Pielęgnacja włosów a trening. Jak dbać o włosy?

Chociaż Ty biegając do fitness klubu kilka razy w tygodniu poprawiasz swoją kondycję, to Twoje włosy mogą na tym ucierpieć. Związane w ciasny kucyk podczas treningu, a potem myte i szybko suszone mogą nie wyglądać najlepiej. Jak aktywne dziewczyny powinny dbac o włosy? Pytamy o to trycholożkę.

trening a pielęgnacja włosów fot. shutterstock.com

Jak dbać o włosy, gdy sporo trenujesz?

  • Wpływ intensywnych treningów na włosy
  • Higiena włosów u osoby trenującej
  • Suchy szampon po treningu
  • Pielęgnacja włosów po basenie
  • Jak zminimalizować szkodliwe działanie suszarki?
  • Fryzura na trening
  • Wskazówki pielęgnacyjne trychologa dla aktywnych dziewczyn

Wpływ intensywnych treningów na włosy

Aktywność fizyczna korzystnie wpływa na naszą kondycję i samopoczucie, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że z kolei zbyt intensywny trening zaburza homeostazę, czyli równowagę organizmu, co może przyczynić się nawet do wypadania włosów. Dlatego z myślą o zdrowiu włosów należy pomyśleć zarówno o treningu dopasowanym do możliwości naszego organizmu, jak również o właściwej higienie włosów po jego odbyciu.

Higiena włosów u osoby trenującej to podstawa

Skoro trenujesz, to pocisz się więcej niż osoby nieaktywne. Po zakończonym treningu idziesz pod prysznic, prawda? Ale nie zawsze myjesz głowę, mamy rację? Doskonale rozumiemy, że mycie głowy wymaga więcej czasu, którego czasem po prostu brakuje, ale musisz wiedzieć, że nieestetyczny wygląd włosów (które w takich przypadkach chowasz np. pod czapką), to nie największy problem. Eksperci przestrzegają, że pomijanie mycia głowy po treningu, to naprawdę zły pomysł.

Myj włosy od razu po treningu

Jak zatem powinna wyglądać odpowiednia higiena włosów u osoby trenującej? "Odpowiednia higiena włosów u osoby trenującej to przede wszystkim mycie głowy po każdym treningu. Ważne jest, aby mycie skóry głowy i włosów odbyło się jak najszybciej po zakończonym treningu – mówi Anna Mackojć, trycholożka z Instytutu Trychologii. –  Ćwiczenia fizyczne powodują, że poci się całe nasze ciało, więc także skóra głowy, dlatego po treningu powinno dokładnie się umyć włosy. W ten sposób zapobiegamy rozwojowi bakterii i niepożądanym zmianom na skórze głowy, którego mogą być m.in. efektem zaniechań higienicznych. Pot zawiera sole, które mogą także wysuszać włosy, więc nie zwlekajmy z myciem włosów po treningu, ale w miarę możliwości wykonajmy je jak najszybciej po zakończeniu aktywności fizycznych".

Wybierz odpowiedni szampon do włosów

W potreningowej pielęgnacji włosów ważne jest również, aby używać szamponu właściwie dobranego do skóry głowy. To najważniejszy kosmetyk do włosów i skry głowy, dlatego należy dobrać go odpowiednio. Nie tylko usuwa zanieczyszczenia, kurz i nadmiar łoju, ale i dba o kosmetyki. Jest podstawą pielęgnacji włosów, bo dzięki niemu oczyszczona skóra głowy lepiej "oddycha" i absorbuje składniki odżywcze w kolejnych etapach pielęgnacji. "Warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z etykietą i składem szamponu, aby odpowiednio dobrać jego rodzaj do naszych potrzeb i ewentualnych problemów na przykład przetłuszczania się czy bardziej poważnych, jak łuszczyca skóry głowy. Dobierając preparat powinniśmy uważnie czytać jego skład i szukać w nim składników aktywnych, takich jak np.: witaminy, wyciągi i ekstrakty roślinne. Unikajmy natomiast kosmetyków przepełnionych różnymi rodzajami alkoholi, które w dłuższym okresie czasu mogą wpływać na przesuszanie skóry głowy czy też włosów" – podpowiada ekspertka.

Jak prawidłowo myć włosy?

Zawsze myj włosy dwukrotnie. Tylko w ten sposób uda ci się dokładnie oczyścić skórę głowy.

Prawidłowe mycie włosów po treningu to podstawa właściwego dbania o nie, ale także zabieg pielęgnacyjny, dlatego ważne jest, aby wykonywać go prawidłowo. Wbrew pozorom to wcale nie taka oczywista sprawa. Zgodnie z zaleceniami trycholożki najważniejszą sprawą jest to, aby włosy zawsze myć dwukrotnie. "Dwukrotne nakładanie szamponu jest kluczowe, jeśli chcemy dobrze oczyścić głowę, tylko wtedy jesteśmy w stanie usunąć z włosów wszystkie zanieczyszczenia i pot. Bardzo ważne jest również pamiętanie o dokładnym spłukiwaniu włosów pomiędzy myciem" – radzi Anna Mackojć. A co jeśli właśnie wyskoczyłaś z wody, bo trening odbywał się na basenie? "Nawet, jeśli trening realizowany był na basenie, to też myjemy włosy dwa razy" – odpowiada specjalistka.

Suchy szampon po treningu

Suchy szampon w sytuacji kryzysowej (gdy np. w fitness klubie nie ma wody) ratuje nam życie. Nie należy jednak stosować go zbyt często, bo nie jest to w żadnej mierze kosmetyk pielęgnacyjny i nie powinien pozostawać na skórze głowy zbyt długo. "Starajmy się jednak używać suchego szamponu jak najrzadziej, nie jest on bowiem wskazany dla zdrowia naszych włosów. Suchy szampon podrażnia skórę, blokuje ujście mieszków włosowych, może więc pogarszać stan skóry głowy czy przyczyniać się do łupieżu. Nie powinien więc pozostawać na naszej skórze głowy zbyt długo. Jeśli użyliśmy go rano do szybkiego odświeżenia włosów, trzeba pamiętać, aby po przyjściu do domu - natychmiast go zmyć. Suchy szampon nie powinien być nadużywany, a raczej stosowany w sytuacjach awaryjnych" – radzi trycholożka Anna Mackojć.

Basen a włosy - jak o włosy powinny dbać pływaczki?

Na basenie

Chlor niestety wysusza skórę głowy i włosy, dlatego ważna jest ochrona włosów zarówno w trakcie pływania za pomocą na przykład czepka, jak również po czyli dokładne dwukrotne umycie, jak również w trakcie suszenia włosów. Dobrym pomysłem jest korzystanie z czepków gumowych, gdyż włosy są szczelniej chronione, jeśli korzystamy z basenu 2 razy lub więcej w tygodniu. Ale nie zwalnia  to z mycia głowy po basenie, ponieważ głowa w gumowym czepku poci się. Jeśli korzystamy z czepków materiałowych warto przed wejściem do basenu zabezpieczyć  włosy specjalnym preparatem ochronnym przed szkodliwym działaniem chloru.

Po wyjściu z wody

Pływaczki powinny obowiązkowo umyć włosy po basenie, możliwie jak najszybciej. Istotne jest także używanie odpowiedniej odżywki nawilżającej do włosów i do skóry głowy. Co ważne, najczęściej jest inna odżywka dedykowana do włosów, a inna do skóry głowy. To są odrębne produkty, a często są używane niestety zamiennie. Po umyciu włosów suszymy je na chłodnym nawiewie. Szczególnie jest to ważna porada po basenie, bo chlor wysusza włosy. 

Dodatkowa pielęgnacja włosów

Przy regularnym czy intensywnym korzystaniu z basenu, warto stosować szczególną pielęgnację odżywkami u kobiet, które mają włosy rozjaśniane stosując maseczki odżywcze, hydratacyjne, nawilżające raz w tygodniu. Chlor dodatkowo osłabia włosy rozjaśnione. 

ZOBACZ KONIECZNIE: Pielęgnacja włosów rozjaśnianych (porady trycholożki)

Jak zminimalizować szkodliwe działanie suszarki?

Wysoka temperatura w suszarce uszkadza termicznie włókno włosa, dlatego najlepiej byłoby zrezygnować z korzystania z suszarki, ale nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza jeśli trenujesz. Co zrobić, aby zminimalizować szkodliwe działanie wysokiej temperatury? "Po treningu konieczne jest umycie włosów oraz ich wysuszenie, ale chłodnym, a nie gorącym powietrzem, jak czyni to wiele osób. Szczególnie zimą jest ważne, aby nie wychodzić na zewnątrz z wilgotnymi włosami, gdyż możemy się przeziębić i także zaszkodzić mieszkom włosowym. Głowa jest dystalną częścią ciała, która najszybciej traci temperaturę w naszym organizmie. Wychodząc z niewysuszoną głową grozi nam szybka utrata ciepła. Co może nas narazić na przeziębienie, a nasze mieszki włosowe na zmniejszoną ilość dostarczenia substancji odżywczych do mieszków włosowych" – wyjaśnia ekspertka.

Wysoka temperatura niszczy włosy

Gdy suszymy włosy zbyt wysoką temperaturą powietrza, niekorzystnie wpływa to na łodygę włosa. A co konkretnie się dzieje? Otóż włosy stają się podatniejsze na uszkodzenia mechaniczne, czego efektem może być w przyszłości zwiększenie łamliwości włosów. Jeśli więc nie jesteś w stanie zrezygnować z suszenia włosów ciepłym powietrzem na rzecz ich naturalnego wyschnięcia, ponieważ nie masz na to czasu po treningu, zwróć uwagę na możliwość regulacji temperatury nawiewu.

"Nie wybierajmy najwyższej pozycji nawiewu, która sprzyja to szybkości suszenia włosów, ale może przyczyniać się do przesuszania i łamliwości kosmyków. Wysoka temperatura może powodować również nadmierną produkcję sebum z gruczołów łojowych lub potu z gruczołów potowych. Jest to naturalna fizjologiczna reakcja termoregulacji w naszym organizmie. Pocimy się i wydzielamy więcej sebum przy wysokich temperaturach. Jeśli więc chcemy, aby gruczoły nie pracowały nadmiernie musimy dobierać odpowiednią temperaturę suszenia w suszarce" – przestrzega trycholożka.

Wysoka temperatura suszarki to jedno, ale warto też zdawać sobie sprawę, że podczas mycia włosów ciepłą wodą dochodzi do rozchylenia łusek, tak więc niestety regularne gorące powietrzne szczególnie, gdy trzymamy suszarkę zbyt blisko może wyrządzić ubytki w strukturze włosa. Zdrowym i mocnym włosom suszarka nie powinna zaszkodzić, ale osłabionym i zniszczonym już niestety może.

Jak prawidłowo suszyć włosy

Susząc włosy, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, aby jak mniej odbijało się to negatywnie na ich kondycji.

  • Nie susz włosów nawyższą temperaturą. Korzystaj raczej z chłodnego nawiewu.
  • Ważne jest także, aby zmieniać kolejność podczas używania suszarki, dzięki temu pasma są suszona na przemian i zmniejsza się ich szansa na przegrzanie.
  • Nie należy również rozplątywać włosów podczas suszenia. To czynność należy wykonywać po osuszeniu, aby dodatkowo nie uszkodzić mechanicznie włosów.
  • Decydując się na suszenie włosów suszarką, korzystajmy z preparatów zapewniających im termoochronę.
  • Warto również wspomnieć o funkcji jonizacji, jaką mają niektóre suszarki. Jonizacja zapewni włosom połysk i jedwabistą gładkość poprzez emitowanie ładunków osiadających na włosach. Dodatkowym walorem tej funkcji zminimalizowanie efektu elektryzowania się włosów.

Susząc włosy równomiernie na całej objętości, używając chłodnego nawiewu oraz prawidłowego kierunku suszenia i termoochrony, możemy zminimalizować niekorzystny wpływ suszarki na włosy.

REKLAMA

Fryzura na trening

Najlepszą fryzurą treningową jest luźny warkocz związany jedwabną gumką.

Jeśli uprawiasz aktywność fizyczną, to wiesz, jak ważny jest odpowiedni strój do ćwiczeń. Nie powinien krępować ruchów, za to powinien być wygodny i miły w dotyku, tak by nie ocierał zbyt mocno twojej skóry. Podobnie jest z fryzurą. Długie włosy tylko przeszkadzają podczas treningu, dlatego musisz trenować w związanych włosach.

"Przy długich włosach, aby ograniczyć ich plątanie się dobrym rozwiązaniem będzie warkocz. Można zapleść włosy w warkocz spięty jedwabną gumką, które nie odkształcają włókna włosa. Mając na uwadze dbanie o dobry stan włosów polecane jest związywanie włosów właśnie jedwabną gumką, która nie odkształca, nie załamuje i nie urywa łodyg włosów. Przy krótszych włosach, jeśli przeszkadzają one w treningu, można zastosować opaskę sportową. Nie powinniśmy na co dzień zbyt ciasno wiązać włosów, gdy z czasem może to prowadzić do osłabienia ich struktury, a nawet przyczyniać się do ich wypadania" – mówi trycholożka.

Wskazówki pielęgnacyjne trychologa dla aktywnych dziewczyn

  1. Myj włosy po każdym treningu.
  2. Na czas treningu splataj włosy w luźny warkocz (nie ściągaj mocno włosów!) zakończony jedwabną gumką.
  3. Aktywny regularny trening może powodować nadmierne pocenie się skóry głowy. Stąd nawet jeśli wcześniej myłaś głowę raz na 2-3 dni, włączenie treningu może spowodować konieczność mycia głowy częściej.
  4. Nadmierna potliwość skóry głowy spowodowana treningiem, może zmienić twoje przyzwyczajenie dla szamponu. Wcześniej wystarczający był dla ciebie np. szampon do skóry normalnej. Zmiana nawyku (regularne treningi) może wymusić używanie szamponu do skóry łojotokowej lub oczyszczającego. Może to zamiana szamponu lub mycie skóry głowy naprzemiennie - do skóry normalnej i do skóry łojotokowej. Zależeć to będzie od aktywności pracy gruczołów łojowych i potowych oraz intensywności treningów. Obserwuj swój stan skóry głowy.
  5. Twój mieszek włosowy, tak jak ciało potrzebuje minerałów. Tak jak używasz odżywek do budowania formy, odżywiaj też mieszek. Wskazane jest włączenie do diety lub suplementacja - cynk, witaminy B, żelazo, sód, potas, magnes.

Ekspertka

ANNA MACKOJĆ
trycholożka i biotechnolożka
Diagnosta obrazowy. Adjunct w World Trichology Society USA. Założyciel Instytutu Trychologii® w Warszawie. Wykładowca akademicki Diagnostyki Trychologicznej w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zobacz również:
Tkanka tłuszczowa gromadząca się w okolicach brzucha i talii jest wyjątkowo oporna, dlatego do jej zrzucenia same brzuszki nie wystarczą. Żeby wysmuklić  talię musimy zaangażować wszystkie mięśnie, które tworzą gorset wokół pasa. Bonus: przestaną cię boleć plecy.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA