[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Zdrowe opalanie: 8 faktów, których nie znałaś

Przed wakacjami pora przeprosić się ze światem nauki, bowiem nowe odkrycia na temat promieniowania słonecznego mogą ocalić Ci skórę – dosłownie. Sprawdź, czego jeszcze nie wiesz o opalaniu.

opalanie fot. shutterstock

FAKT #1

Rozplanuj ochronę

Mało kto wie, że możesz uodpornić swoją skórę na działanie promieni słonecznych, nakładając SPF jeszcze przed wyjazdem na wakacje. Ochrona UV może zostać wzmocniona przez smarowanie się kremem z filtrem przez 5 dni poprzedzających ekspozycję na słońce. Duńskie badania dowodzą, że pozwoli Ci to pozostać na słońcu dwa i pół razy dłużej, zanim ulegniesz poparzeniu. Jedno zastrzeżenie: musisz używać właściwego rodzaju filtra. Aby skumulować ochronny efekt, powinnaś wybrać fizyczny (odbijający szkodliwe promieniowanie) zamiast chemicznego (absorbującego promienie) filtra. Szukaj kremu z filtrem mineralnym, jak tlenek tytanu lub tlenek cynku, co najmniej SPF 30 – np. Clinique SPF 30 Mineral Sunscreen Fluid for Body (119 zł, clinique.com.pl).

FAKT #2

Zadbaj o oczy

Choć powieki zajmują jedynie 1% powierzchni naszego ciała, to w ich okolicy pojawia się aż 10% nowotworów skóry. Oczywiście okulary przeciwsłoneczne chronią przed ślepotą śnieżną (bolesne oparzenie spojówki i rogówki, auć!, jednak po pierwsze – szkła muszą mieć kategorię UV 4, a po drugie – oprawki powinny minimalnie odstawać od twarzy. Najlepiej wzmocnić ochronę, używając kremu z filtrem do okolic oczu (inne mogą podrażniać delikatną skórę). Wypróbuj SkinCeuticals Mineral Eye UV Defense SPF 30 (131 zł, skinceuticals.pl) – jako jeden z niewielu kremów na rynku może być stosowany na całe powieki.

FAKT #3

Użyj SPF-u pod ubraniem

Odwieś do szafy białą, lnianą koszulę. Jasne, naturalne tkaniny o luźnym splocie nie zapewniają ochrony przed słońcem. Sucha bawełna to ochrona na poziomie SPF 10 – wystarczy ją jednak zmoczyć, by spadła do SPF 3. Najprostszy sposób na przetestowanie materiału to zasłonięcie nim oczu – jeśli widzisz przez tkaninę, promienie UV na pewno przez nią przenikną. Najlepiej ochronią Cię syntetyki (np. poliester, nylon) lub denim, które mają bardzo ciasny splot. Co więcej, ciemne kolory pochłaniają sporą część promieni. Tak czy inaczej, dla bezpieczeństwa posmaruj całe ciało kremem z filtrem jeszcze przed założeniem ubrania.

FAKT #4

Napraw naturalną barierę skóry

Jeśli Twoja skóra jest w dobrej kondycji, ma naturalną ochronę SPF 5. Jednak wszelkie problemy skórne – jak trądzik, egzema czy rumień – błyskawicznie ją obniżają. Brak równowagi między wodą, lipidami a proteinami sprawia, że promienie UV mogą głębiej penetrować skórę. Dlatego warto szukać kosmetyków pielęgnacyjnych z zawartością ceramidów, fosfolipidów oraz trójglicerydów – składników naprawiających naturalną barierę ochronną skóry. Wypróbuj masło do ciała Bielenda Olejek Arganowy z ceramidami (16,10 zł, bielenda.strefaurody.pl).

Pamiętaj, że opalanie w solarium jest dużo bardziej niebezpiecznie, niż wylegiwanie się na słonecznej plaży. Sprawdź jak sesja pod lampą UV wpływa na Twoją skórę

FAKT #5

Opracuj dalszy plan

Nasmarowanie się pierwszym lepszym filtrem z nadzieją, że wszystko będzie OK, to niejedyne wyjście. Ostatnie badania Yale University wykazały, że promienie UV niszczą komórki skóry jeszcze godziny po zejściu ze słońca. Najlepiej zatem godzinę po przyjściu do domu przyjąć z posiłkiem 81 mg aspiryny. Jej działanie nieodwołalnie hamuje powstające stany zapalne. Tę samą dawkę godziny później. Badania udowadniają, że aspiryna drastycznie obniża ryzyko czerniaka – nawet o 30%.

FAKT #6

Licz się z czasem

Duże znaczenie ma, kiedy nakładasz filtr. Bez znaczenia, jakiej marki kremu użyjesz – nasmaruj się nim jeszcze w domu. Badania Ultrasun UK wykazały, że nakładanie kosmetyku w bezpośrednim słońcu zwiększa jego parowanie, zanim zdąży wniknąć w skórę. Wchłoń tę informację.

FAKT #7

Uważaj w pochmurne dni

Myślisz, że tylko dziewczyny ze słonecznej Kalifornii powinny bać się czerniaka? Nic z tego. Powinnaś być czujna nawet podczas deszczowego polskiego lata, szczególnie gdy po niebie suną burzowe chmury. Promienie UV mogą odbijać się od ich spodu, co wzmaga ich szkodliwe dla skóry działanie. Właśnie wtedy promieniowanie może być o 50-75% wyższe niż przewidywane na ten dzień – wynika z badań University of Southern Queensland. Jeśli więc prognoza pogody zapowiada „częściowe zachmurzenie”, przygotuj wyższy filtr niż zwykle.

FAKT #8

Wypij latte

Miłośnicy kawy górą! National Cancer Institute znalazł powiązanie między małą czarną a rakiem skóry. Odkryto mianowicie, że ludzie pijący więcej kawy mają mniejsze ryzyko zachorowania na czerniaka. Optymalna ilość to cztery filiżanki dziennie – tyle wystarczy, żeby obniżyć ryzyko o 20% (kawa bezkofeinowa się nie liczy!). Naukowcy muszą przeprowadzić dodatkowe badania, by dowiedzieć się, co wpływa na tak pozytywny wynik. W każdym razie pyszne mrożone latte pij jeszcze przed wyjściem z domu.

Zobacz też: Co się dzieje, gdy opalasz się na plaży.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij