Jedzenie kiszonek: zalety + inne ciekawostki dietetyczne

Dlaczego powinnaś regularnie jadać kiszonki? Czy należy myć paczkowaną sałatę? Jak przedłużyć termin ważności jogurtów, masła i mięsa? Przygotowaliśmy dla Ciebie kolejną porcję ciekawostek dotyczących zdrowego odżywiania.

ogórki kiszone fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Kiś dziś - dlaczego jedzenie kiszonek jest zdrowe?

Chcesz nabrać pewności siebie i pożegnać tremę? Jedz kiszonki. Badania psychologów na uniwersytecie Maryland w USA wykazały, że naturalne probiotyki tworzące się podczas fermentacji w trakcie kiszenia zmniejszają odczuwanie stanów lękowych, stresu i zaburzeń depresyjnych. Sprawiają to pałeczki kwasu mlekowego, które wzbogacają naszą mikroflorę.

REKLAMA

Tu królują oczywiście ogórki i kapusta, ale kisić można wszystko. Ważna jest sól (2 łyż./l) kamienna i niejodowana. Poniżej przykładowy przepis.

Przepis na kiszone pomidory

Są świetne jako przystawka, pasują jako dodatek do wędlin lub mięs i doskonale smakują w sałatkach. Możesz też z nich zrobić zupę, tak jak z kiszonych ogórków.  

  • 2 kg małych, twardych, podłużnych pomidorów,
  • 10 ząbków czosnku,
  • korzeń chrzanu, obrany,
  • koper.

Umyj i osusz pomidory, obierz chrzan i czosnek, koper opłucz. Do wyparzonych słoików (z tej ilości zrobisz 5 po 0,9 l) włóż 2 ząbki czosnku, kawałek chrzanu i trochę kopru. Włóż pomidory – ciasno, ale tak, by ich nie zgnieść – i na wierzch znowu przyprawy. Zalej gorącą zalewą (2 płaskie łyżki soli na 1 l wody) i zakręć wyparzonymi zakrętkami. Odstaw na kilka dni w ciepłe miejsce, a potem do spiżarni lub piwnicy.   

Wypróbuj także nasze przepisy na dania z pomidorów oraz makaron ogórkowy z krabem.

REKLAMA

REKLAMA

sałaty fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Myjmy sałatę!

Niby wiadomo, że trzeba myć warzywa i owoce przed jedzeniem, ale wg badań 1/3 z nas tego nie robi. Jeszcze gorzej wypadłyby pewnie wyniki w przypadku paczkowanej sałaty – uważa się ją powszechnie za umytą i gotową do spożycia. Błąd. Po pierwsze, jeżeli masz wybór w sklepie między główką sałaty a paczką, zawsze wybieraj tę pierwszą, a po drugie, obie bezwzględnie należy starannie umyć.

Paczkowane warzywa liściaste (oprócz sałaty także szpinak) nie są pakowane próżniowo i wewnątrz torebki mogą rozwijać się różne niebezpieczne patogeny, zwłaszcza wyjątkowo wredna bakteria E.coli 0157. Do wody z nią!

REKLAMA

lody fot. shutterstock.com
fot. shutterstock.com

Ratuj świat w kuchni

ONZ wyliczyła, że około 10% gazów cieplarnianych szkodzących naszej planecie powstaje przy produkcji żywności. A ta często (zbyt często!) ląduje w kuble, więc trujemy siebie i planetę niejako za darmo. Kończymy z tym.

Jogurt

Terminy przydatności ma krótkie, a mrozi się świetnie i bez strat w smaku i wartościach zdrowotnych. Kupuj mniejsze opakowania, wetknij w nie patyczek do lodów i przechowuj w zamrażalniku nawet 2 miesiące.

Masło

Czasem potrzebne jest w kuchni w małych ilościach (np. do sosów, tostów, warzyw) i wtedy będzie jak znalazł. Wypełnij masłem pojemnik do lodów, wetknij patyczki i wyciągaj, kiedy chcesz, przez 6 miesięcy.

Mięso

Włóż mielone mięso do plastikowej torebki i patyczkiem wyciśnij na nim wzór, jakbyś chciała zagrać w kółko i krzyżyk. Powstanie 9 kwadratów i będziesz mogła wykorzystywać tylko takie ilości, których naprawdę potrzebujesz do zrobienia dania. 6 miesięcy gwarancji.

 

REKLAMA

REKLAMA

fot. James Peragine 2014/shutterstock.com fot. James Peragine 2014/shutterstock.com
fot. James Peragine 2014/shutterstock.com

50 procent

O tyle więcej zdrowych i wartościowych produktów włożysz do koszyka w supermarkecie, jeżeli w głowie podzielisz go na 2 części – jedną na zdrowe rzeczy, drugą na resztę. Takie są efekty badań Cornell University. Czyli myślisz „zdrowe” – jesz „zdrowe”.  

WH 09/2016

Zobacz również:
Te ćwiczenia na korpus są dużo skuteczniejsze niż upomnienia naszych babć: „Nie garb się!”. Poprawiają siłę core’u i jego wytrzymałość. Wykonuj je 3 razy w tygodniu, by mięśnie posturalne naprawdę poczuły się zaopiekowane. Ukończ podaną liczbę powtórzeń każdego ruchu, przechodząc bez przerw między kolejnymi ćwiczeniami. Po skończonym obwodzie powtórz całość dwukrotnie (w sumie robisz trzy rundy). Skup się na ściąganiu łopatek w tył i w dół, „wydłużaniu kręgosłupa” i utrzymywaniu go w neutralnej pozycji – łącznie z szyją.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA