczyny.
  • Twoja skóra jest sucha i robi się szorstka, zwłaszcza na ramionach.
  • Miewasz regularne zaparcia.
  • Ciągle chce ci się jeść – łaknienie jest często mylone z pragnieniem. Gdy odczuwasz ochotę na przekąskę, najpierw wypij szklankę wody.

Badania

https://www.thelancet.com/journals/ebiom/article/PIIS2352-3964(22)00586-2/fulltext

Zobacz również:
REKLAMA