Siemię lniane - właściwości, przeciwwskazania, jak pić

Dzięki swoim licznym właściwościom siemię lniane stanowi jeden z najpopularniejszych naturalnych środków leczniczych. Nasiona lnu pospolitego stosuje się przede wszystkim osłonowo w przypadku dolegliwości układu pokarmowego oraz łagodząco, gdy w grę wchodzi układ oddechowy. Na tym jednak moc tych superfoods się nie kończy! Dowiedz się więcej.

siemię lniane fot. shutterstock.com

Siemię lniane to potoczna nazwa nasion lnu zwyczajnego (Linum usitatissimum) o wielkości 2-3 mm. Wyróżniamy dwa rodzaje siemienia lnianego: złote i brązowe. Złote nasiona zawierają nieco więcej białka, a jednocześnie są mniej kaloryczne. Różnice są jednak niewielkie, a ze względu na niższą cenę to brązowy len jest znacznie częściej wykorzystywany w kuchni.

REKLAMA

Dzięki zawartym w nim bogactwu składników odżywczych, siemię lniane ma wiele różnorodnych właściwości prozdrowotnych. Z tego powodu bywa też określane polskim superfoods. Sprawdzamy, jakie są właściwości siemienia lnianego, jak je przygotować i jak często pić.

SPIS TREŚCI

  • Siemię lniane - właściwości odżywcze
  • Siemię lniane - właściwości zdrowotne
  • Siemię lniane - jak pić?
  • Czy siemię lniane jest bezpieczne?
  • Siemię lniane - przeciwwskazania

Siemię lniane - właściwości odżywcze

W niepozornych ziarenkach lnu zwyczajnego kryje się ogrom niezwykle cennych składników odżywczych. Znajdziesz wśród nich przede wszystkim zdrowe tłuszcze. "W siemieniu lnianym znajdziemy duże ilości ALA - kwasu alfa-linolenowego, podstawowego przedstawiciela kwasów Omega 3 w królestwie roślin" - mówi dietetyk Paweł Szewczyk. Poza tym siemię lniane jest też bogatym źródłem błonnika.

W 1 łyżeczce (5 g) siemienia lnianego:

  • 27 kcal
  • 0,9 g białko
  • 1,4 g węglowodany
  • 2,1 g tłuszcze

Siemię lniane - właściwości zdrowotne

Z racji wysokiej zawartości cennych witamin, minerałów i składników odżywczych siemię lniane pozwala łagodzić wiele schorzeń.

  • PROBLEMY ŻOŁĄDKOWE
    "Siemię lniane wyróżnia funkcja prebiotyczna, czyli odżywianie mikroorganizmów jelitowych. Dzięki dużej ilości błonnika, w tym substancji śluzowatych, siemię lniane działa łagodząco na zaburzenia żołądkowo-jelitowe" - mówi dietetyk Paweł Szewczyk.

  • BÓL GARDŁA
    Kisiel z siemienia lnianego nawilża błonę śluzową i powleka podrażnione gardło osłonowo.

  • MOCNE WŁOSY I PAZNOKCIE
    Siemię lniane dzięki zawartości witamin z grupy B i witaminie E stanowi świetny suplement wzmacniający włosy i paznokcie. Stosowany wewnętrznie pobudza wzrost włosów i paznokci, a stosowany bezpośrednio zewnętrznie na włosy wygładzi je i doda elastyczności lokom.

  • MENOPAUZA
    W nasionach lnu znajdują się też lignany, czyli hormony roślinne zaliczane do grupy fitoestrogenów. Ponieważ regulują gospodarkę hormonalną, pomagają niwelować skutki menopauzy.

    SPRAWNE SERCE 
  • Te same substancje z racji na swoje działanie antyoksydacyjne wpływają na zmniejszenie poziomu złego cholesterolu LDL oraz glukozy we krwi. Dzięki temu wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego.

Siemię lniane - jak pić?

Siemię lniane nie ma wyraźnego smaku ani zapachu, dlatego sprawdza się idealnie jako dodatek do wielu dań. Najlepiej siemię lniane spożywać po rozgnieceniu lub zmieleniu. Nasiona pozostawione w całości nie mają tylu właściwości, co te rozgniecione. Zmielony len można dodawać bezpośrednio do owsianek, jogurtów, koktajli, zup, sałatek czy sosów. Kolejną wersją jest tzw. kisiel lub kleik z siemienia lnianego. Zalane wodą nasiona pęcznieją i wytwarzają śluz. Najlepiej zalać siemię ciepłą (ale nie wrzącą) wodą i odstawić na ok. 20 minut. Powstały napój o konsystencji kisielu można wypić bezpośrednio (np. dodając odrobinę cytryny dla smaku) lub wykorzystać jako dodatek do owsianek, koktajli, sosów, zup i innych potraw. Z siemienia lnianego wytwarzany jest także olej, który również stanowi wartościowy dodatek do różnych potraw. WYbieraj zawsze olej lniany tłoczony na zimno. Jest on delikatny w smaku, ale wyróżnia go lekko orzechowy posmak. Olej lniany będzie świetnym dodatkiem do sałatek.

Siemię lniane mielone czy nie?

"Możemy je wtedy strawić, choć to możemy osiągnąć mieleniem lub namaczaniem w wodzie. Okrywa nasienna jest oporna na działanie enzymów i ziarenko musi być "uszkodzone" abyśmy je mogli strawić. Jednocześnie jednak zmielony len jest mniej trwały i szybciej się utlenia, choć na domowy, regularny użytek i tak jest ok - można go spokojnie przechowywać parę tygodni bez znacznych strat, ważne by miał możliwie chłodno i ciemno" - wyjaśnia dietetyk Paweł Szewczyk.

Czy siemię lniane jest bezpieczne?

Ze względu na zawarte w siemieniu lnianym związki cyjanowe, istnieje obawa, czy siemię lniane jest bezpieczne. "Związki cyjanowe uwalniane są w bardzo niewielkich ilościach, więc nie istnieje realne zagrożenie zatrucia. Nie ma możliwości spożywania regularnie tak dużych ilości nasion lnu, by mogły nam szkodzić" - uspokaja dietetyk Paweł Szewczyk. Warto jednak mieć na uwadze, że jedzenie lub picie siemienia lnianego tuż przed lub tuż po wzięciu leków może zmniejszać ich wchłanianie. Najlepiej więc wziąć to pod uwagę i zachować odstęp czasowy pomiędzy lekiem a siemieniem lnianym.

Siemię lniane - przeciwwskazania

Spożywanie siemienia lnianego generalnie jest bezpieczne dla zdrowia, jednak niektóre osoby nie powinny sięgać po len. Oczywiście osoby cierpiące na alergię na siemię lniane nie powinny go spożywać. Poza tym u osób borykających się z zaparciami i chorobami zapalnymi siemię również nie jest wskazane. Nasion lnu powinny unikać także osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe (także popularną aspirynę).

Zobacz również:
REKLAMA