Ciekawostki dietetyczne WH: 04/2015

Jakie korzyści wynikają ze spożycia białka? Dlaczego powinnyśmy jeść produkty bogate w witaminę K? Czy godzina treningu wpływa na nasze BMI? Co skutecznie przyspiesza metabolizm? Oto garść najświeższych informacji dotyczących zdrowego odżywiania.

białko fot. alexpro9500 2015/shutterstock.com
fot. alexpro9500 2015/shutterstock.com

Więcej białka!

REKLAMA

Amerykański magazyn „Neurology” dopisał kolejną zwrotkę do hymnu na cześć białka. Zwłaszcza tego z ryb. Oto udowodniono, że już 46 g zjedzonego dziennie białka zmniejsza ryzyko udaru mózgu o 25%. A jest to trzecia w kolejności przyczyna śmierci w Polsce, więc żartów nie ma. Taką ilość białka zagwarantuje Ci: 90 g łososia, 2 jajka, 180 g komosy ryżowej i 1 szklanka mleka 0,5%, ale nie musisz się ograniczać.

Białka możesz też szukać w warzywach:

  • soja ma go 33 g,
  • fasola 19 g,
  • bób 23 g,
  • siemię 24 g,
  • słonecznik 22 g,
  • orzeszki ziemne 26 g,
  • pistacje 20 g.  

REKLAMA

REKLAMA

szparagi fot. Yevgeniya Shal 2015/shutterstock.com
fot. Yevgeniya Shal 2015/shutterstock.com

Pochwała szparaga

Mają wszystko oprócz jednego – kalorii. 18 kcal w 100 g musi być pomyłką Pana Boga, bo w naturze nie występują rzeczy pyszne, które można jeść bezkarnie.

Żeby jednak nie było zbyt pięknie, to sezon na nie trwa tylko 2 miesiące, lecz nawet na tak krótko warto kupić specjalny garnek. Szparagi lubią się gotować na stojąco, główkami do góry, i trzeba to uszanować.(www.garneczki.pl).

Wypróbuj nasze pyszne przepisy na szparagi.

REKLAMA

zielenina fot. nada54 2015/shutterstock.com
fot. nada54 2015/shutterstock.com

Moc zieleniny

1000 mg witaminy K dziennie zapewni Ci lepszą krzepliwość krwi (miesiączka!), mocniejsze kości (osteoporoza!), a nawet ochronę przed nowotworami. Nie potrzebujesz żadnych suplementów: wystarczą 2 garści jarmużu, szpinaku, brukselki, brokułów lub sałaty ( zobacz, czym możesz zastąpić tradycyjną zieleninę). 

REKLAMA

REKLAMA

oliwa fot. Shulevskyy Volodymyr 2015/shutterstock.com
fot. Shulevskyy Volodymyr 2015/shutterstock.com

Ocet winny – właściwości

Ocet winny nie tylko doskonale podkreśla smak potraw, ale także – jak twierdzą naukowcy z „Journal of Food Science” – obniża ciśnienie krwi, stabilizuje poziom cukru, zmniejsza apetyt, zapobiega otyłości, pomaga sercu i walczy z niektórymi nowotworami. U nas używamy winegretu prawie wyłącznie do sałaty, ale świat zna inne zastosowania – np. skrapia nim także gorące potrawy, co uwalnia dodatkowe aromaty.  

Czerwone wino: kilka łyżek dodanych do zimnego sosu na bazie pomidorów (do spaghetti, dipów lub salsy) doda mu głębi i polotu.

Musujące wino: wymieszaj 2 łyżki wina z 1/2 łyżeczki musztardy Dijon, zmiażdżonym ząbkiem czosnku, 50 ml oliwy, solą i pieprzem. Skrop sałatę.

Ocet balsamiczny: szklankę octu gotuj z goździkami i szczyptą cynamonu, aż do połowy odparuje. Świetnie pasuje do pieczonych batatów.

Sherry: zredukuj 3 łyżki wraz z 1 łyżką oliwy, drobno posiekaną szalotką i zmiażdżonym ząbkiem czosnku. Do smażonych warzyw.  

REKLAMA

olej kokosowy fot. marco mayer 2015/shutterstock.com
fot. marco mayer 2015/shutterstock.com

Mniej kalorii

Na 249. konferencji American Chemical Society ogłoszono, że dodając do gotującego się ryżu łyżkę oleju kokosowego, a potem wstawiając go do lodówki na 12 h, możesz obniżyć ilość kalorii nawet o połowę. Zobacz, co jeszcze warto jeść po pewnym czasie: 

Arbuzy: gdy postoją przez dwa tygodnie w pokojowej temperaturze, ilość zawartego w nich beta-karotenu wzrośnie o 139%.  

Banany: najlepsze są, gdy przybiorą głęboko żółty kolor. Wtedy jest w nich najwięcej przeciwutleniaczy.  

Pieczarki: Twoja skóra pod wpływem słońca zaczyna produkować witaminę D. Podobnie jest z pieczarkami.  

REKLAMA

REKLAMA

kobieta, uśmiech fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Skowronek za milion $

Jeśli do tej pory brakowało Ci mocnych argumentów przemawiających za wczesną pobudką – proszę, oto są. Naukowcy z Northwestern University odkryli, że ludzie przyjmujący dzienną dawkę słonecznego światła rano mają niższe BMI od tych, którzy łapią ją później w ciągu dnia. Wniosek? Nastaw budzik, wstań wcześniej i popołudniowy lub wieczorny trening zrób rano, a będziesz wyglądać jak milion dolarów.  

Więcej o tym, jak poranne słońce wpływa na BMI, dowiesz się tutaj.

REKLAMA

Trening na dopalaczach, czyli właściwości imbiru

To żadna nowość, że trening siłowy pozwala spalić tłuszcz. Jest nią jednak wynik badań z „Journal of Exercize and Fitness”. Wynika z nich, że doprawienie treningu imbirem może pomóc Ci zgubić 4,1 kg w ciągu 10 tygodni.

Dla porównania: grupa ćwicząca bez tego egzotycznego dopalacza osiągnęła efekt o połowę gorszy. Żeby go osiągnąć, wystarczy jedna łyżeczka imbiru dziennie. Dopraw nim mięso – badania wskazują, że w połączeniu z proteinami szybciej dotrze do Twoich mięśni.

Poznaj też zdrowotne właściwości innej superprzyprawy – kurkumy.

REKLAMA

REKLAMA

dieta, odchudzanie, jedzenie, kobieta fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Racjonalna dieta gwarantem zgrabnej sylwetki

O 25% procent przyspieszysz syntezę białka w mięśniach, jeśli jego dzienną rekomendowaną dawkę rozłożysz w miarę równo na wszystkie posiłki (University of Michigan). Pomoże Ci to przyspieszyć metabolizm i przemodelować sylwetkę.  

WH 04/2015

Zobacz również:
Te ćwiczenia na korpus są dużo skuteczniejsze niż upomnienia naszych babć: „Nie garb się!”. Poprawiają siłę core’u i jego wytrzymałość. Wykonuj je 3 razy w tygodniu, by mięśnie posturalne naprawdę poczuły się zaopiekowane. Ukończ podaną liczbę powtórzeń każdego ruchu, przechodząc bez przerw między kolejnymi ćwiczeniami. Po skończonym obwodzie powtórz całość dwukrotnie (w sumie robisz trzy rundy). Skup się na ściąganiu łopatek w tył i w dół, „wydłużaniu kręgosłupa” i utrzymywaniu go w neutralnej pozycji – łącznie z szyją.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA