Noś czapkę zimą, żeby nie przeziębić włosów

Babcia miała rację, kiedy kazała Ci nosić zimą czapkę. „Przeziębienie włosów” może mieć bardzo poważne skutki dla ich kondycji. Jak zadbać o kosmyki, żeby nie wypadały w zimie?

Czapka zimą Shutterstock

Minusowe temperatury dopiero przed nami, jednak już teraz warto się do nich przygotować. Wiele pisze się o ochronie skóry twarzy przed nieprzyjaznymi czynnikami atmosferycznymi. Zdarza się nam jednak zapominać, że skóra głowy oraz porastające ją włosy tak samo źle znoszą wiatr oraz minusowe temperatury. Głowy nie ochroni przed mrozem nawet najlepszy cold cream  -najskuteczniejsza pozostaje stara i prosta metoda naszych babć - czapka.

REKLAMA

Jak mróz wpływa na włosy?

Mimo że codziennie tracimy średnio od 50-100 włosów, jesienią wypadanie może nasilić się jeszcze bardziej. Przyczyną są zazwyczaj nagłe zmiany temperatury oraz unikanie noszenia czapek.

Kiedy nie nosimy nakrycia głowy, kapilarki oplatające mieszki włosowe, których bardzo ważną funkcją jest odżywienie włosa, kurczą się i zostaje ograniczony przekaz substancji odżywczych z naszego krwiobiegu prosto do mieszka. Wówczas mieszki włosowe nie są dostatecznie zaopatrzone w odpowiednie składniki, które są niezbędne do prawidłowego ich funkcjonowania. W wyniku tego większa ilość włosów może przechodzić w fazę telogenu, czyli fazę wypadania włosów.

Jesień nie sprzyja również dłuższym włosom. Z powodu niskich temperatur, wysokiej wilgotności powietrza na zewnątrz oraz sezonu grzewczego, łodyga włosa jest zwykle bardziej matowa, słaba i pusząca się. Wychodząc z domu należy również dokładnie dosuszyć włosy. Mokry bądź wilgotny włos, który przemarznie jest bardziej podatny na złamania, odkształcenia i uszkodzenia mechaniczne. - tłumaczy Anna Mackojć z Instytutu Trychologii.

Jak dbać o włosy zimą?

Podstawowym sposobem dbania o skórę głowy i włosy w sezonie jesienno-zimowym jest noszenie czapki. Jednak nie tej pierwszej lepszej. Ważny jest odpowiedni wybór nakrycia głowy - jeśli jest ono za ciepłe to przegrzewamy gruczoły łojowe i pracują one nad wyraz intensywnie, co skutkuje nadmiernym wydzielaniem sebum. Z kolei zbyt cienka czapka podczas mroźnych dni, nie daje nam odpowiedniego zabezpieczenia przed utratą ciepła. Najlepszym wyborem na zimowe dni są czapki wełniane albo chusty z jedwabiu lub bawełny, ponieważ głowa się w nich nie przegrzewa, dzięki czemu gruczoły łojowe mogą pracować prawidłowo. Naturalne materiały zapewniają także przepuszczalność powietrza i zapobiegają elektryzowaniu się włosów. 

Zimowa dieta dla włosów

Właściwa ochrona włosów zimą to podstawa, ale na ich kondycję i odporność na czynniki atmosferyczne ma wpływ także dieta. Powinna ona być bogata w witaminy i mikroelementy. Podstawowym budulcem włosów są białka i składniki mineralne. Należy unikać diet ubogich w żelazo oraz cynk. Posiłki powinny być bogate w witaminy, przede wszystkim A, D, E, K jak również B6 i B12. Odżywianie powinno być dobrze zbilansowane, wówczas nasze włosy będą prawidłowo nawilżone i odżywione od środka, a w efekcie zachowają zdrowy wygląd. Minerałami najważniejszymi dla zdrowia włosów jest cynk i miedź. Cynk to mikropierwiastek, którego niedobór może powodować, że włosy będą się łamać, kruszyć i matowić lub nadmiernie wypadać.  

W trudnym, zimowym okresie dla włosów można także zastosować dietoterapię trychologiczną, która jest procesem polegającym na zmianie nawyków żywieniowych oraz skoncentrowaniu się na dostarczeniu do mieszków włosowych wszelkich substancji odżywczych niezbędnych do powstania nowych włosów. – podpowiada Anna Mackojć z Instytutu Trychologii.

Dieta ma ogromne znaczenie w utrzymaniu ogólnego dobrego stanu zdrowia naszego organizmu. Dzięki spożywaniu jak najmniej przetworzonych produktów, opieraniu się na piramidzie żywienia oraz realizacji zapotrzebowania na makro- oraz mikroskładniki zawarte w normach żywieniowych, wspieramy funkcjonowanie naszego organizmu. Zachowanie homeostazy jest kluczowym elementem również w walce o zdrowe i piękne włosy.

Sezon jesienny jest spotęgowany atakiem różnych infekcji na nasz organizm, co również odbija się na naszych włosach. Choroby o ciężkim przebiegu lub z wysoką gorączką także mogą powodować  intensywne wypadanie włosów. Należy szczególnie zadbać o budowanie odporności organizmu, ochronę włosów przed wpływem warunków atmosferycznych oraz regularnie wzmacniać włosy właściwą pielęgnacją i dietą. Należy pamiętać, że zdrowa kondycja skóry głowy to podstawa, aby włosy były dobrej jakości.

Zobacz również:
Nie daj się usadzić w domu w ciepłych kapciach przez fanaberie pogody. To może być najlepsza jesień Twojego życia.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA