Cukier a skóra - jak jedzenie słodyczy wpływa na stan cery?

Nasze jelita zamieszkuje 1,5-2 kg bakterii, które wpływają na odporność, samopoczucie i nastrój. To już wiesz. A wiedziałaś, że od kondycji mikrobioty jelitowej zależy kondycja skóry?

cukier a skóra fot. Shutterstock.com

Cukier, oprócz tłuszczów trans i antybiotyków, to jeden z wrogów bakterii jelitowych. Tych dobrych, które m.in. wspomagają rozkład pokarmu, wytwarzają witaminy i chronią organizm przed stanami zapalnymi. Warto zadbać o ich dobrostan.

REKLAMA

ZOBACZ: 3 proste kroki do skóry pełnej blasku [patent na pielęgnację]

Oś jelit-skóra

Naukowcy już od lat przyglądają się florze bakteryjnej jelit i roli, jaką odgrywa w naszym organizmie. Jednak z roku na rok dowiadujemy się o niej czegoś więcej. Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że od jakości mikrobioty zależy nasza odporność i samopoczucie (to właśnie w jelitach produkowana jest serotonina). W literaturze naukowej jest coraz więcej doniesień o wpływie mikrobioty na ryzyko rozwoju tzw. zespołu jelita nadwrażliwego. Teraz gorącym tematem jest wpływ bakterii jelitowych na kondycję skóry. „W nauce coraz częściej stosuje się termin »oś jelito – skóra«. Naukowcy intensywnie analizują i potwierdzają powiązania między mikroflorą jelitową a odpowiedzią immunologiczną skóry. Dobrze odżywione bakterie są naszymi wielkimi sprzymierzeńcami. Wytwarzają prozdrowotne metabolity, wpływające korzystnie na uszczelnianie bariery jelitowej, która zabezpiecza organizm przed rozwojem stanów zapalnych” – wyjaśnia doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta. Dodaje, że wysokoprzetworzona żywność i nadmiar cukru zmniejszają ilość dobrych bakterii, a to może doprowadzić do skolonizowania naszych jelit przez patogeny – bakterie chorobotwórcze czy drożdżaki. W konsekwencji może dojść do uszkodzenia bariery jelitowej, co zwiększy ryzyko przenikania niepożądanych substancji do krwiobiegu i skutkować będzie rozwojem stanów zapalnych, także naszej skóry.

Dieta oparta na cukrze przyspiesza również starzenie się. „Przy nadmiernej podaży cukrów dochodzi do procesu glikacji, który polega na niszczeniu białek podporowych skóry, czyli kolagenu i elastyny, odpowiedzialnych za jej prawidłową strukturę, gęstość oraz jędrność” – podkreśla dermatolog Anna Bachleda-Curuś. Co więcej, podczas procesu glikacji skóra traci blask, stając się szara i matowa. „Każda z nas powinna wystrzegać się cukru i zadbać o prawidłowy mikrobiom jelit, ale wy- eliminować go zupełnie z diety powinny w szczególności osoby z tendencją do nawracających alergicznych zmian skórnych. Również chorujący na atopowe zapalenie skóry, u których z uwagi na osłabioną barierę naskórkową występuje większe zagrożenie rozwojem infekcji skórnych, powinni wyeliminować cukier z diety. Właściwa dieta ważna jest także w przypadku osób zmagających się z trądzikiem czy łojotokowym zapaleniem skóry” – ostrzega doktor Bachleda-Curuś.

„Trądzik, zwłaszcza ten wieku dorosłego, jest schorzeniem coraz bardziej powszechnym: szacuje się, że zmaga się z nim blisko 30% Europejek. Dlatego w jego leczeniu bardzo ważna jest przeciwzapalna dieta. Ta, w której dominują produkty o wysokim indeksie glikemicznym, stymuluje nadmierną produkcję insuliny. Z kolei podwyższona insulina bierze udział w nadprodukcji sebum i wpływa na wzmożone wydzielanie hormonów androgenowych, a te nasilają zmiany zapalne oraz prowadzą do występowania zaskórników, a nawet zmian ropnych na skórze” – podkreśla dietetyk kliniczny i kosmetolog Karolina Goździewska.

SPRAWDŹ: 7 sposobów na maskne, czyli trądzik od maseczki ochronnej

REKLAMA

REKLAMA

cukier a skóra fot. Shutterstock.com

Odstaw cukier

Najlepszą metodą na zmianę nawyków żywieniowych jest stopniowe wykluczanie z diety produktów, które nam szkodzą. „Jeżeli dotychczas dominował w niej cukier, to zmiany zacznij od niesłodzenia kawy i herbaty; postaw na zdrowsze słodkie zamienniki, jak np. erytrytol, ksylitol, stewię czy inulinę. Jeśli podjadałaś czekoladę mleczną, zamień ją na gorzką z minimum 80-procentową zawartością ka- kao i dodatkiem liofilizowanych owoców. Zamiast kolorowych napojów pij wodę mineralną. Unikaj produktów, w których również jest cukier, jak m.in. fast foody czy alkohol. Do diety wprowadź produkty o niskim indeksie glikemicznym, jak zielone warzywa, awokado, ryby, jaja i owoce jagodowe” – podpowiada Karolina Goździewska.

Nasz mikrobiom najbardziej lubi dietę bogatą w błonnik pokarmowy (warzywa, owoce), gdyż jest on dla bakterii jelitowych najlepszym „paliwem”. „Jedz pokarmy bogate w prebiotyki (cebula, por, karczochy, czosnek, cykoria, szparagi, banany): są pożywieniem dla dobrych bakterii jelitowych. Probiotyki dostarczaj w postaci suplementów (w kapsułkach znajdują się bakterie wyizolowane z ludzkiego przewodu pokarmowego, które zostały dokładnie przebadane pod kątem swoich prozdrowotnych właściwości). Dietę wspieraj kiszonkami i fermentowanymi produktami mlecznymi” – dodaje Patrycja Szachta.

Potrzebne wsparcie

Oprócz zdrowej, właściwie zbilansowanej diety, wpływającej na kondycję jelit, skórze przyda się też wsparcie od zewnątrz. Z drobnymi zmarszczkami świetnie radzą sobie retinol, antyoksydanty i witamina C. Nie zapominaj również o odpowiednim nawilżaniu skóry i niezastąpionym kwasie hialuronowym oraz nakładaniu kremu z wysokim filtrem, najlepiej SPF 50. „W walce z trądzikiem świetnie radzą sobie kosmetyki z kwasami (np. migdałowym) i niacynamid. Delikatne działanie antybakteryjne wykazują kwasy BHA, np. kwas salicylowy” – podkreśla kosmetolog Goździewska. „O kondycję osłabionej przez cukier skóry zadbają także dermokosmetyki, zawierające prebiotyki i probiotyki, które budują naturalną ochronę immunologiczną skóry i wzmacniają jej podstawowe funkcje obronne. Z tymi składnikami stosuj m.in. emulsje do mycia skóry oraz nawilżająco-regenerujące sera i kremy” – podpowiada dermatolog Bachleda-Curuś. Natomiast osobom korzystającym z dermatologii estetycznej poleca się zabiegi z wykorzystaniem komórek macierzystych, które zniwelują oznaki starzenia się skóry (np. osocze bogatopłytkowe i iniekcyjna biostymulacja syntezy kolagenu).

ZOBACZ TEŻ: Mikrobiom skóry - jak działa i jak o niego dbać

Zobacz również:
Trening, który od dekad podbija serca gwiazd kina i estrady, teraz jest dostępny jak nigdy dotąd. Zamień krzesło w drążek i wypróbuj barre we własnym salonie.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA