[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Szparagi: gotowanie, kupowanie, właściwości

Szparagi zielone, białe i fioletowe – sezon na te warzywa trwa krótko, więc warto nacieszyć się nimi na zapas. Dowiedz się, jak wybierać, przechowywać i przyrządzać szparagi i poznaj ich właściwości odżywcze. 

szparagi fot. shutterstock.com

W powszechnej opinii szparagi uchodzą za danie ekskluzywne i wyszukane. Mało kto jednak wie, że to warzywo jest niezwykle zdrowe i łatwe do przygotowania. A legendy o ich niezwykłych właściwościach afrodyzjakalnych dodają im smaku.

Juliusz Cezar był ich legendarnym miłośnikiem. Miał nawet kilka statków, zwanych flotą szparagową, które z krańców imperium dostarczały do Rzymu cesarski przysmak. Demokratyzowanie szparagów w Europie rozpoczęło się dopiero w XIX wieku. Do tego czasu była to potrawa uważana za luksus dostępny możnowładcom.

Stosunkowo długo to trwało – starożytni Egipcjanie umieszczali je na swych malowidłach już 2700 lat p.n.e. A ponieważ mieli zwyczaj uwieczniania przedmiotów codziennego użytku, możemy wnioskować, że i dostępność szparagów była wówczas powszechna.

We Francji pojawiły się za sprawą Króla Słońce, czyli Ludwika XIV, w Polsce za Stanisława Augusta i natychmiast podbiły serca (oraz podniebienia) całej arystokracji. Nie bez znaczenia była powszechnie panująca opinia o ich cudownych zaletach afrodyzjakalnych i intrygujący falliczny kształt.

Podawanie szparagów w sprzyjających okolicznościach towarzyskich było jednoznacznie odczytywane jako element gry wstępnej i zaproszenie do miłości. Cudowne czasy...

Obecnie szparagami zajadamy się wszyscy, choć nadal zaliczają się one do warzyw z górnej półki. Po pierwsze dlatego, że sezon na nie jest bardzo krótki i trwa od początku maja do początku kalendarzowego lata; po drugie, ich produkcja jest bardzo pracochłonna. Musimy odczekać dwa lata zanim zbierzemy pierwsze plony (cały czas ochraniając i pielęgnując plantację), a i sam zbiór odbywa się jak przed wiekami – ręcznie, wcześnie rano i pod wieczór.

REKLAMA

REKLAMA

szparagi fot. shutterstock.com

Kupujemy szparagi

Można oczywiście zapamiętać, że jest to asparagus officinalis, bylina rozdzielnopłciowa z rodziny liliowatych, ale ekspedientka w supermarkecie wezwie ochronę po takim zamówieniu i niewiele nam ta wiedza pomoże. Pomoże nam natomiast informacja, że napotkamy szparagi białe, fioletowe i zielone oraz że przy zakupach powinniśmy zwracać uwagę na następujące rzeczy:

  • czy szparagi są równe i twarde,
  • czy nie mają odstających listków i zbyt miękkich główek,
  • czy nie są matowe,
  • czy po naciśnięciu trzonu wydobywa się z niego sok (powinien!),
  • czy końcówki są świeżo ucięte i nie marszczą się,
  • czy szparagi w pęczku nie różnią się barwą.

REKLAMA

szparagi fot. shutterstock.com

Przechowujemy szparagi

Szparagi są rośliną delikatną. Możemy je przechowywać w lodówce najwyżej trzy dni i tylko pod warunkiem, że dysponujemy świeżym i surowym produktem. Ugotowane szparagi nie nadają się do konserwacji.

Najlepszym sposobem na zachowanie świeżości jest przycięcie końcówek, wlanie centymetra wody do słoika lub dzbanka na sok i wstawienie związanych szparagów pionowo, główkami do góry. Można też zawinąć pęczek nieobranych szparagów w wilgotną bawełnianą ściereczkę i położyć na dnie lodówki.

REKLAMA

REKLAMA

szparagi z jajkiem fot. A_Lein 2015/shutterstock.com

Gotujemy szparagi

Największą zbrodnią na szparagach jest nadmierne ich rozgotowanie. Otrzymamy wtedy gliniastą ciapę, która nijak nie pozwoli nam zrozumieć, dlaczego pół świata ma do szparagów taką słabość. Szparagi muszą stawiać lekki opór pod zębami; być chrupiące, ale delikatne, kruche, ale soczyste.

Prawdziwi koneserzy gotują szparagi w wąskim, wysokim garnku – związany pęczek stoi pionowo w wodzie, z główkami wystającymi ponad jej powierzchnię. Ponieważ jednak takich garnków praktycznie w Polsce nie ma, najczęściej przygotowujemy szparagi, wrzucając je do osolonego wrzątku i gotując 15-20 minut. Możemy także gotować je na parze przez około 15 minut albo w kuchence mikrofalowej 7-8 minut.

Szparagi, pokrojone w kilkucentymetrowe kawałki, możemy także rzucić na patelnię i obsmażać przez 10 minut na rozgrzanym maśle. Solimy na chwilę przed przełożeniem na talerz.

REKLAMA

szparagi fot. Kati Molin 2015/shutterstock.com

To, co najlepsze

Szparagi jadamy na zimno i na ciepło. Do zimnych doskonale pasuje klasyczny sos vinaigrette z musztardy, oliwy i octu winnego, majonez albo kilka kropli soku z cytryny.

Ciepłe szparagi polecamy z roztopionym masłem – dwie łyżki masła roztop w małym garnku, nie dopuszczając do przypalenia, i polej nimi danie. Możesz do garnka z wrzącym masłem dorzucić cztery łyżki bułki tartej – stale mieszając uzyskasz złotawy kolor i zasmażkę stosowaną zazwyczaj do kalafiora. Czy jesteś już gotowy na cesarskie danie?

REKLAMA

REKLAMA

szparagi fot. shutterstock.com

Szparagi – właściwości odżywcze

Świeże szparagi są jakby wymyślone dla tych, którzy chcą chudnąć i zachować dobrą formę.

  • Energia z witaminą C – 100 g szparagów, nawet gotowanych, dostarcza nam 30% jej dziennego zapotrzebowania.
  • Forma z witaminą B2 – 100 g zapewnia 10% dziennego zapotrzebowania niezbędnego do ładowania naszych akumulatorów.
  • Relaks z witaminą B9 – 100 g wypełnia 64% dziennych potrzeb organizmu i pomaga nam zwalczać zmęczenie i stres.
  • Uroda z witaminą E i A – 100 g zawiera 17% dziennej normy witamin, które opóźniają starzenie się skóry i dodają błysku twoim oczom.

Szparagi mają w 100 g tylko 23 kcal, są lekkostrawne i regulują procesy trawienne. Mają silne działanie oczyszczające i moczopędne, ale chorzy na skazę moczanową powinni ich raczej unikać. 

F 06/2002

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij