Woda cynamonowa – czy warto ją pić?

Czy woda cynamonowa wspomaga odchudzanie? Czy w ogóle warto ją pić? Zapytałyśmy o to naszą ekspertkę.

Woda cynamonowa fot. shutterstock.com

Konsultacja ekspercka

””

MAGDALENA KARTASIŃSKA – KWAŚNIK

dietetyk kliniczny

kierownik działu dietetycznego w Dailyfruits S.C., edukator żywieniowy, wykładowca akademicki. 

Woda cynamonowa – spis treści

Dlaczego warto pić wodę z cynamonem?

„Cynamon jest bardzo cenną dla zdrowia przyprawą – to koncentracja związków przeciwzapalnych, wielu składników mineralnych i związków bioaktywnych. Woda z cynamonem to również po prostu woda, a więc nawodnienie. Jeśli dodatek cynamonu wpłynie na to, że wypijemy w ciągu dnia więcej wody, bo będzie nam ona bardziej smakowała – zyskamy podwójnie! Woda cynamonowa może być zatem nie tylko rewelacyjnym pomysłem na wsparcie swojego ciała od tej zdrowotnej strony, ale również od strony nawodnienia!” – mówi dietetyk i kierownik działu dietetycznego w Dailyfruits, Magdalena Kartasińska-Kwaśnik. Oto kilka powodów, dla który warto sięgać po wodę z cynamonem.

  • Działa przeciwzapalnie i przeciwgrzybiczo.
  • Poprawia trawienie.
  • Może zmniejszać dolegliwości menstruacyjne – u niektórych kobiet woda z cynamonem zmniejsza skurczowe bóle podbrzusza, a także zapobiega nudnościom i wymiotom.
  • Odświeża oddech i zapobiega próchnicy.
  • Wykazuje działanie przeciwstarzeniowe – cynamon jest bogaty w przeciwutleniacze, dzięki czemu wykazuje zdolność do walki z wolnymi rodnikami, które mogą powodować na przykład choroby nerek, trzustki, jelit i nie tylko.
  • Wspiera pracę serca podnosząc poziom dobrego cholesterolu (HDL) i obniżając poziom złego (LDL)
  • Reguluje poziom glukozy, insuliny, trójglicerydów i cholesterolu, a więc będzie przydatnym wspomaganiem leczenia cukrzycy, dyslipidemii oraz w zespole metabolicznym
  • Pomaga pozbyć się zaparć. 
  • Działa rozgrzewająco.

Na rynku dostępne są dwa rodzaje cynamonu – cassia i cejloński. Pamiętaj jednak, że nie każdy cynamon będzie odpowiedni do stosowania w codziennej diecie (szczególnie w większych ilościach). „Cynamon cejloński w odróżnieniu od cynamonu cassia zawiera minimalne ilości kumaryn, związku, który w nadmiarze może działać szkodliwie na wątrobę i nerki. No i w końcu to cynamon cejloński wykazuje właściwości opisywane w badaniach klinicznych potwierdzających cynamonową moc prozdrowotną – mówi edukatorka żywieniowa. – Cynamon cejloński jest sprzedawany w laskach o pergaminowej, rozwarstwionej strukturze lub w proszku, opisane swoją pełną nazwą”.

Woda cynamonowa – przeciwwskazania

Woda cynamonowa pomimo wielu zalet, nie powinna być spożywana przez każdego. „Niewielki dodatek cynamonu do dań najczęściej będzie bezpieczny. Osoby chorujące na cukrzycę i insulinooporność powinny łączyć picie wody cynamonowej z posiłkami, a między posiłkami sięgać wyłącznie po neutralne, bezkaloryczne płyny. Trudno również ocenić reakcję organizmu na zbyt duże spożycie cynamonu, a więc po raz kolejny zalecam rozwagę w kontekście ilości” – mówi dietetyk kliniczny, Magdalena Kartasińska-Kwaśnik. Przeciwwskazaniem do picia wody z cynamonem, a także do stosowania cynamonu w innych napojach lub potrawach mogą być między innymi:

  • wrzody żołądka
  • wrzody dwunastnicy
  • alergia pokarmowa/nietolerancja pokarmowa
  • zespół jelita drażliwego
  • regularne zgagi/refluks żołądkowy
  • zapalenie błony śluzowej żołądka

Jak często pić wodę z cynamonem?

„Dzienna bezpieczna dawka cynamonu nie została określona. Badacze częściej wspominają maksymalną dawkę kumaryn, a nie samej przyprawy. Spożywając cynamon cejloński, nie będzie powodu do obaw nawet w większej ilości, jednak gdy postawimy mimo wszystko na cynamon cassia, nie powinno się przekraczać ilości jednej łyżeczki proszku dziennie” – mówi dietetyk, Magdalena Katarasińska-Kwaśnik i tłumaczy, że dzienna dawka wody cynamonowej zależy przede wszystkim od ilości cynamonu, którą do niej dodamy. 

SPRAWDŹ: Odchudzająca sassy water - hit czy kit?

Woda cynamonowa – przepisy

Wodę cynamonową możesz przygotować na dwa sposoby. Wystarczy, że do dzbanka z wodą (około 1-1,5 litra) wrzucisz 3 laski cynamonu i odstawisz do lodówki na noc. Następnego dnia, woda aromatyzowana cynamonem będzie gotowa do picia.*

Jeśli jednak chcesz nieco przyspieszyć ten proces, włóż kilka lasek cynamonu ( 1 laska cynamonu na 250 ml wody) do garnka z wodą i zagotuj. Jeśli gotowa woda cynamonowa będzie zbyt intensywna w smaku, dolej zimnej wody. 

Zimowy napar cynamonowy*

Składniki:

  • 1 laska kory z cynamonu
  • 2 łyżeczki miodu
  • Kawałek korzenia imbiru (2 duże plastry)
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 3 plasterki jabłka
  • Gwiazdka anyżowa (opcjonalnie)

Sposób przygotowania: 

1. Korzeń imbiru umyj i obierz, a następnie włóż do niedużego garnka razem z cynamonem i zagotuj.

2. Przelej napar do kubka. Dodaj sok z cytryny, jabłko oraz miód. Możesz także dołożyć aromatyczną gwiazdkę anyżową. Wymieszaj i gotowe. 

* Jeśli wykorzystujesz laskę cynamonu, woda będzie aromatyzowana/macerowana cynamonem. Do przygotowania wody cynamonowej możesz wykorzystać także 1/2 łyżeczki sproszkowanego cynamonu na 1.5 litra wody. W takim przypadku należy najpierw wymieszać cynamon z niewielką ilością wody (najlepiej ciepłej), a następnie dodać do reszty wody w dzbanku. 

Czy woda cynamonowa wspomaga odchudzanie?

„Niektóre badania wskazują na łączny efekt poprawy parametrów chorób metabolicznych i utraty masy ciała po włączeniu suplementacji cynamonem cejlońskim. Pamiętajmy jednak, że kluczowa w kontekście utraty masy ciała jest indywidualna dieta połączona z aktywnością fizyczną. Nie jest prawdą, że cynamon nie zawiera kalorii (można się spotkać z takimi stwierdzeniami). Łyżeczka cynamonu o masie ok. 4 g zawiera ok. 10 kcal. To wciąż niewiele, ale obala mit o bezkaloryczności” – wyjaśnia ekspertka do spraw żywienia.

ZOBACZ TEŻ: Herbaty zimowe - 4 przepisy

REKLAMA