Probiotyki na nastrój – jak flora bakteryjna jelit wpływa na mózg?

Badania wskazują na to, że zażywanie probiotyków pomaga łagodzić objawy depresji.

jelita a mózg fot. Shutterstock.com

Coraz więcej wiemy o wpływie flory bakteryjnej jelit na mózg. Pytanie tylko, czy zażywanie probiotyków rzeczywiście może poprawić nastrój ludzi cierpiących na nerwice lękowe i depresję? Wygląda na to, że tak.

REKLAMA

SPRAWDŹ: 6 naturalnych suplementów na jelita

Opowieści siostry koleżanki, której znajoma wyszła z depresji po kilku tygodniach zażywania probiotyków, może i są przekonujące, my jednak podchodzimy do takich relacji sceptycznie i szukamy naukowych dowodów. O te nietrudno, bo uczeni kwestię wpływu mikrobiomu jelit na nastrój badają ostatnio intensywnie. W 2017 roku w piśmie „Annals of Generals Psychiatry” ukazała się metaanaliza dostępnych badań, z której wynika, że zażywanie probiotyków, po pierwsze, prawdopodobnie łagodzi objawy depresji (choć nie wszystkie badania to potwierdziły), a po drugie, jest też skutecznym sposobem na zmniejszanie objawów nerwic lękowych.

Autorzy zwracają jednak uwagę, że konieczne są dalsze badania, by ustalić, które szczepy bakterii probiotycznych i jakie dawki są najskuteczniejsze w leczeniu konkretnych dolegliwości psychicznych. Na razie więc nie wahaj się stosować probiotyków, bo na pewno poprawiają odporność i potrafią złagodzić objawy alergii pokarmowych, jednak nie licz jeszcze na to, że wyleczą Cię z depresji. Mogą pomóc, ale nie muszą.

ZOBACZ TEŻ: 7 fermentowanych produktów dobrych dla jelit

Zobacz również:
„W momentach kryzysu najważniejsze okazują się proste rzeczy. Tylko na nich warto się koncentrować, szukając elementów, które sprawiają radość i dają szczęście. Kiedy twój dotychczasowy świat się kończy, musisz nauczyć się go na nowo, jak dziecko”. O tym, jak udało jej się znów znaleźć w sobie radość życia, opowiada Agnieszka Woźniak-Starak.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA