[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Śniadania z Insta - piękne, smaczne, ale czy zdrowe?

Zebrałyśmy w sieci najbardziej popularne produkty i trendy rządzące naszą wyobraźnią i żołądkiem. Sprawdzamy, co lepiej wygląda na fotkach niż w rzeczywistości i gdzie warto zachować umiar. Albo pokochać na maksa.

insta śniadanie

Co mają wspólnego Instagram, Pinterest i Facebook z naszymi śniadaniami? Dużo, tak jak z całym naszym życiem. Nie skaczemy z tego powodu pod sufit, ale jest, jak jest. Z produktów rządzi awokado – dodają je wszyscy do wszystkiego na zdjęciach, tylko kompotu brakuje – owsianka, granola, jagody acai, słynna kawa z tłuszczem i jajka w niezliczonych odsłonach. Za prawie wszystkie dałybyśmy się w redakcji posiekać żywcem, ale pod warunkiem, że odrzuci się mitologię, zachowa umiar i zdrowy rozsądek.

Awokado na zakwasie

Wybór

W polskiej terminologii biologicznej awokado nazywa się smaczliwka wdzięczna i już tylko za to należy się jej Nobel z literatury. To byłby drugi, bo ten z biochemii ma zaklepany.

Za co kochać?

W odróżnieniu od innych owoców (bo to owoc, nie warzywo) awokado ma mało cukrów prostych, ale za to bardzo dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli tych dla nas dobrych. Tłuszcz – nawet ten najlepszy – to jednak nadal tłuszcz, więc jedno awokado 2 lub 3 razy w tygodniu będzie w sam raz (bez konieczności pytania wujka Google’a, czy można przedawkować awokado).

Wraz z kwasami omega-9 dostaniemy też pakiet witamin A, B, C i E, dawkę potasu większą niż w bananach oraz błonnik. Poziom tego ostatniego sprytnie podnosimy, rozsmarowując awokado na kromce chleba na zakwasie, i problem głodu mamy na kilka godzin z głowy. Jeżeli myślisz o śniadaniowym superdoładowaniu, bo czeka Cię dziś występ w filmie „Iniemamocni 3”, kromką chleba na zakwasie z pastą z awokado zagryź jajecznicę z jednego lub dwóch jaj.

SPRAWDŹ: Awokado - jak jeść i jak przechowywać

Kawa kuloodporna

Wybór

Podpatrzony w Tybecie (już jest atrakcyjnie, prawda?) i zmodyfikowany przez milionera z Doliny Krzemowej (jeszcze lepiej, nie?), Dave’a Aspreya, sposób picia kawy z tłuszczem. Modyfikator twierdzi, że dzięki niej schudniesz, zmniejszysz ryzyko raka i podciągniesz się intelektualnie (akurat o inteligencję tego milionera jesteśmy spokojni). No i wszyscy ją piją, także Ed Sheeran.

Za co kochać?

Z filmów, z literatury, z samego życia w końcu wiemy, że istnieją trudne miłości. Rodzice są przeciwko, bo rozwodnik, przyjaciółki odradzają, bo pies na baby, a nasz pies, gdyby mówił, też by go obszczekał. I co? I nic. To jesteśmy w domu. Milioner (mało mu, cholera?) twierdzi, że trójglicerydy (czyli główny składnik tłuszczów) średniołańcuchowe, które należy dodawać do kawy w postaci oleju kokosowego lub masła, sprawiają, że chudniesz i przy okazji stabilizujesz cholesterol. Żeby było jasne: naukowcy oczywiście odróżniają długo- i średniołańcuchowe tłuszcze i nawet tym ostatnim przyznają więcej punktów w bilansie, ale na tym koniec. Pora zacytować klasyka: „Reszta jest milczeniem”.

Nie ma żadnych poważnych, miarodajnych, naukowych badań, które potwierdzałyby wspaniałe, średniołańcuchowe efekty (oprócz tego, że milioner schudł), które są nam obiecywane. Kawa nie jest zbilansowanym porannym posiłkiem, nawet ta tłusta, i żaden dietetyk jej za taką nie uzna. Sorry, panie milionerze, sorry, Edku Sheeranie, i sorry, Aniu Lewandowska, którzy wspieracie ten pomysł. Natomiast sama kawa to fajna sprawa.

 

REKLAMA

REKLAMA

Białkowa owsianka

Wybór

Naszym zdaniem do owsianki trzeba dorosnąć, podobnie jak do smaku oliwek, wytrawnego wina czy smażonej wątróbki, za którymi młode gusta nie przepadają. Ale gdy już człowiek dojrzeje...

Za co kochać?

Za bezpretensjonalność, prostotę i szybkość przygotowania – to jasne. Za skromność: zalejesz ją wodą, jogurtem, mlekiem, a może mlekiem roślinnym – proszę bardzo, nie obrazi się. Za otwartość – będzie uwielbiać wszystkie dodatki (w granicach rozsądku, bo z kiszoną kapustą byśmy raczej nie szaleli), które do niej wmieszasz. No i oczywiście za żywieniową potęgę.

Owies zawiera, oprócz białka, którego ma najwięcej ze zbóż, doskonały zestaw aminokwasów, witamin i minerałów, które dają siłę, witalność i urodę. Aha, do miłosnych powodów trzeba dorzucić też spryt. Oto bowiem 50 g owsa zawiera 8 g białka i wsypując jedną miarkę odżywki białkowej do swojej owsianki, lądujemy na poziomie 36 g w porcji. A badacze w „The American Journal Of Clinical Nutrition” twierdzą, że zjadający 35 g białka na śniadanie są mniej głodni w ciągu całego dnia i nieskorzy do zachciankowego podjadania. Nie lubisz odżywek? Dorzuć nasiona, pestki i orzechy – to też sprytny sposób.

Sprawdź nasze przepisy na zdrowe owsianki.

Koktajl z acai

Wybór

Zblendowane mrożone jagody acai z kawałkami owoców, nasionami i orzechami na wierzchu to prawdziwy fitnessowy food porn. Kto mógłby się mu oprzeć?

Za co kochać?

Jagody acai z okolic Amazonki mają rewelacyjny PR i faktycznie trudno coś złego o nich powiedzieć. Naukowcy potwierdzają ich zdrowotne zalety dokładnie w takim samym stopniu, jak zalety naszych leśnych jagód czy borówek – wszystkie są tak samo dobre i zdrowe, ale żeby zaraz tytuł „superfoods”?

Co więcej, dietetycy zwracają uwagę, że owocowe koktajle (zwłaszcza jako śniadanie) podnoszą poziom cukru we krwi, a w postaci purée jeszcze łatwiej organizm wchłania te cukry, obciążając dodatkowo wątrobę. W tej kwestii mają twarde stanowisko: na śniadanie wybierajmy smoothies z zielonych liści, uzupełniając tłuszcze i białko orzechami i nasionami. Natomiast koktajl z mrożonych jagód acai będzie fantastyczny na popołudniową przekąskę.

 

REKLAMA

Granola

Wybór

Po pierwsze, można sięgnąć do pudełka i zjeść garść jak chipsy, na sucho; po drugie, można ją kupić (chociaż my polecamy domową produkcję), a po trzecie, fajnie wygląda na zdjęciach – jak zdrowie w czystej postaci.

Za co kochać?

Aby miłość była spełniona, warto zostać granolową snobką i robić ją samodzielnie w domu, kontrolując jakość i proporcje używanych produktów. No bo faktycznie jest o co walczyć: energia z suszonych owoców, świetne tłuszcze z orzechów i pestek, obniżające cholesterol zboża i smak, o którym można samej zdecydować (notabene, fajny przepis jest na naszej stronie). Z gotowym, pudełkowym produktem jest trochę risky business, a to znowu przez nadwyżki ukrytego w różnych postaciach cukru, który skutecznie zniweczy każdy plan zdrowej diety.

W przypadku paczkowanej granoli dietetycy zwracają też uwagę na inne niebezpieczeństwo, związane bardziej z marketingowymi sztuczkami producentów. Otóż na opakowaniu lub w reklamach w misce jest zdecydowanie więcej granoli niż potrzeba na jeden posiłek. Nie, nie musisz kłaść na elektroniczną wagę każdej rodzynki – po prostu wsyp do miski 3-4 łyżki granoli, zalej mlekiem lub jogurtem, dodaj trochę owoców na wierzch i zjedz. Sama zobaczysz, że to wystarczająca porcja.

Wszystkie jajka

Wybór

Są zazwyczaj na wyciągnięcie ręki w lodówce, dają się obrabiać bez straty smaku na naście sposobów i kojarzą się nam z naszymi facetami, którym zdarza się czasem w weekend z dumą zawiadomić: „Zrobiłem jajecznicę!”. Słodziaki.

Za co kochać?

Za wszystko. Za wzorcowe, najlepsze w przyrodzie białko, za zdrowe tłuszcze, za żelazo, witaminy i za cholinę (kluczową zresztą dla naszej płodności). A smak? Genialny, i to w każdej postaci: na miękko, w koszulce, sadzone, w jajecznicy i w paście. Dla każdego coś miłego.

A uczeni przykładają „szkiełko i oko” i mówią: zjadający jajka na śniadanie jedzą mniej tłusto wieczorem niż pożeracze śniadaniowych płatków. I wzruszają ramionami na modną praktykę robienia omletów z samych białek, bo rzekomo żółtko tuczy i szkodzi. Jest dokładnie odwrotnie, bo tłuszcze w żółtku pomagają obniżać zły cholesterol – naukowcy z University of Connecticut mają na to papiery. Czyli jeść i nie pękać. Chyba że to skorupka pęka przy rozbijaniu jajka.

ZOBACZ TEŻ: Przepisy na dania z jajkiem na twardo [jajo w 16 odsłonach]


Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij