[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Cellulit - przyczyny, rodzaje i zwalczanie

Cellulit jest jak Temida: ślepy i nieprzekupny. Nieważne, czy jesteś biedna, czy bogata, sławna, czy nieznana, zgrabna, czy wciąż jeszcze nie bardzo – żadna z nas nie jest bezpieczna. Dlatego dobrze jest wiedzieć, jak go unikać i jak z nim walczyć, gdy się pojawi.

| Data aktualizacji: 2020-06-03
cellulit
  1. Co to jest cellulit?
  2. Rodzaje cellulitu
  3. Ćwiczenia na cellulit - trening interwałowy
  4. Domowe sposoby na cellulit
  5. Profesjonalne zabiegi na cellulit
  6. Kosmetyki na cellulit

1. Co to jest cellulit?

Cellulit, czyli tzw. pomarańczowa skórka, to prawdopodobnie największy wróg kobiecej skóry. Aż 82% kobiet, które zapytałyśmy w ankiecie o to, co najbardziej powstrzymuje je przed zrzuceniem ciuchów w pełnym świetle, odpowiedziało, że właśnie obawa o to, iż po zrzuceniu ubrania wyjdzie na jaw, że ich skóra nie jest idealnie gładka. Połowa z nich wydaje się pogodzona z losem, ale druga połowa chciałaby się pozbyć pomarańczowej skórki jak najszybciej, najlepiej do wieczora. Nic z tego. Wbrew obietnicom producentów niezliczonych cudownych preparatów i kuracji, walka z cellulitem nie jest łatwa, a zwycięstwo na pewno nie przyjdzie jutro. Nawet liposukcja nie jest w stanie usunąć go całkowicie, i do tego w trybie natychmiastowym.

Ale spokojnie – jest sporo sposobów, by cellulit zredukować do tego stopnia, że naprawdę nikt go nie zauważy. Żeby zrozumieć, dlaczego proponowane przez nas sposoby są realne, a obietnice cudownych preparatów nie, musisz wiedzieć, czym tak naprawdę jest cellulit. Najogólniej rzecz biorąc, cellulit to stary, znienawidzony tłuszcz, a konkretnie jego komórki, znajdujące się w tkance podskórnej. W dużym uproszczeniu cellulit to skutek powiększenia komórek tłuszczowych w tkance podskórnej. Komórki te zwiększają swoją objętość i „podchodzą” coraz bliżej naskórka, przeciskając się między siecią zbudowaną z włókien tkanki łącznej, które przyczepiają skórę do mięśni. Gdy już się wcisną między włókna, struktura tej podskórnej warstwy się zmienia. W rezultacie, po ujęciu skóry dotkniętej cellulitem w palce na jej powierzchni widoczne są zagłębienia w miejscach, gdzie te elastyczne włókna są „zakotwiczone”, a tam, gdzie nie są, pojawiają się wzgórki wypchane właśnie „spuchniętymi” komórkami tłuszczowymi.

Wyobraź sobie, że zakładasz siatkę z żyłki na balon, a następnie mocniej go nadmuchujesz. Tak właśnie mniej więcej działa cellulit. Wciąż nie wiadomo na pewno, jaka jest przyczyna powstawania cellulitu, eksperci są jednak w większości zgodni, że o tym, czy się pojawi (i czy wcześniej, czy później), decydują m.in. takie czynniki, jak skłonność genetyczna, zaburzenia krążenia i zmiany hormonalne. Właśnie wpływ estrogenów sprawia, że cellulit często ujawnia się podczas dojrzewania, podczas ciąży i u kobiet, które zaczynają stosować antykoncepcję hormonalną. Dowodem niekorzystnego wpływu estrogenów na wygląd skóry jest fakt, że mężczyźni, którzy estrogenu nie mają prawie wcale, praktycznie nie znają też pojęcia cellulitu. U mężczyzn są też inne proporcje między tkanką tłuszczową a mięśniową (więcej mięśni, mniej tłuszczu), struktura ich tkanki łącznej jest również inna niż u kobiet. Niewielkim pocieszeniem może być jedynie fakt, że cellulit jest niemal tak pewny, jak podatki – dotykając od 80 do 90% kobiet, w pewnym sensie jest normą. Nawet najpiękniejsze gwiazdy filmowe mają z nim problem, co widać wyraźnie na zdjęciach zrobionych przez paparazzi. Doskonale jednak wiemy, że argument – „inne też mają” – ma niewielką siłę przekonywania. Dlatego, skoro nie zamierzasz poddawać się bez walki, zobacz, jaką bronią dysponujesz.

2. Rodzaje cellulitu

Cellulit to sprytny wróg. Może przyjmować różne formy i pojawiać się nawet u osób młodych oraz aktywnych. Najważniejszym krokiem, który pomoże Ci zwalczyć problem, jest ustalenie, z jakim rodzajem cellulitu się zmagasz. 

Cellulit twardy (wodny)

Najczęściej dotyka kobiety młode, szczupłe i aktywne fizycznie. Pojawia się również u kobiet, które stosują antykoncepcję hormonalną. Cellulit wodny powstaje w wyniku nieprawidłowego krążenia limfy oraz krwi w tkankach łącznych. Z reguły nie jest widoczny na pierwszy rzut oka, uwidacznia się dopiero gdy ściśniemy skórę i jest bolesny przy dotyku. Ten rodzaj cellulitu najczęściej pojawia się na udach, czasami można zaobserwować go również na łydkach. 

Cellulit miękki (tłuszczowy)

Ten rodzaj cellulitu pojawia się u osób, które zmagają się z nadwagą. Powstaje w wyniku nierównomiernego rozkładania się tkanki tłuszczowej i zaburzeń w metabolizowaniu tłuszczu. Cellulit tłuszczowy obejmuje uda, biodra oraz brzuch. Przy dotyku z reguły nie występuje ból.

SPRAWDŹ: Masaż bańką chińską - domowy sposób na cellulit

REKLAMA

REKLAMA

3. Ćwiczenia na cellulit - trening interwałowy

W walce z cellulitem pomaga ruch. Nie tylko trening w klubie, jazda na rowerze, bieganie czy pływanie, ale również taki codzienny – wyjście pieszo do sklepu, spacer w przerwie na lunch, wniesienie zakupów po schodach, podejście do koleżanki w drugim pokoju zamiast wysyłania jej wiadomości przez komunikatora. Im mniej będziesz siedzieć w jednej pozycji, tym lepiej będzie ukrwiona Twoja skóra.

Najlepiej na cellulit działa trening intensywny, tzw. interwałowy. Sięgnij po ćwiczenia z treningu metabolicznego – to właśnie jest przykład treningu interwałowego. „Nie ma twardych naukowych dowodów, że jakieś konkretne ćwiczenia, jak skakanka czy ćwiczenia siłowe, są skuteczniejsze od innych w walce z tkanką tłuszczową” – wyjaśnia prof. Alexander J. Koch, fizjolog sportu z Truman State University.

Badania potwierdzają natomiast, że intensywny trening interwałowy (HIIT) jest skuteczniejszy niż trening o umiarkowanej intensywności. Na przykład eksperyment kanadyjskich uczonych wykazał, że osoby, które trzy razy w tygodniu ćwiczyły przez 30 minut zgodnie z zasadami HIIT (krótkie serie, wysokie tempo, duże obciążenia), spaliły trzy razy więcej tłuszczu niż te, które ćwiczyły przez 45 minut, ale w tempie jednostajnym i umiarkowanym. Z badań dr. Jasona Talaniana z University of Guelph, który specjalizuje się w analizie wpływu treningu interwałowego na spalanie tłuszczu, wynika, że taki rodzaj treningu sprawia, że zdolność Twojego organizmu do spalania tłuszczu wzrasta aż o 50% i utrzymuje się jeszcze długo po tym, jak wyjdziesz z szatni.

Poniżej znajdziesz przykładowy trening, który możesz wykonać w domu. Jest to trening na całe ciało, możesz dodać do niego również kilka ćwiczeń na dolne partie. Znajdziesz je tutaj. Wskazówka: zamiast hantli możesz użyć 1,5-litrowych butelek z wodą.

Trening interwałowy na cellulit

Ćwiczenie na cellulit 1 - unoszenie kolan w biegu

Stań prosto, nogi na szerokość bioder. Zacznij naprzemiennie unosić kolana w kierunku klatki piersiowej. Kontynuuj ruch zmieniając nogi i utrzymując tempo biegu lub sprintu.

Ćwiczenie na cellulit 2 - wyciskanie francuskie hantla oburącz stojąc

Złap jeden z końców hantli i złap go sposób za głową. Wyprostuj ciężar nad głowę siłą tricepsów. Przez kilka sekund opuszczaj ciężar do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenie na cellulit nr 3 - wspinaczka górska

Przyjmij pozycję jak do pompki, ręce rozstaw na szerokość barków. Upewnij się, że Twoje ciało od głowy po kostki tworzy linię prostą. Przyciągnij dynamicznym ruchem prawe kolano w stronę klatki piersiowej. Wróć do startu i powtórz ruch drugą nogą. 

Ćwiczenie na cellulit nr 4 - wykroki z hantlami

Plecy trzymaj proste, ciało napnij, w dłonie chwyć hantle. Zrób duży krok do przodu prawą nogą i ugnij kolano. Prawe udo powinno znaleźć się równolegle do podłogi. Unieś tylną piętę, ale nie dopuść, by kolano dotknęło podłogi. Wróć do pozycji startowej i powtórz drugą nogą. 

Ćwiczenie na cellulit nr 5 - unoszenie nóg w leżeniu tyłem

Połóż się na plecach. Nogi wyprostuj i złącz, a następnie unieś je w kierunku sufitu. Powoli opuść nogi, aż znajdą się tuż nad podłogą i połóż je na ziemi. Powtórz

Ćwiczenie na cellulit nr 6 - pompka 

Ręce rozstaw na szerokość barków, a stopy – bioder. Zaangażuj ciało - zepnij brzuch i pośladki. Pilnuj, aby ciało pozostawało w linii prostej od głowy po pięty. Obniż pozycję poprzez ugięcie łokci, aż klatka znajdzie się tuż nad podłożem. Wróć do startu i powtórz.

Ćwiczenie na cellulit nr 7 - naprzemienne unoszenie nóg w leżeniu tyłem

Połóż się na plecach. Nogi wyprostuj i unieś ok. 30-40 cm nad ziemią. Jedną z nóg unieś w kierunku sufitu. Powoli opuść ją, aż znajdzie się nad podłożem. Powtórz z drugą nogą.

Ćwiczenie na cellulit nr 8 - deska

Przyjmij pozycję jak do pompki, opierając się jednak nie na dłoniach, a na przedramionach. Napnij mięśnie korpusu i pośladki.Postaraj się zatrzymać ruch na czas wskazany na grafice.

PRZECZYTAJ: Starbucks rozdaje fusy po kawie

REKLAMA

4. Domowe sposoby na cellulit

Najważniejszym punktem w walce z cellulitem bez wątpienia jest trening. Nie warto jednak poprzestawać na jednej metodzie. Istnieje cała masa sposobów na pozbycie się i zmniejszenie widoczności cellulitu, które możesz stosować codziennie w swoim domowym zaciszu. Oto one.

Domowy sposób na cellulit 1 - opalenizna

Opalenizna stanowi świetny kamuflaż dla cellulitu, bo na ciemnej skórze jego nierówności stają się mniej widoczne. Jednak ostrożnie z tym opalaniem. Najbezpieczniejsze są samoopalacze. Jeśli wolisz naturalną opaleniznę, nie próbuj jej złapać zbyt szybko, bo w ten sposób tylko zniszczysz sobie skórę i w rezultacie cellulit zrobi się jeszcze wyraźniejszy. Oczywiście pamiętaj o kremie do opalania z wysokim filtrem, który ochroni Cię przed promieniami UVA i UVB. Pomysł, żeby zamaskować pomarańczową skórkę opalenizną z solarium, jest po prostu zły. Jak donosi renomowane pismo medyczne „Lancet”, korzystanie z solarium przed 30. rokiem życia zwiększa ryzyko nowotworów skóry aż o 75%. Widziałaś kiedyś, jak wygląda zaatakowana przez nowotwór skóra? To już lepiej mieć cellulit.

Domowy sposób na cellulit 2 - masaż

Regularny masaż również poprawi krążenie krwi i chłonki. Najlepszy jest taki w profesjonalnym gabinecie, ale zaoferowany przez Twojego faceta też będzie skuteczny. Jedna zasada: gdy on masuje Ci nogi, niech przesuwa dłonie zawsze w górę, bo w ten sposób pomaga usunąć zalegającą chłonkę.

W warunkach domowych warto postawić na szczotkowanie skóry na sucho lun masaż bańką chińską. Pierwsza metoda sprawdzi się w przypadku cellulitu wodnego. Regularne wykonywanie masażu drenażowego wygładza skórę, pobudza krążenie i niweluje cellulit. Wystarczy masować skórę przy użyciu suchej szczotki z naturalnym włosiem wykonując podłużne ruchy w kierunku serca.  

Jak w walce z cellulitem pomaga bańka chińska? Silikonowe kubeczki zasysają skórę i działając pod ciśnieniem pobudzają krążenie limfy oraz wspomagają procesy detoksykujące. W efekcie bańki pomagają rozbijać złogi tłuszczu. To technika zbliżona do szczotkowania skóry na sucho, ale działa również na głębsze warstwy skóry.

Domowy sposób na cellulit 3 - nie noś ciasnych ubrań

Nie noś zbyt często zbyt obcisłych spodni,bo taka ściśle przylegająca dżinsowa zbroja sprawia, że krew słabiej krąży w wierzchnich warstwach skóry. Unikaj długich, gorących kąpieli i trzymania nóg koło kaloryfera w zimie. Przegrzanie także zwiększa ryzyko cellulitu.

Domowy sposób na cellulit - peeling kawowy

W walce z cellulitem pomóc może także regularny peeling kawowy. Kofeina z kawy sprawia, że skóra staje się jędrniejsza. Oto przepis: zmieszaj 10 łyżeczek kawy, 1 łyżeczkę imbiru mielonego, 2 paczki cynamonu oraz oliwkę. Nałóż na skórę pokrytą cellulitem i zawiń w folię spożywczą na godzinę. Zabieg warto powtarzać co dwa dni.

5. Profesjonalne zabiegi na cellulit

Gdy chcesz przyspieszyć efekty treningu, możesz skorzystać z osiągnięć medycyny estetycznej, która oczywiście ma w zanadrzu bogatą ofertę zabiegów dla pań dotkniętych cellulitem. Najmniej inwazyjna jest mezoterapia. Polega ona na wstrzykiwaniu tuż pod skórę substancji normalizujących metabolizm tkanki tłuszczowej i mikrokrążenie.

Popularnym sposobem walki z cellulitem jest lipoliza laserowa. „Promień lasera uszkadza błony komórek tłuszczowych (adipocytów) i dochodzi do uwolnienia zawartych w nich trójglicerydów. Dodatkowo niszczy on adipocyty, zaczynając od położonych najbliżej powierzchni skóry, a kończąc na głębokości 4-5 cm. Prowadzi to do lipolizy, czyli rozpuszczenia tkanki tłuszczowej. Uszkodzenie tkanek jest minimalne i nie dochodzi do niszczenia innych struktur” – wyjaśnia dr Ewa Szpringer, specjalista dermatologii estetycznej z Centrum Dermatologii i Laseroterapii Laser Medic® w Lublinie. Podobny mechanizm ma lipoliza chemiczna. Jednak dr Szpringer przestrzega, że cellulit ma tendencje do powracania i nie da się go zlikwidować na stałe.

ZOBACZ TEŻ: Trening interwałowy - najlepszy pogromca cellulitu

REKLAMA

REKLAMA

6. Kosmetyki na cellulit

Wszelkiego rodzaju specyfiki wcierane w strategiczne partie z pewnością nie załatwią sprawy. Aby pozbyć się cellulitu z ud, bioder i łydek trzeba się naprawdę nieźle napocić i nagimnastykować. Nie oznacza to jednak, że ze smarowania należy całkowicie zrezygnować. Na rynku pojawia się coraz więcej ciekawych propozycji, które może nie zlikwidują cellulitu, ale mogą być pomocnym wsparciem. Zerknij na nasz przegląd najlepszych żeli i kremów antycellulitowych.

1. Body Boom, Peeling kawowy z kokosem

Peeling powinien stanowić pierwszy krok w pielęgnacji antycellulitowej. Złuszczy naskórek, pobudzi krążenie i przygotuje skórę na przyjęcie kremów napakowanych składnikami aktywnymi.

bodyboom.com, 25 zł/100g

2. Bielenda, Serum aktywnie ujędrniająco-napinające, ANTI-CELLULITE!

Na wypeelingowaną skórę warto zaaplikować kosmetyk naładowany substancjami odżywczymi. Serum od marki Bielenda zawiera kofeinę, krzem organiczny, ekstrakt z bluszczu, L-karnitynę i kasztanowiec. Producent obiecuje efekty w postaci wygładzonej i napiętej skóry oraz odbudowanego płaszcza lipidowego.

bielenda.pl, 17,99 zł

3. Tołpa, Skoncentrowany krem do ciała 5w1, MAX EFFEKT

To wielofunkcyjny kosmetyk, który łączy w sobie 5 funkcji: silnie ujędrnia, odżywia, nawilża skórę, zapobiega starzeniu i chroni przed rozstępami. Oprócz tego wzmacnia strukturę skóry i uelastycznia ją. Jest bogaty w roślinne składniki aktywne, m.in: borowinę, ekstrakty z grzybów, orzechów laskowych, owoców kigieli afrykańskiej oraz kompleks protein sojowych. 

tolpa.pl, 59,99 zł

 

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA