Unikaj E 129

O tzw. czerwieni allura, czyli syntetycznym barwniku dodawanym do słodyczy i kolorowych napojów zrobiło się głośno kilka lat temu, bo oskarżono go o powodowanie nadpobudliwości u dzieci. Dzisiaj naukowcy wiedzą, że jest naprawdę szkodliwy – trwale uszkadza jelita.

czerwony barwink Shutterstock.com
  1. Uważaj na czerwone jedzenie i napoje
  2. E129 powoduje stany zapalne jelit
  3. Jakie inne barwiki są szkodliwe?
  4. Źródła 

Uważaj na czerwone jedzenie i napoje

Czerwień allura, oznaczana jako E129, to bardzo popularny barwnik spożywczy – jest nim barwiona większość produktów, które mają sztuczny czerwony kolor. Kiedyś był pozyskiwany ze smoły, dzisiaj występuje w postaci syntetycznej. W wielu krajach jest stosowany jako zamiennik szkodliwego E123 – czerwono-niebieskiego barwnika, stosowanego głównie do barwienia napojów, kolorowych alkoholi, kawioru, dżemów, któremu przypisuje się działanie rakotwórcze, dlatego wycofano go z przemysłu spożywczego w Stanach Zjednoczonych, Austrii, Norwegii, a nawet w Rosji. Chociaż w „Tabeli dodatków i składników Chemicznych” Billa Stathama jest mowa o jego działaniu rakotwórczym i teratogennym (co oznacza, że może powodować uszkodzenia płodu), to Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem (IARC) stoi na stanowisku, że nie ma dowodów na to, że E123 wywołuje raka. Wiadomo jednak, że uszkadza wątrobę i nerki, może wpływać na obniżenie płodności i jest zakazany dla kobiet w ciąży. E129 miał być jego zdrowszym zamiennikiem. Okazało się, że nie jest.

E129 powoduje stany zapalne jelit

Kilka lat temu E129 został oskarżony o powodowanie nadpobudliwości u dzieci – ostrzegano matki przed czerwonymi żelkami, lizakami, galaretkami, barwionymi płatkami śniadaniowymi, a zwłaszcza napojami, ale nie widziano większych powodów do bicia na alarm. Teraz ukazały się wyniki badań prof. Waliula Khana z McMaster University w Kanadzie, które pokazują bardzo niekorzystny wpływ czerwonego barwnika na zdrowie jelit. Co prawda badania były przeprowadzane na zwierzętach, ale nie ma powodu by sądzić, że u ludzi czerwień allura miałaby mniej szkodliwy wpływ. Okazuje się, że E129 uszkadza barierę chroniącą jelito przed wpływem szkodliwych substancji, prowadząc w efekcie do stanów zapalnych okrężnicy. Czerwony barwnik powoduje również zwiększoną produkcję serotoniny w jelitach, co skutkuje zmianami w składzie mikrobiomu. A zmieniona flora bakteryjna jelit może mieć rozmaite zdrowotne konsekwencje – od spadku odporności po nieuzasadnione nadmiernym jedzeniem tycie.

ZOBACZ TEŻ: Dlaczego ona je i jest wciąż chuda, a ja tyję od sałaty?

Jakie inne barwiki są szkodliwe?

Do substancji uważanych do tej pory za nieszkodliwe, a które nakazano wycofać z przemysłu spożywczego w 2022 roku należy biel tytanowa oznaczona jako E171. Francja zrobiła to już w 2021 roku, Unia Europejska czekała z decyzją rok dłużej mimo wcześniejszych publikacji na temat szkodliwości barwnika. W 2017 roku ukazały się wyniki badań naukowców z Binghamton University w Nowym Jorku pokazujące, że biel tytanowa dodawana do tej pory m.in. do gumy do żucia, lukru, lodów, majonezu czy napojów mlecznych uszkadza kosmki jelitowe odpowiedzialne za  wychwytywanie składników odżywczych i wprowadzanie ich do krwioobiegu. Źle funkcjonujące kosmki mogą skutkować niedoborami witamin, mikroelementów, kwasów tłuszczowych, to również gorsza ochrona przed toksynami i zwiększone ryzyko stanów zapalnych. Biel tytanową ciągle można stosować w produktach medycznych, z produkcji spożywczej została wycofana. Na półkach w supermarketach pełno jest jeszcze słodyczy wyprodukowanych przed 2022 rokiem, dlatego przed zakupem białego jedzenia warto sprawdzić etykietę. To samo dotyczy czerwonych napojów, galaretek, lodów, cukierków i innej żywności zabarwionej na czerwono. W Polsce zarówno E123 jaki i E129 są ciągle dopuszczone do użytku w przemyśle spożywczym.

Przeczytaj też: To jedzenie skraca życie

Źródła

https://www.nature.com/articles/s41467-022-35309-y

https://www.binghamton.edu/news/story/417/food-additive-found-in-candy-chewing-gum-could-alter-digestive-cell-structul

REKLAMA