[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Przetworzone jedzenie tuczy bardziej

Że przetworzona żywność nie jest dla nas dobra było wiadomo od dawna, ale jeszcze jeden argument przeciwko niej zawsze warto przytoczyć.

Przetworzone jedzenie a nauka

Zgodnie z wynikami badań opublikowanych w magazynie Cell Metabolism i przeprowadzonych przez National Institutes of Health ludzie jedzący wysoko przetworzoną żywność zjadali więcej i przybierali na wadze bardziej, niż wtedy, gdy jedli minimalnie przetworzone dania. Różnica występowała nawet wtedy, gdy posiłki dostarczane ochotnikom - zarówno w diecie wysoko przetworzonej, jak i minimalnie przetworzonej - miały taką samą liczbę kalorii i składników odżywczych. 

ZOBACZ TEŻ: Dieta na dobry humor - jedzenie, które lubi Twój mózg

To badanie z udziałem 20 zdrowych, dorosłych ochotników, przeprowadzone przez naukowców z Narodowego Instytutu Chorób Cukrzycy i Nerek jest pierwszym randomizowanym (czyli takim, w którym ochotnicy są dobierani losowo) badaniem kontrolnym korzystającym z systemu klasyfikacji żywności NOVA . System ten uznaje  żywność za „ultraprzetworzoną”, jeżeli w głównej mierze zawiera składniki występujące w przemysłowo produkowanej żywności: tłuszcze trans, syrop glukozowo - fruktozowy, emulgatory i wzmacniacze smaku.

Dotychczasowe  badania przeprowadzane na dużych grupach ludności wykazywały związek między dietami bogatymi w przetworzone produkty, a różnymi problemami zdrowotnymi. Jednak ponieważ żadne z wcześniejszych badań nie przypisywało losowo ludziom określonej diety, nie można było z całą pewnością stwierdzić, czy przetworzone posiłki stanowiły problem samodzielnie, czy też ludzie je spożywający mieli problemy zdrowotne z innych powodów.

W badaniu wzięła udział równa ilość mężczyzn i kobiet, których rozlosowano do dwóch grup. Jedna grupa przez 2 tygodnie jadła produkty wysoko przetworzone, druga minimalnie przetworzone- po dwóch tygodniach dietę obu grup zamieniono. Menu wysoko przetworzone to np. bajgel z serkiem topionym i szynką z indyka, a mało przetworzone: płatki owsiane z odtłuszczonym mlekiem, bananami i orzechami włoskimi. Ponadto posiłki w obu grupach miały taką samą ilość kalorii, cukrów, błonnika, tłuszczu i węglowodanów, a uczestnicy mogli jeść tyle, ile chcieli.

W diecie "ultraprzetworzonej" badani zjadali około 500 kcal dziennie  więcej, niż w przypadku diety nieprzetworzonej. Oznacza to również, że bardziej przybierali na wadze - średnio 0,9 kilograma, prawie tyle samo, ile tracili na wadze, jedzący mało przetworzone produkty.

ZOBACZ TEŻ: Przepisy na wzdęcia

„Musimy dowiedzieć się, jaki konkretny element wysoko przetworzonej żywności wpłynął na zachowania żywieniowe badanych i na przybieranie na wadze. Następnym naszym krokiem będzie zaprojektowanie podobnych badań z różnymi dietami wysoko przetworzonymi. by sprawdzić, czy będzie to miało wpływ na spożycie kalorii i wagę. Nie można bowiem wykluczyć, że różnice w przyjmowanych kaloriach pomiędzy dietami wysoko i nisko przetworzonymi mogą wynikać z minimalnych różnic w ilości białek w obu dietach."- mówi dr Kevin D. Hall, główny autor badań.

Komentarze

 (3)
ZOBACZ KOMENTARZE

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij