Włosy na stoku - jak je chronić i pielęgnować?

Mróz, wiatr, niskie temperatury, przetłuszczająca się skóra głowy pod kaskiem i wysuszająca włosy sauna, z której chętnie korzystamy po nartach. To wszystko powoduje, że włosy podczas zimowego wyjazdu, narażone są na uszkodzenia i osłabienie. Sprawdź, jak je chronić i pielęgnować.

Włosy na stok Shutterstock.com

Podczas zimowego wyjazdu w góry i aktywnie spędzanego czasu na stoku warto szczególnie zadbać o włosy. Dzięki temu uchronimy je przed negatywnymi warunkami atmosferycznymi, które  przyczyniają się do uszkodzeń mechanicznych i osłabiają włosy.

REKLAMA

Włosy pod kaskiem

Długie włosy warto związać i ukryć pod kominiarką lub kaskiem. Warkocz to dobra fryzura na stok - zbierze pasma włosów, dzięki czemu nie będą się plątały podczas jazdy na stoku. Warkocz najlepiej związać jedwabną gumką, nie odciskającą się na kosmykach i minimalizującą ich uszkodzenie. Przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych należy chronić nie tylko włosy ale też skórę głowy. Dlatego ważne jest, aby na stoku mieć kominiarkę  i  kask, a po zejściu ze stoku czapkę.
Nakrycie głowy zimą zabezpiecza przed utratą ciepła i chroni cebulki włosów. Brak nakrycia głowy lub zbyt cienkie może powodować obkurczanie się kapilarek oplatających cebulę włosową, których zadaniem jest dostarczenie substancji odżywczych. Pod wpływem chłodu gruczoły łojowe umieszczone na skórze głowy pracują wolniej, włosy więc są pozbawione naturalnej, ochronnej warstwy sebum i stają się bardziej podatne na uszkodzenia i wypadanie – wyjaśnia Anna Mackojć, trycholog z Instytutu Trychologii.

Regeneracja włosów po stoku

Włosy przykryte kominiarką i kaskiem z jednej strony są chronione a z drugiej mogą się szybciej przetłuszczać a skóra być przepocona.. Jeśli więc nasze włosy tego potrzebują, myjmy je codziennie po powrocie ze stoku. Do mycia przetłuszczających się włosów, warto wybierać szampony, które przywrócą skórze naturalną równowagę hydro-lipidową.

Różnice temperatur na zewnątrz, podczas jazdy na stoku narciarskim, a przebywaniem w ogrzewanych pomieszczeniach powodują, że włosy są bardziej podatne na przesuszanie się. Dlatego podczas zimowego wyjazdu warto zadbać o ich odpowiednie nawilżenie. Warto zabrać ze sobą odzywkę i maskę zawierające humektanty i emolienty, korzystnie wpływające na nawodnienie i poprawę elastyczności włosów.

„Do regeneracji łodygi włosa możemy wykorzystać także preparaty zawierające  puder z perły, którego budowa jest zbliżona do naszego białka i nadaje się do regeneracji uszkodzeń mechanicznych naszych włosów. Uszkodzenia te często wynikają w okresie zimowym z czynników atmosferycznych" – podpowiada Anna Mackojć.

Włosy w saunie

Po intensywnym dniu spędzonym na stoku wiele z nas chętnie korzysta z sauny, która ma dobry wpływ na organizm, oczyszcza z toksyn oraz pozwala na regenerację i relaks po wysiłku fizycznym. Na włosy jednak dział dość agresywnie, powodując ich przesuszanie. Dlatego przed wejściem do sauny należy je zabezpieczyć. Wysoka temperatura wpływa na rozchylanie się łusek i sprzyja wyparowywanie wody z włosów. W efekcie tracą one nawilżenie i mogą stać się szorstkie oraz łamliwe. W czasie pobytu w saunie nagrzewa się także mocno skóra głowy.

„Włosy – przed wysoką temperaturą - warto zabezpieczyć ręcznikiem lub bawełnianym czepkiem. Można również nałożyć  na włosy dedykowaną do sauny maskę, która będzie pełnić funkcję zarówno ochronną, jak także regeneracyjną. Należy także pamiętać, że nie powinno się przebywać w saunie z mokrymi włosami, gdyż wówczas łuski włosów otwierają się znacznie szybciej, co dodatkowo może osłabiać ich kondycję” – radzi trycholog.

Po wyjściu sauny włosy należy opłukać chłodniejszą wodą, aby domknąć łuski, a następnie umyć je i skórę głowy szamponem, aby zredukować nadmierną ilość sebum. Skóra głowy pod wpływem wysokiej temperatury w saunie poci się podobnie, jak podczas wysiłku fizycznego. Po umyciu konieczne jest nałożenie maski nawilżającej i domykającej łuski – unikniemy efektu puszących się włosów.

 

Zobacz również:
Zobacz, dlaczego nie powinnaś rezygnować z treningów w outdoorze tylko dlatego, że robi się zimno. I jak to robić, żeby czuć się komfortowo.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA