REKLAMA

Akcja Too Good to Go - nie marnuj jedzenia

30% jedzenia się marnuje. Uratuj ją! Too Good To Go wraz z partnerami startuje z edukacyjną kampanią przeciwdziałającą marnowaniu jedzenia i zmianom klimatycznym.

Too good to go mat. prasowe

To nie przypadek, że na powyższym zdjęciu 1/3 jest wydarta. Na przykładzie tego plakatu chcemy pokazać, jak to wygląda w praktyce. Aż 1/3 całej wyprodukowanej na świecie idealnie świeżej i pysznej żywności nigdy nie trafia na nasze stoły. W każdej sekundzie w koszu ląduje 51 ton jedzenia, które można by było zjeść ze smakiem. Razem z nim ⅓ zasobów zużytych w produkcji tego jedzenia,  jak np. wody, (której już teraz brakuje w wielu krajach, w tym w Polsce), nawozów, ludzkiej pracy czy szkodliwych gazów powstałych w wyniku produkcji, przechowywania, transportu czy przygotowania jedzenia w restauracjach.

Tego zmarnowanego jedzenia i zasobów jest nie tylko „żal”. Marnowanie przyczynia się do zmian klimatycznych - 8% globalnej emisji gazów cieplarnianych ma swoje źródło w zmarnowanym jedzeniu. Gdyby wyrzucone jedzenie było krajem, byłoby trzecim największym emitentem CO2, zaraz po Chinach i USA. Ma skutki społeczne - wyrzucamy średnio aż 2 tony na głodującą osobę, a także ekonomiczne - razem z jedzeniem, w koszu rocznie ląduje 1,2 biliona dolarów (1). To ponad dwukrotność PKB Polski!

REKLAMA

Ze względu na skalę problemu i pilność zmian, ONZ ustanowiła nowe „święto” - Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Z tej okazji startujemy
z edukacyjną kampanią „1/3 jedzenia się marnuje. Uratuj ją!”, przeciwdziałająca marnowaniu jedzenia i zwiększająca świadomość konsekwencji tego problemu dla społeczeństwa i klimatu. Kampanię wspierają również partnerzy Too Good To Go - Bank Żywności, Starbucks, Pizza Hut, North Fish, bp, MAKRO oraz Natura Cold Press i wielu, wielu innych właścicieli biznesów spożywczych, którzy na swoich kanałach będą informować o negatywnych skutkach marnowania ⅓ jedzenia.

Dlaczego podnosimy alarm?

W niechlubnym rankingu marnowania jedzenia wśród krajów europejskich Polska zajmuje wysoką, piątą pozycję. Marnujemy rocznie 247kg na osobę, co tylko podkreśla, jak ważne powinno być dla nas ratowanie żywności. Statystycznie w każdym polskim gospodarstwie domowym rocznie ląduje w koszu wartość całkiem niezłych wakacji, bo aż  3 tysiące złotych. Żywność marnuje się na każdym etapie łańcucha dostaw, lecz najwięcej w naszych domach. Wg (2) Banków Żywności z 2019 roku, Polacy marnują aż 9 mln ton jedzenia, podczas gdy głodnych ludzi jest u nas ponad 2 mln. Szczególnie dotkliwe konsekwencje dla Polski ma fakt, że to rolnictwo odpowiada za wykorzystanie ponad 70% słodkiej wody, a już teraz mierzymy się z suszą i pustynnieniem. Tym bardziej “wylewanie żywności z kąpielą” jest w naszym przypadku bolesne.

29 września, Międzynarodowy Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia ONZ

Według projektu Drawdown mierzącego efektywność działań na rzecz walki z globalnym ociepleniem, zapobieganie marnowaniu to najbardziej efektywna metoda walki ze zmianami klimatycznymi! Sprawę jasno postawiła również ONZ, wyznaczając cel (3) strategii zrównoważonego rozwoju - “Do 2030 roku zmniejszyć o połowę globalną ilość marnowanej żywności per capita w sprzedaży detalicznej i konsumpcji, zmniejszyć straty żywnościowe w procesie produkcji i dystrybucji, w tym straty powstałe podczas zbiorów.”

Kolejne dni września odkrywać będą nowe karty kampanii, a udział w akcji wezmą również znani polscy influencerzy. Punkt kulminacyjny akcji przypada na 29 września, czyli na ustanowiony przez ONZ Dzień Walki z Marnowaniem Jedzenia. Tego dnia partnerzy zrzeszeni w ramach Too Good To Go aktywnie włączą się w działania na kanałach social media, aby podkreślić skalę marnotrawstwa i zachęcić do ratowania jedzenia za pomocą aplikacji.

Wszyscy wiemy, że jedzenia nie należy wyrzucać i nikt nie lubi tego robić, a mimo to w koszu ląduje mnóstwo produktów. Jeśli chcemy ograniczyć negatywny wpływ marnowania jedzenia na naszą Planetę, to musimy działać tak szybko, by do 2030 roku ograniczyć ten proceder o połowę. Edukacja jest jednym z najsilniejszych oręży w tej walce. Stąd kampania “⅓ się marnuje. Uratuj ją!”. Niesamowicie cieszę się, że dołączyli do nas nasi partnerzy, którzy na co dzień, wspólnie z użytkownikami aplikacji, przyczyniają się do poprawy kondycji Ziemi. Wierzę, że to początek prawdziwego Ruchu Pogromców Marnowania Jedzenia w Polsce. - Powiedziała Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.

Marnowanie jedzenia jest  wielkim problemem, bo wyrzucane jest aż 1/3 żywności. Musimy zdawać sobie sprawę, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za zmianę tej sytuacji. Kilka miesięcy temu dołączyliśmy do Too Good To Go, bo widząc powodzenie aplikacji dającej  możliwość ratowania żywności i wpływania na środowisko jesteśmy przekonani, że jej  skuteczność i atrakcyjność w połączeniu z edukacją realnie wpłynie na zmianę postaw i tym samym znacząco  zmniejszy się skala marnowania żywności w Polsce. Bardzo wierzymy w powodzenie akcji i z autentycznym zaangażowaniem dołączamy do projektu.  Stanowi to praktyczną realizację naszej strategii #bpNetZero - dodaje Małgorzata Bogacz, Marketing Manager w bp Polska.

Jest o co walczyć!

 Każdej sekundy ponad 23 miliony użytkowników ratuje jeden posiłek, co do tej pory przełożyło się na uratowaniu przed zmarnowaniem emisji 112 tysięcy ton CO2! W Polsce również możemy zdziałać wiele dobrego. Zaledwie jedna paczka dziennie ratowana przez okrągły rok to oszczędność emisji CO2 odpowiadającej 10 wycieczkom samochodem na trasie Warszawa  – Kraków. Dołącz do Pogromców Marnowania Żywności i przeciwdziałaj zmianom klimatycznym. Walka o ograniczenie ilości wyrzucanej żywności jest ważnym krokiem w trosce o klimat.

O Too Good To Go

Too Good To Go zrzesza użytkowników we wspólnej walce z marnowaniem żywności, łącząc klientów z miejscami, w których zostało nadwyżkowe jedzenie. Aplikacja wystartowała w Danii w 2016 roku i od tamtej pory zyskała ponad 22 miliony użytkowników w 15 krajach. Wśród partnerów Too Good To Go w Europie są m.in.: Carrefour, Paul, Costa, czy sieć hoteli Accor i Scandic. W Polsce z Too Good To Go współpracują takie miejsca, jak: Lindt, Costa Coffee, Green Caffe Nero, Starbucks, Pizza Hut, A. Blikle, North Fish, Robusta Coffee, 77 Sushi, Natura Cold Press, MOD Donuts i wiele innych.

Misją Too Good To Go jest inspirowanie społeczeństwa i udostępnienie narzędzi do walki z marnowaniem jedzenia poprzez budowanie Ruchu Przeciw Marnowaniu Jedzenia, stworzonego, by wywrzeć wpływ na czterech płaszczyznach: Gospodarstw domowych, Przedsiębiorstw, Edukacji i Polityki.

Too Good To Go należy do grona B Corp, społeczności około 2600 certyfikowanych firm z różnych branż, stawiających pozytywny wpływ na świat ponad zyski. W tym gronie znajdują się takie znane marki jak Patagonia, Ben & Jerry’s czy Alpro. Obecnie certyfikat B Corp posiada tylko 500 firm w Europie.

Globalną CEO jest Mette Lykke, która wcześniej współtworzyła Endomondo.

Dowiedz się więcej na www.toogoodtogo.com

Informacje ogólne o bp:

Firma bp jest jedną z największych firm energetycznych świata, dostarczającą klientom paliwa do celów transportowych i energii do produkcji ciepła oraz światła. Zatrudnia ponad 70 tys. ludzi, prowadzi działalność w kilkudziesięciu krajach świata. Codziennie obsługuje miliony klientów detalicznych. Rodzina marek należących do grupy to: bp (marka wiodąca), ARAL, Castrol, ampm (sieć sklepów convenience w zachodnich Stanach Zjednoczonych), Wild Bean Cafe.

Firma bp jest obecna w Polsce od ponad 25 lat i znajduje się wśród 25 najlepszych pracodawców, jest wiceliderem na polskim rynku z marką Aral i Castrol. Działa też w spółce JV Lotos - Air bp.

Pod marką bp działa ponad 570 stacji (w tym blisko 50 przy autostradach i drogach ekspresowych) i całodobowe sklepy. Wszystkie stacje bp w Polsce oferują tylko bezołowiowe benzyny, w tym wprowadzone w kwietniu 2016 r. najlepsze jak dotąd paliwa usuwające zanieczyszczenia z silnika: paliwa bp Ultimate z technologią ACTIVE oraz paliwa regularne z technologią ACTIVE.  W większości obiektów działają kawiarenki Wild Bean Cafe.

Firma bp zatrudnia ponad 5000 pracowników i kolejne 5000 poprzez stacje partnerskie w Polsce. Zainwestowała ponad 5,5 miliarda złotych w Polsce i wpłaciła ponad 15 miliardów złotych do budżetu państwa w podatkach: VAT, akcyzie i opłacie paliwowej.

Ważną częścią strategii firmy są inwestycje w projekty społeczne. Wspiera akcję Pajacyk Polskiej Akcji Humanitarnej, Szlachetna Paczka i Akademia Przyszłości Stowarzyszenia WIOSNA, Pola Nadziei – Towarzystwa Przyjaciół Chorych Hospicjum Św. Łazarza, a TOPR, Stowarzyszenie SIEMACHA, a PAH i R2 jeżdżą na paliwie bp.

Firma bp znajduje się wśród czołowych firm w rankingu 500 największych przedsiębiorstw w Polsce i jest wiceliderem w branży paliwowej rynku polskiego.


Źródła:

1. https://www.bcg.com/publications/2018/tackling-1.6-billion-ton-food-loss-and-waste-crisis.aspx

2. https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2019/10/Banki-%C5%BBywno%C5%9Bci_-Raport-Nie-marnuj-jedzenia-2019.pdf

3. https://www.un.org.pl/cel12

4. Raport “Nie marnuj jedzenia 2019” przygotowany przez Banki Żywności, 2019

5. Wszystkie dane dotyczące skali marnowania i emisji pochodzą ze strony Movement, 2020

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA