[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Domowa strefa SPA - jak ją zrobić?

Jeżeli spędzasz życie w biegu, koniecznie musisz nauczyć się odpoczywać. Nie potrzebujesz dużo czasu, musisz tylko lepiej wykorzystywać ten, który masz.

Pozwól sobie na relaks. Świat naprawdę poradzi sobie bez Ciebie przez 20 minut.

„Skoro traktujesz swoje mieszkanie bardziej jak hotel niż cokolwiek innego, najwyraźniej nie doceniasz jego potencjału. Pomyśl, że to miejsce może Ci służyć jako regenerujące siły i leczące stres SPA” - mówi dr Frank Lipman, dyrektor Eleven Wellness Center w Nowym Jorku. Oto nasze rady, jak naprawdę głęboko się zrelaksować, odnaleźć w sobie nowe źródła energii, poprawić funkcjonowanie umysłu – bez konieczności wyjazdu do luksusowego resortu.

Zbuduj strefę relaksu

Jeżeli zdarzyło Ci się bywać w SPA, zapewne zwróciły Twoją uwagę charakterystyczne ciche pomieszczenia, oświetlone przyćmionym światłem. Są specjalnie tak zaprojektowane, abyś mogła poczuć się tam przytulnie, bezpiecznie i komfortowo. Bez tego nie ma relaksu. Ale możesz sobie wygospodarować taką przestrzeń we własnym mieszkaniu. Posprzątaj pokój, tak aby nie mieć w polu widzenia żadnych rozpraszających przedmiotów. Odłącz elektronikę, zgaś górne światło i zostaw tylko małą lampkę. Zorganizuj kilka miękkich poduch i ułóż się na nich wygodnie. Zamknij oczy i skoncentruj się na oddechu. Wytrzymaj tak przez 5 minut (stopniowo możesz dojść do 30 minut). Nie jest to może medytacja w ścisłym znaczeniu tego słowa, ale coś bardzo zbliżonego. Z badań wynika, że medytacja nie tylko obniża poziom hormonów stresu, ale zwiększa wrażliwość na innych ludzi. Krótko mówiąc, sprawia, że stajesz się lepszym człowiekiem.

Trochę natury

Spacer w lesie to ideał, ale na co dzień wystarczy, jeżeli sprawisz sobie kilka roślinek. Okazuje się, że sama obecność zielonych roślin doniczkowych w mieszkaniu wpływa na obniżenie ciśnienia i poziomu stresu. A dodatkowo liście jonizują ujemnie i działają jak naturalne filtry, wyłapując zanieczyszczenia oraz alergeny z powietrza. Najzdrowsze doniczkowce to bluszcz, palma, skrzydłokwiat, paprotka, bambus. Najlepszy efekt dają 3-4 kwiatki na 10 m2 .

Pamiętaj o soku

Soki i smoothie to najprostszy (i najpyszniejszy) sposób na dostarczenie swojemu organizmowi wszystkich potrzebnych składników. Świeżo wyciśnięte soki doskonale odkwaszają organizm oraz dostarczają przeciwutleniaczy spowalniających starzenie. Dodatkowo, jak wynika z badań, owoce i warzywa zawierają składniki regulujące wydzielanie hormonów dobrego samopoczucia w mózgu i dodają energii.

Moc zapachu

Zauważyłaś pewnie, jak niektóre zapachy, np. pieczonego ciasta, potrafi ą błyskawicznie przenieść Cię w czasie (np. do beztroskich wakacji, które spędzałaś u babci). Zapach to bardzo silny zmysł. Aktywuje tzw. korę gruszkowatą, która sąsiaduje z rejonem odpowiadającym za pamięć i emocje. Dlatego rozmaite wonie potrafi ą „odkodować” w naszym umyśle emocje związane ze wspomnieniem. I te przyjemne, i te przykre. Jesteśmy też biologicznie uwarunkowani, aby część zapachów odbierać jako przyjemne, a inne jako przykre, co wpływa na nasz nastrój. Weźmy zapach cytrusowy. Badania wskazują, że odczuwalnie poprawia nastrój, a oprócz tego pozytywnie wpływa na procesy myślowe. Natomiast słodkie zapachy (zwłaszcza zielone jabłko) mogą złagodzić migrenowe bóle głowy. Najlepiej jednak zrobisz, jeżeli zapachy relaksacyjne dobierzesz sobie sama. Pamiętaj: im bardziej naturalny zapach (olejek, świeca), tym lepiej.

Totalne zaciemnienie

Najlepszym sposobem na relaks pozostaje zdrowy sen. Pomaga utrzymać w dobrej formie niemal wszystkie funkcje Twojego ciała. Poprawia pamięć, reguluje apetyt, likwiduje nawet stany zapalne, krótko mówiąc – przedłuża życie. Niestety, wiele kobiet nie śpi wystarczająco długo. Jednym z powodów jest elektronika. Światło, zwłaszcza to niebieskie, emitowane przez ekran laptopa czy smartfona, obniża wydzielanie melatoniny – hormonu snu – nawet o 50%. Najlepsza rada dla mających problemy ze snem brzmi: spraw, aby Twój pokój był tak ciemny, jak to tylko możliwe. Maseczka na oczy też jest niezłym rozwiązaniem.

Kołysanka

Muzyka Cię wyciszy, ale wbrew pozorom wolna i monotonna melodia nie jest najlepszą kołysanką. Utwory, które naśladują rytm zmian fal mózgowych od pobudzenia do uśpienia, pozwalają zasnąć o wiele szybciej niż te wolne, które odpowiadają wyłącznie powolnym falom delta. Najlepsza do zasypiania jest muzyka klasyczna. Poszukaj takich utworów, które zaczynają się mocno i dopiero stopniowo zwalniają i łagodnieją.

ZOBACZ TEŻ: Najlepsze piosenki na pobudkę [TOP 5]

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij