REKLAMA

Przetworzone jedzenie tuczy bardziej

Że przetworzona żywność nie jest dla nas dobra było wiadomo od dawna, ale jeszcze jeden argument przeciwko niej zawsze warto przytoczyć.

Shutterstock

Przetworzone jedzenie a nauka

Zgodnie z wynikami badań opublikowanych w magazynie Cell Metabolism i przeprowadzonych przez National Institutes of Health ludzie jedzący wysoko przetworzoną żywność zjadali więcej i przybierali na wadze bardziej, niż wtedy, gdy jedli minimalnie przetworzone dania. Różnica występowała nawet wtedy, gdy posiłki dostarczane ochotnikom - zarówno w diecie wysoko przetworzonej, jak i minimalnie przetworzonej - miały taką samą liczbę kalorii i składników odżywczych. 

ZOBACZ TEŻ: Dieta na dobry humor - jedzenie, które lubi Twój mózg

To badanie z udziałem 20 zdrowych, dorosłych ochotników, przeprowadzone przez naukowców z Narodowego Instytutu Chorób Cukrzycy i Nerek jest pierwszym randomizowanym (czyli takim, w którym ochotnicy są dobierani losowo) badaniem kontrolnym korzystającym z systemu klasyfikacji żywności NOVA . System ten uznaje  żywność za „ultraprzetworzoną”, jeżeli w głównej mierze zawiera składniki występujące w przemysłowo produkowanej żywności: tłuszcze trans, syrop glukozowo - fruktozowy, emulgatory i wzmacniacze smaku.

Dotychczasowe  badania przeprowadzane na dużych grupach ludności wykazywały związek między dietami bogatymi w przetworzone produkty, a różnymi problemami zdrowotnymi. Jednak ponieważ żadne z wcześniejszych badań nie przypisywało losowo ludziom określonej diety, nie można było z całą pewnością stwierdzić, czy przetworzone posiłki stanowiły problem samodzielnie, czy też ludzie je spożywający mieli problemy zdrowotne z innych powodów.

W badaniu wzięła udział równa ilość mężczyzn i kobiet, których rozlosowano do dwóch grup. Jedna grupa przez 2 tygodnie jadła produkty wysoko przetworzone, druga minimalnie przetworzone- po dwóch tygodniach dietę obu grup zamieniono. Menu wysoko przetworzone to np. bajgel z serkiem topionym i szynką z indyka, a mało przetworzone: płatki owsiane z odtłuszczonym mlekiem, bananami i orzechami włoskimi. Ponadto posiłki w obu grupach miały taką samą ilość kalorii, cukrów, błonnika, tłuszczu i węglowodanów, a uczestnicy mogli jeść tyle, ile chcieli.

W diecie "ultraprzetworzonej" badani zjadali około 500 kcal dziennie  więcej, niż w przypadku diety nieprzetworzonej. Oznacza to również, że bardziej przybierali na wadze - średnio 0,9 kilograma, prawie tyle samo, ile tracili na wadze, jedzący mało przetworzone produkty.

ZOBACZ TEŻ: Przepisy na wzdęcia

„Musimy dowiedzieć się, jaki konkretny element wysoko przetworzonej żywności wpłynął na zachowania żywieniowe badanych i na przybieranie na wadze. Następnym naszym krokiem będzie zaprojektowanie podobnych badań z różnymi dietami wysoko przetworzonymi. by sprawdzić, czy będzie to miało wpływ na spożycie kalorii i wagę. Nie można bowiem wykluczyć, że różnice w przyjmowanych kaloriach pomiędzy dietami wysoko i nisko przetworzonymi mogą wynikać z minimalnych różnic w ilości białek w obu dietach."- mówi dr Kevin D. Hall, główny autor badań.

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA