Dieta na włosy - 3 diety najgorsze dla kondycji włosów

Uważaj, żebyś oprócz ciała nie odchudziła także włosów.

dieta na włosy Fot. Shutterstock.com

Aby włosy zdrowo rosły, potrzebują odpowiedniego pożywienia. Tak samo jak do całej reszty organizmu, również do mieszków włosowych musimy dostarczyć niezbędne substancje odżywcze. Wszelkie niedobory pokarmowe (zwłaszcza spowodowane restrykcyjnymi dietami) odbijają się na kondycji naszych kosmyków. Jeżeli mamy więc problem z wyglądem naszych włosów, najpierw powinnyśmy przyjrzeć się temu, co jemy.

REKLAMA

ZOBACZ: Zabiegi na włosy, z których warto skorzystać

Co jeść, by mieć piękne włosy?

Pierwszym krokiem, który powinnyśmy podjąć to zbilansowanie diety pod względem makroskładników. Oznacza to, iż ilość białka, węglowodanów i tłuszczów pokrywa nasze potrzeby fizjologiczne. 

Białko jest makrocząsteczką złożoną z aminokwasów. Najistotniejsze jest dostarczenie z dietą aminokwasów egzogennych, a więc takich, które nie mogą być wytworzone w naszym organizmie. Do takich aminokwasów należą leucyna, izoleucyna, walina, lizyna, metionina, treonina oraz tryptofan. Dlaczego białko jest tak ważne? Głównym składnikiem włosa jest właśnie jedno z nich - keratyna, która odpowiada za utrzymanie odpowiedniej struktury włosa. 

Makroskładnikiem, o którym również powinnyśmy pamiętać są tłuszcze. Tu zdecydowanie warto wybierać tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych. Są one bardziej korzystne pod względem składu kwasów tłuszczowych, gdyż w większości zawierają kwasy tłuszczowe nienasycone (wyjątkiem jest olej kokosowy oraz palmowy) mające działanie przeciwzapalne. Dla dobrego funkcjonowania organizmu, w tym stanu skóry, należy dostarczać wraz z dietą kwasy omega, w szczególności kwasy omega 3. Jego źródłami są np : olej lniany, siemię lniane, nasiona chia czy olej rzepakowy. Prócz działania przeciwzapalnego, tłuszcze są również niezbędne dla stworzenia dobrego środowiska wchłaniania witamin w nich rozpuszczalnych. 

Witamina A poprzez wpływ na podziały komórkowe oraz procesy wzrostowe tkanek, a także wspieraniu procesów wymiany komórek naskórka, wpływa zarówno na dobry stan skóry głowy, jak i uzyskanie porostu. Dodatkowo, witamina A pełni w naszym organizmie funkcje antyoksydacyjną, zwalczając wolne rodniki. Witaminę A łatwo dostarczyć z dietą poprzez spożycie m.in. czerwonych, żółtych czy pomarańczowych warzyw i owoców. Witamina D również uczestniczy w procesie podziałów komórkowych, tym samym promując wzrost włosa, jednak jej udział w diecie jest niewielki. W zdecydowanej większości witamina D w naszym ustroju pochodzi z syntezy skórnej oraz suplementacji. Witamina E jest kolejną witaminą odpowiadającą za zwalczanie wolnych rodników w organizmie, a jej zapotrzebowanie zazwyczaj jest pokrywane przy optymalnej podaży tłuszczów w diecie. W przypadku niedoborów możemy zaobserwować rogowacenie się skóry, co w konsekwencji przyczyniać się może do wypadania włosów. 

Poza odpowiednim zbilansowaniem diety należy również zwracać uwagę na jakość naszego pokarmu. Sięgajmy więc po produkty występujące regionalnie, sezonowo o jak najniższym stopniu przetworzenia.

SPRAWDŹ: 6 popularnych mitów na temat pielęgnacji włosów

REKLAMA

REKLAMA

dieta na włosy fot. Shutterstock.com

Czy istnieje dietetyk dla włosów?

Dietoterapia trychologiczna jest procesem polegającym na zmianie nawyków żywieniowych oraz skoncentrowaniu się na dostarczeniu mieszkom włosowym wszelkich substancji odżywczych niezbędnych do powstania włosów. Odpowiednie zbilansowanie mikro- oraz makroskładników w jadłospisie pacjenta z problematycznymi włosami jest istotną kwestią w momencie walki o porost włosów. Warto jednak wybrać się do dietetyka trychologicznego nie tylko, kiedy mamy już problemy z kondycją włosów, ale również wtedy, gdy zamierzamy przejść na dietę. Konsultacja nowego sposobu odżywiania ze specjalistą to konieczność, jeśli chcesz odchudzić ciało, ale nie włosy. Klaudia Toczyłowska - dietetyk kliniczny z Instytutu Trychologii, specjalizujący się w dietoterapii trychologicznej wyjawia, które modne diety są najbardziej szkodliwe dla zdrowia naszych włosów.

Diety najgorsze dla włosów

Dieta ketogeniczna (ketogenna, keto)

Ta dieta zakłada jedzenie posiłków, w których aż 70-80% stanowią tłuszcze, a pozostałą część, czyli 10-20% węglowodany i białko. Taki schemat żywieniowy nie daje organizmowi szans na pozyskanie wystarczającej ilości białka (zwłaszcza roślinnego) budującego włosy. Przez braki w spożyciu produktów zbożowych stwarzamy ryzyko niedoboru m.in. witaminy B1, magnezu czy błonnika pokarmowego. Dodatkowo, niskie spożycie różnorodnych warzyw i owoców zmniejsza potencjał przeciwzapalny diety.

Post (głodówka)

Niestety, diety bardzo nisko energetyczne, dostarczające nieraz poniżej 1200 kcal będą miały wpływ na pogorszenie stanu zdrowia, zmniejszenie podstawowej przemiany materii (PPM) oraz wypadanie włosów. Ich skrajnie restrykcyjne wersje, czyli kilku- lub kilkunastodniowe głodówki zwielokrotniają te negatywne efekty. Dieta niskoenergetyczna nie jest bowiem w stanie zapewnić nam odpowiedniego spożycia zarówno makro- jak i mikroskładników w diecie, co w konsekwencji prowadzi do niedożywienia organizmu, silnego stresu wewnątrzustrojowego, zmian hormonalnych (np. poziomu kortyzolu) oraz spowodowanego nim łysienia telogenowego. 

Detoks sokowy

To właściwie kolejna wersja głodówki. Same soki warzywno-owocowe w większości są bardzo niskoenergetyczne oraz niedoborowe w makro- i mikroskładniki. Co prawda, w sokach znajdziemy witaminy oraz antyoksydanty, jednak ich najlepsze źródło – czyli skórkę – odrzucamy. Tym sposobem pozbywamy się też niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania jelit błonnika pokarmowego. Udowodniono zaś, że prawidłowy mikrobiom jelit wpływa na sprawną pracę jelit oraz prawidłowe wchłanianie cennych składników odżywczych. Nie dostarczamy sobie również tłuszczów, białka ani na przykład żelaza oraz witamin z grupy B, koniecznych do przeprowadzania procesów energetycznych, jakimi są podziały komórkowe). Na minus działa w tej diecie również wysoka zawartość cukrów prostych, sprzyjających powstawaniu stanów zapalnych w organizmie.    

ZOBACZ TEŻ: Czy suche szampony są szkodliwe? [kiedy używać, jak wybierać]

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA