Suszone owoce: siarkowanie [co oznacza, jak uniknąć]

Suszone morele, śliwki i rodzynki – chociaż są słodkie i dosyć kaloryczne, warto je jeść. Niestety, okazuje się, że mogą być dla nas także niebezpieczne, a to za sprawą dwutlenku siarki. Sprawdź, jak je jeść na zdrowie.

siarkowanie suszonych owoców fot. shutterstock.com
Jeśli chodzi o suszone owoce, nie patrz na wygląd, bo im brzydsze, tym zdrowsze.

Co to znaczy, że owoce są siarkowane?

REKLAMA

Oznacza to, że zostały poddane działaniu dwutlenku siarki, czyli bezbarwnego gazu o ostrym, duszącym zapachu. „Ma on działanie bakteriobójcze i grzybobójcze – mówi dr Marek Szołtysik z Wydziału Nauk o Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. – W suszonych owocach może rozwijać się pleśń, która tworzy niebezpieczne, rakotwórcze mykotoksyny. Dlatego się je siarkuje”.

Jest to szczególnie ważne, ponieważ w późniejszej obróbce (nawet podczas pieczenia!) mykotoksyn nie można się już pozbyć. Siarkowanie sprawia też, że suszone owoce mają ładniejszy kolor. Pamiętaj zatem, że im ładniejsze owoce wybierasz, tym najprawdopodobniej są mocniej siarkowane.

Kupując owoce w opakowaniu, z pewnością zobaczysz specjalne oznaczenie (E220). Gorzej w przypadku tych tańszych, pochodzących z biedniejszych krajów, sprzedawanych na wagę.

Generalnie wszystkie produkty muszą spełniać normy, ale jeśli sięgasz po takie owoce regularnie, to możesz przekroczyć dopuszczalną dawkę spożycia (do 0,7 mg na kg masy ciała). Co Ci wtedy grozi? Bóle głowy, nudności i objawy astmy.

Nie oznacza to, że masz zrezygnować z suszonych owoców. W końcu są kopalnią zdrowych składników odżywczych, które wpłyną pozytywnie i na Twoje zdrowie, i urodę.

Garść rodzynek to prawdziwa bomba jodu oraz fosforu. Ten pierwszy wspomaga prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, a ten drugi reguluje równowagę kwasowo-zasadową.

Natomiast wspomniane wcześniej morele dostarczą Ci wapnia i boru. Poza tym garść tych owoców pokryje Twoje dzienne zapotrzebowanie na witaminę A.

Jak zatem wybrać najlepsze bakalie? Przede wszystkim czytaj etykiety i wystrzegaj się nieoznakowanych owoców sprzedawanych na wagę. Jeśli dobrze poszukasz, w sklepach ekologicznych (ale i w supermarketach) znajdziesz opakowania bez E220.

Kolejnym, skutecznym sposobem na uniknięcie dwutlenku siarki jest przepłukanie owoców wrzątkiem. Potem osusz je ręcznikiem papierowym.

Zobacz również:
Moja trenerka ma na imię Anita. Nie istnieje w realu, więc mogę ją nazywać tak, jak chcę. To jedyny moment, kiedy wolno mi trochę się porządzić, bo od pierwszego gwizdka to Anita przejmuje stery i krok po kroku prowadzi mnie do życiowej formy. Z tej recenzji dowiesz się, czy Program Treningu Biegowego Polar to również rozwiązanie dla Ciebie.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA