[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.4

Zdrowe grillowanie według Agnieszki Cegielskiej

Kiedy za oknami ciepło, a długi dzień sprzyja temu, by przebywać jak najwięcej na świeżym powietrzu, wtedy nasze domowe i ogródkowe grille zaczynają pracę na pełny etat.

Agnieszka Cegielska

Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że w naszym kraju zjadamy zdecydowanie za dużo białka zwierzęcego. Mięso króluje w naszej diecie i dla większości z nas obiad bez mięsa, a już tym bardziej grill, jest trudny do wyobrażenia. Ale musimy zacząć je ograniczać, bo to będzie korzystne nie tylko dla naszego zdrowia, ale i dla przyszłości naszej planety.

Dajmy żyć Ziemi i zwierzętom

Wiemy już, że największa emisja gazów cieplarnianych pochodzi właśnie z przemysłowej hodowli zwierząt. Pragniemy oddychać świeżym powietrzem, cieszyć się zdrowiem, a każdy mięsny posiłek to krok w przeciwną stronę.

Światowa Organizacja Zdrowia w zmienionej jakiś czas temu piramidzie żywienia sugeruje, aby ograniczyć jedzenie białka zwierzęcego do jednego posiłku w tygodniu i pilnować, aby pochodziło ono z dobrego, sprawdzonego źródła. A niestety wiemy, że z jakością tych produktów mamy coraz większy problem. Na świecie żyje 7,6 miliarda ludzi, z czego 2 miliardy to wegetarianie, którzy nie jedzą mięsa z różnych powodów (religijnych albo dlatego, że nie mają do niego dostępu), ale są zdrowi i mają się dobrze. Profesor Mark Post, który w 2013 roku stworzył pierwszego sztucznego hamburgera z komórek macierzystych, udowadnia, że proteiny pochodzące z naturalnego mięsa zwierząt nie są nam niezbędne do utrzymania organizmu w dobrej formie.

Tylko czy my wakacyjnego grilla potrafimy wyobrazić sobie bez szaszłyka mięsnego? Pamiętajmy, że każdy nasz wybór żywieniowy ma znaczenie już nie tylko dla naszego zdrowia, ale również dla przyszłości Ziemi, na której będą wychowywać się nasze dzieci. Niech te wybory będą świadome i mądre.

Zdrowie, piękno i bataty

Na moich warsztatach kobiety pytają mnie często, co jeść, aby opóźnić procesy starzenia. Zawsze powtarzam, że naturalnym i najlepszym botoksem jest zdecydowane ograniczenie białka zwierzęcego, a w to miejsce wprowadzenie jak największej ilości warzyw. I dla urody, i dla zdrowia, i ze względów etycznych spróbujmy wymienić białko zwierzęce na przykład na bataty, które są absolutnie niezwykłe pod względem swoich wartości odżywczych.

Nie bez powodu NASA wybrała je na jeden ze składników prowiantu podczas wypraw kosmicznych. Ich skład jest bardzo bogaty – na przykład niewiele osób wie, że zawierają więcej beta-karotenu niż marchew. A beta-karoten, który przekształca się w naszym organizmie w witaminę A, to bardzo silny antyutleniacz, potężna broń do walki z wolnymi rodnikami. Według badań, u kobiet, których dieta jest bogata w produkty zawierające beta-karoten, rzadziej występują nowotwory piersi. Bataty to bezpieczny wybór dla osób chorujących na cukrzycę, ponieważ mają niski indeks glikemiczny. Zawierają dużo naturalnego błonnika, czyli są sycące, ale nie tuczące, co jest istotne dla każdej kobiety dbającej o sylwetkę. Bataty to poza tym źródło witamin B6, C, E, kwasu foliowego, manganu, cynku, magnezu, wapnia, żelaza, fosforu, sodu, potasu. Zawierają również kwercetynę, która jest naturalnym lekiem przeciwhistaminowym, dlatego są zalecane alergikom.

Pomysły na słodkie ziemniaki + przepis

Bataty można gotować, piec, podsmażać, a nawet grillować. Przygotowanie ich jest bardzo łatwe i szybkie. Poza tym dobrze się łączą z burakami, dynią, cukinią, cebulką, czosnkiem, ziołami (rozmarynem, świeżą bazylią czy kolendrą). Po upieczeniu czy zgrillowaniu można do nich dodać sera koziego, bo to połączenie jest wyjątkowo udane. Wystarczy odrobinę wyobraźni, i do dzieła!

SKŁADNIKI:

  • kilka batatów
  • gałązka świeżego rozmarynu
  • kawałek koziego sera
  • masło klarowane
  • parę kropli oliwy
  • po szczypcie soli, świeżo mielonego pieprzu, czarnuszki

PRZYGOTOWANIE:

  1. Bataty obieramy, kroimy w talarki i smarujemy masłem klarowanym.
  2. Posypujemy rozmarynem, solą i pieprzem. 
  3. Pod koniec pieczenia posypujemy czarnuszką, czarnym sezamem, a tuż po wyjęciu posypujemy startym kozim serem i skrapiamy oliwą.

ZOBACZ TEŻ: Patenty Agnieszki na bycie fit, Przepisy Agnieszki z czarnym bzem oraz jej zielony detoks.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij