[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Tłuszcze nasycone - dobre czy złe?

Jeszcze nie tak dawno temu uznawano je za czynnik wywołujący choroby serca i zalecano, aby jeść ich jak najmniej. A jak sprawa wygląda dzisiaj? Czy powinnaś jeść tłuszcze nasycone? Sprawdź najnowsze doniesienia naukowe.

tłuszcze nasycone dobre czy nie

Dobre czy złe?

Do niedawna bez żadnych wątpliwości były uznawane za czynnik wywołujący choroby serca i zalecano, aby jeść ich jak najmniej. W ostatnich latach sprawa stała się jednak – delikatnie mówiąc – kontrowersyjna. Pojawiły się badania, które sugerują możliwość wystąpienia zwrotu akcji, którego nie powstydziłby się nawet najbardziej kasowy hollywoodzki thriller.

Gdzie je znajdziesz

W maśle, serach, śmietanie, mięsie i jego przetworach, orzechach kokosowych.

Dlaczego ich potrzebujesz

Tłuszcz jest potrzebny do tworzenia się błon komórkowych, wpływa na trawienie, wchodzi w skład płynów ustrojowych, jako tłuszcz podskórny chroni przed chłodem, a jako wisceralny stabilizuje narządy wewnętrzne.

Jakieś zagrożenia?

Niestety, nie wiadomo na pewno, czy jest szkodliwy oraz ile można go jeść. Naukowcy, m.in. z Cambridge, Oxfordu i Harvardu, opracowali metaanalizę (przegląd wyników badań i zweryfikowanie ich pod kątem poprawności) opublikowaną w marcu 2014 roku przez czasopismo „Annals of Internal Medicine”, w której sprawdzili wyniki aż 76 badań przeprowadzonych na grupie ponad 640 tys. osób.

Doszli do wniosku, że nie można na ich podstawie uzasadnić dotychczasowych zaleceń, według których zastąpienie nasyconych kwasów tłuszczowych wielonienasyconymi (od wielu lat każe nam się zamieniać tłuszcze zwierzęce na roślinne), zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krwionośnego.

Wcześniej, w 2010 roku, na łamach „American Journal of Clinical Nutrition” naukowcy po przeprowadzeniu podobnej metaanalizy stwierdzili, że nie ma dowodów na poparcie tezy, iż tłuszczom nasyconym można przypisać zwiększenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego (sprawdź przy okazji, co powinnaś wiedzieć o zdrowym sercu).

Naukowcy na razie nie mogą się ze sobą zgodzić, więc obowiązują stare wytyczne, według których z tłuszczów nasyconych powinno pochodzić maksymalnie 10% kalorii, które zjadamy w ciągu dnia.

To musisz wiedzieć

Jeśli chcesz trzymać się ściśle wspomnianych wcześniej zaleceń dotyczących ilości spożywanych kwasów nasyconych, musisz pamiętać, że występują one również w jedzeniu, które się z nimi wcale nie kojarzy, np. w oliwie z oliwek. Jedna jej łyżka zawiera je w ilości około 2 gramów.

WH 11/2016

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij