[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.5

19 trendów wellness, o których musisz wiedzieć

W 2019 roku stawiamy na holistyczne podejście do dbania o siebie. By zachęcić Cię do podjęcia rękawicy z napisem „wellness”, rozejrzałyśmy się za smaczkami, które urozmaicą i uatrakcyjnią branżę. Zobacz, co będzie grane.

1. Doktor Siri

W Dolinie Krzemowej Apple pracuje nad opatentowaniem technologii, która pozwoli na bieżąco śledzić ciśnienie krwi. W planach mają także stworzenie słuchawek, które pozwolą monitorować maksymalną ilość tlenu, jaką można wykorzystać podczas treningu. Inżynierowie z Uniwersytetu Rutgersa w New Jersey opracowują mikrochipy analizujące pot. Urządzenia te pozwolą monitorować bakterie, wirusy oraz zanieczyszczenia, a także będą wysyłać informacje o oznakach złego stanu zdrowia. Z kolei produkt Amazona – Alexa – ma serwować swoim właścicielom porady lekarskie. Wszystko to brzmi jak kolejne rozdziały „Roku 1984”, ale przecież to dla naszego dobra – prawda, panie Orwell?

2. Nie taka płytka pielęgnacja

Niekwestionowanym królem akcesoriów do pielęgnacji 2018 roku był jadeitowy roller. Czas jego rządów zdaje się jednak zbliżać ku końcowi, ponieważ na horyzoncie pojawił się godny następca – gua sha. To płaska płytka z jadeitu o zaokrąglonych krawędziach, która służy do delikatnego masowania twarzy oraz ciała. Azjatki znają masaż gua sha od tysięcy lat i wykonują go zgodnie ze starożytną sztuką. Regularny masaż stymuluje przepływ krwi, produkcję kolagenu i usprawnia krążenie limfy. Wykonuj go raz w tygodniu, a Twoja skóra odwdzięczy Ci się zwężonymi porami, napiętą skórą i spłyconymi bruzdami. Mimo że nie ma naukowych dowodów na działanie płytki, by przekonać się o jego zbawiennym działaniu, wystarczy spojrzeć na Azjatki.

ZOBACZ TEŻ: Zajadanie stresu - jak sobie z tym poradzić?

3. Zmarnowane

Ile razy w zeszłym roku podczas przeglądu lodówki wywaliłaś przeterminowane produkty, o których istnieniu całkiem zapomniałaś? Lepiej się nie przyznawaj. Obstawiamy, że ilość jedzenia marnowanego w polskich domach mogłaby przyprawić zwolenników ruchu #nowaste o palpitacje serca. Dlatego, jeśli nie jesteś mistrzynią zarządzania półkami w lodówce, mamy dla Ciebie dobre wieści. Brytyjska firma wprowadziła na rynek kamerkę Smart FridgeCam, która pomoże Ci na bieżąco śledzić zawartość Twojej lodówki oraz daty przydatności do spożycia poszczególnych produktów. Wystarczy umieścić ją w lodówce i sparować z aplikacją w telefonie.

4. Roślinni pionierzy

Po prostu jajka

Just Egg to wegańska alternatywa dla masy jajecznej, z której możesz przygotować omlet, jajecznicę lub warzywną frittatę. Produkt bazuje na łatwo przyswajalnych białkach wyizolowanych z fasoli mung i w 100 g dostarcza tyle samo protein, co jajko od kury. Ponadto, do produkcji substytutu zużywa się o 77% mniej wody niż do produkcji jaj kurzych. Smaczne i przyjazne środowisku.

Serowa rewolucja

 Serotonina to pierwsza w Polsce manufaktura wyrabiająca roślinne substytuty serów. W ich ofercie znajdziecie wegańską mozzarellę, fetę, sery pleśniowe, żółte, twarożkowe i dojrzewające. Kto powiedział, że weganie muszą odmawiać sobie włoskiej sałatki caprese lub kromeczki z żółtym serem i keczupem? Na rynku pojawia się również coraz więcej pizzerii oferujących wegańskie opcje.

5. Spa dla mięśni

Od lat trąbimy, że regeneracja to podstawa. I wiesz co? W 2019 roku będzie jeszcze ważniejsza. Bo żyjemy mocniej, trenujemy ciężej, a pracujemy od świtu do zmierzchu. Streczing i rolowanie są spoko, ale mogą po prostu nie wystarczyć. Ptaszki ćwierkają, że coraz popularniejsze stają się hi-techowe sauny na podczerwień i terapia kompresyjna (ucisk poprawia ukrwienie, dzięki czemu mięśnie szybciej są gotowe do kolejnych wyzwań). Zapamiętaj też skrót CVAC. To coś w rodzaju kabiny, w której zmiany ciśnienia powodują poprawę krążenia. Obolałe mięśnie? Były modne w zeszłym sezonie.

REKLAMA

REKLAMA

6. Wellness w sieci

Gdyby gry komputerowe rozwijały umiejętności i formę w realu, to prawdopodobnie już dawno dołączyłabyś do grona WAGs, a Twój facet do grona najlepiej opłacanych piłkarzy w naszym kraju. To wizja raczej mało prawdopodobna, więc skupmy się na faktach. Te same gry, które pożerają nam czas, już niebawem mogą okazać się najlepszą bronią w walce o boskie ciało. Jakim cudem? Black Box Virtual Reality (koniecznie sprawdź fi lmiki na YouTube) to arcyciekawe urządzenie, które łączy w sobie sprzęt do treningu siłowego oraz bezprzewodowy zestaw VR. Ten drugi przenosi Cię na arenę zmagań, gdzie mierzysz się z przeciwnikami, walczysz o kolejne rekordy i pokonujesz wirtualne przeszkody. Cały wic polega na tym, że nie ugrasz za wiele, jeśli nie jesteś gotowa trochę się spocić – czekają Cię przysiady, wykroki i wyciskania. Sieć siłowni Equinox już wdrożyła w swoich gymach zestawy Halo Sport, które stymulują mózg (technologia nosi nazwę neuropriming) i „wywołują chwilowy stan hiperprzyswajalności”, co ma przekładać się na osiągi fityczne

7. iOkres

To stan, którego co miesiąc przez sporą część życia doświadcza co druga osoba na świecie. Tymczasem, jak się okazuje, większość z nas wie o miesiączce i, jakby nie patrzeć, o swoim ciele zaskakująco niewiele. Wszystko zdaje się jednak podążać w dobrym kierunku. Femtech, czyli technologie stworzone specjalnie dla pań, zapowiadają nową erę zdrowia kobiet. Jeśli do tej pory nie śledziłaś swojej miesiączki, obstawiamy, że zaczniesz robić to w tym roku. W USA powstała aplikacja na telefon o nazwie Knours, która analizuje zmiany hormonalne w stanie skóry, nastrój użytkowniczki i sugeruje odpowiednią pielęgnację. Monitorowanie cyklu miesiączkowego (dokładne, nie mała kropeczka w kalendarzu) ma skutecznie pomagać w przewidywaniu okresu, dostosowywaniu diety, treningu i wzorców snu. Spróbujesz?

ZOBACZ TEŻ: 3 sposoby na radzenie sobie ze smogiem

8. Dobry glon

Napakowana białkiem spirulina podbiła zeszłoroczne zestawienia najzdrowszych superfoods. W 2019 rozszerz swoje zdrowe menu o kolejnych zielonych przyjaciół: postaw na pełne witaminy K wodorosty kelp, zapewniające dawkę wapnia wakame i napakowane jodyną nori. Rozejrzyj się także za olejem z alg: to roślinna wersja oleju rybnego. Dostarczy Ci ogromne ilości wspierającego pracę mózgu kwasu DHA. Odżywcze i dobre dla środowiska. Tak trzeba żyć. I jeść.

9. Pełną piersią

 Kolejne badania wskazują, że liczba korzyści (dla ciała i umysłu) płynących z przebywania na świeżym powietrzu jest naprawdę długa. Pionierem tego swoistego powrotu do korzeni jest londyńska siłownia, Terra Hale, która po brzegi została napakowana oczyszczającymi powietrze gatunkami roślin. Dodajmy do tego jedyne w swoim rodzaju studio jogi o nazwie FLY LDN, w którym zajęcia odbywają się w sercu lasu. Czekamy na ruch ze strony polskich klubów fitness.

10. Out-fluencerki

Zacznij followować out-fluencerów – ich profile Insta to internetowa odpowiedź na działalność Beara Gryllsa. Na Instagramie znajdziesz odważne dziewczyny, które łapią fale (@alanarblanchard), wspinają się po ogromnych skałach (@gabatronix) i żyją na krawędzi (@thebasegirl). Robi większe wrażenie niż kolejny unboxing i OOTD, prawda?

REKLAMA

11. Poczuj ten rytm

Rytm dobowy to 24-godzinny cykl procesów fizjologicznych, na które wpływają bodźce zewnętrzne, takie jak światło słoneczne i temperatura. Znaczy to mniej więcej tyle, że Twój organizm w różnych fazach tego cyklu nastawiony jest na inne zadania. Za określenie mechanizmów kierujących rytmem dobowym trzech naukowców – Michael Rosbash, Jeffrey C. Hall oraz Michael W. Young – otrzymali w 2017 roku Nagrodę Nobla. Okazuje się, że nastrój i wydajność nie są stałe w ciągu dnia. Wszyscy dążymy do poprawienia swoich osiągów w pracy, szkole i sporcie, ale bardzo często robimy to wbrew naszemu zegarowi biologicznemu. Skupiamy się na tym, co robimy i w jaki sposób, ale nie na tym, kiedy. Badania pokazują, że czas, w którym wykonujesz dane czynności, może znacząco poprawić Twoją efektywność i wpłynąć na końcowe rezultaty. Plan na 2019? Dostrój się do rytmu i czerp korzyści dla ciała i umysłu.

12. Moda pełna życia

 „Bio-design” to termin opatentowany przez Pumę i zdefiniowany jako „praktyka wykorzystywania żywych materiałów do tworzenia produktów”. O co biega? Na przykład o oddychające buty do biegania (są domem dla mikroorganizmów, które otwierają wentylację w oparciu o bilans cieplny), uczące się wkładki (z bakteriami, które wykrywają związki obecne w pocie i wysyłają je do smartfona użytkownika) oraz ciuchy, które informują o zanieczyszczeniu (T-shirt, który zmienia kolor zależnie od jakości powietrza w danym otoczeniu).

13. Rowerowy rok

Chanel, Fendi, Stella McCartney i wielu innych projektantów w pokazach na sezon 2019 zaprezentowali na wybiegach stylizacje oparte na kolarskich szortach nad kolano. Grzechem byłoby nie wykorzystać tego modowego potencjału. Skoro więc w tym roku wszędzie będziemy śmigać w kolarskich spodenkach, czemu miałybyśmy nie śmigać na rowerze? Z szacunku do mody i naszego zdrowia rok 2019 ogłaszamy rokiem roweru. Zacznij od wersji stacjonarnej, a gdy zrobi się trochę cieplej, wyciągnij zakurzoną damkę z piwnicy i w drogę!

14. Kolorowe odżywianie

Złociste latte z kurkumą to gwiazda, która w tym roku zaświeci nieco słabiej. Nie zrozumcie nas źle: jesteśmy ogromnymi fankami kurkuminy, ale rok 2019 bez wątpienia należeć będzie do berberyny – substancji pozyskiwanej z owoców berberysu. Te czerwone, jajowate jagody regulują poziom glukozy u osób z cukrzycą typu 2 i wspomagają obniżanie poziomu cholesterolu. Wykazują także działanie antybiotyczne oraz pomagają obniżać gorączkę. W 2019 na specjalną uwagę zasługuje również szafran, który wspiera utrzymywanie zdrowego poziomu serotoniny. Podobnie jak kurkuma, berberys oraz szafran są roślinami silnie barwiącymi. Mówi się, że produkty, które barwią palce, mają zbawienny wpływ na układ immunologiczny. A to za sprawą mocno skoncentrowanych pigmentów. To jak, komu różowe cappuccino z berberyną?

15. Ajurweda na stres

 W tym roku postanawiamy rozprawić się z lękami, stresem i niedostatkiem snu. W tym celu sięgamy po starożytną terapię ajurwedyjską – shirodharę. Przy użyciu specjalnego metalowego naczynia wykonujący zabieg polewa czoło pacjenta olejkami terapeutycznymi. Radzimy zrezygnować z domowych eksperymentów, chyba że bałagan Ci niestraszny. Efekty shirodhary są zbliżone do efektów, jakie daje medytacja. Oprócz poprawy stanu emocjonalnego, ma ona również wzmacniać włosy i skórę głowy, poprawiać pamięć oraz koncentrację.

16. Wellness w grupie

Na naszym podwórku społeczny wellness dopiero raczkuje. Idea łączenia się w grupy miłośników tzw. zdrowego stylu życia najprawdopodobniej narodziła się w Stanach, ale teraz dość dobrze ma się chociażby w Szwecji. Global Wellness Institute szacuje, że rynek pod tytułem „wellness community” urośnie do sumy 140 miliardów funtów już w 2022 roku. Cieszy fakt, że włodarze miast trzymają rękę na pulsie. Kolejne ścieżki rowerowe, zielone przestrzenie i outdoorowe siłownie zawsze spoko.

17. W domowym zaciszu

Wszystko zaczęło się, gdy Twoja mama po raz pierwszy zmieniła jeansy na lycrę i dołączyła do Jane Fondy na kilka serii intensywnych wykroków przed telewizorem. Prosty (ale hej, nadal skuteczny) domowy trening również nie oparł się próbie czasu. Fitness w domowym zaciszu ewoluował i zarabia kokosy (rośnie 10 razy szybciej niż rynek siłowni). 2019 przyniesie jeszcze więcej platform, aplikacji i sprzętów, które pozwolą Ci połączyć się z potężną społecznością podobnie trenujących. Relacje live z zajęć fitness? Żaden problem. Słyszałyśmy też o pomyśle, w którym za pewną sumkę co miesiąc dostaniesz wirtualny dostęp do specjalistów z dziedziny treningu i żywienia. Domatorki dają lajka

18. Nie daj się pożreć

Odporność. To słowo ma być w 2019 tym najważniejszym w kontekście zdrowia psychicznego. Nauka, jak radzić sobie z problemami i wyciągać wnioski z wyzwań, staje się coraz bardziej popularna. Branżowe czasopismo „Nature” już jakiś czas temu wezwało naukowców do zintensyfikowania badań nad ochroną ludzi narażonych na duży stres. Wiemy już jednak na pewno, że wysiłek fizyczny może bardzo pomóc. Wyszukaj w sieci Mindset RX’d. To autorski program treningowy byłego żołnierza Toma Foxleya, który w opinii wielu użytkowników świetnie koi głowę i wydobywa prawdziwy potencjał fityczny

19. Małe i duże eko podróże

Ekowakacje

Rosnąca ekoświadomość społeczeństwa zaczyna ewoluować i przybiera coraz to nowe formy. Przerabialiśmy już ekosport, czyli plogging (bieganie po lesie z workiem na śmieci), teraz przyszła pora na ekopodróżowanie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez World Travel Market, coraz więcej osób podczas planowania wakacyjnej podróży bierze pod uwagę kwestie związane z ochroną środowiska. Głos w dyskusji zabierają też biura podróży. Thomas Cook nie oferuje już atrakcji ze zwierzętami, jak pływanie z delfinami i przejażdżki na słoniach, natomiast biuro Virgin Holidays uwolniło uwięzione delfiny. W te wakacje sprzątamy plaże i ratujemy żółwie.

W kupie raźniej

Branża turystyki wellness puchnie szybciej niż uczulony na orzechy po pad thaiu. Coraz częściej wybieramy miejsca, w których zamiast drinka z palemką i wyżywienia all inclusive w stylu kontynentalnym będziemy mogły pouprawiać poranną jogę na plaży i pomedytować, wsłuchując się w dźwięki dzikiegu buszu. Podczas podróży warto na krótki urlop wysłać także swoje jelita. Zamiana domowych obiadków na egzotyczne potrawy urozmaici mikrobiom jelit i usprawni ich pracę.

ZOBACZ TEŻ: Detoks od telefonu - zobacz, co zyskasz

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij