Post przerywany spowalnia starzenie

Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badanie które udowadnia, że od 12 do 16 godzin na dobę bez jedzenia zmienia aktywność genów, zapobiega większości chorób cywilizacyjnych i spowalnia procesy starzenia.

post przerywany spowalnia starzenie Shutterstock.com
  1. Choroby cywilizacyjne wywołuje nadmiar jedzenia
  2. Okresowy post zmienia aktywność genów
  3. Co ma okresowy post do procesów starzenia?
  4. Badanie

Choroby cywilizacyjne wywołuje nadmiar jedzenia

Naukowcy nie mają wątpliwości, że większość chorób, jakie dopadają współczesnego człowieka ma związek ze spożywaniem nadmiernej ilości pokarmów. I nie chodzi tylko o ilość i jakość jedzenia, ale również o częstotliwość posiłków. Niektórzy ludzie jedzą nawet kilkanaście razy dziennie, bo poza śniadaniem, obiadem i kolacją podjadają przekąski (których nie zaliczają do posiłków), popijają soki lub słodzone napoje (których również nie liczą), a każda z tych porcji oznacza wzrost poziomu glukozy we krwi, wyrzut insuliny i pracę komórek nad przetworzeniem pokarmu w energię i jej magazynowaniem. W efekcie organizm nie ma czasu na odpoczynek i oczyszczanie się, co prowadzi do powstawania stanów zapalnych będących pierwotną przyczyną większości chorób.

ZOBACZ TEŻ: Czy post przerywany pomaga opanować cukrzycę?

Okresowy post zmienia aktywność genów

Uczeni z Instytutu Salka w Kalifornii przeprowadzili następujący eksperyment: dwie grupy myszy karmiono wysokoenergetycznym jedzeniem z tym, że jedna grupa miała stały dostęp do jedzenia, a druga przez 9 godzin na dobę – przez pozostałe 15 godzin myszy z drugiej grupy pościły. Siedem tygodni później naukowcy pobrali próbki z kilkunastu narządów myszy, w tym z mózgu, serca, wątroby i nerek. Próbki były pobierane o różnych porach dnia i nocy. Okazało się, że okresowy post zmieniał nie tylko metabolizm komórek tych narządów, ale również aktywność genów. Wyniki badań zostały opublikowane na początku stycznia tego roku na łamach prestiżowego magazynu „Cell Metabolism”.

I co się okazało? Po pierwsze, podzielenie doby na dwie części, tej z jedzeniem i tej z postem, zmieniło zegar biologiczny poszczególnych narządów – zaczęły działać w sposób bardziej zsynchronizowany (nasz zegar biologiczny zależy w dużym stopniu od czynników zewnętrznych – dostępu do światła i posiłków oraz godzin snu). Po drugie, 15 godzin bez przyjmowania pokarmów wpłynęło na geny tych obszarów mózgu, trzustki i nadnerczy, które sterują wydzielaniem hormonów – gospodarka hormonalna myszy funkcjonowała lepiej. Po trzecie, zmniejszyła się aktywność tych genów, które odpowiadają za powstawanie stanów zapalnych. Po czwarte, zwiększyła się aktywność tych genów, które odpowiadają za samooczyszczanie się organizmu – usuwanie komórek starych i uszkodzonych.

SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: Czy post przerywany ułatwia odchudzanie?

Co ma okresowy post do procesów starzenia?

W 2016 roku Japończyk Youshuri Ohsumi otrzymał Nagrodę Nobla za opisanie mechanizmu autofagii, czyli samooczyszczania się komórek. Sprawnie działające komórki (każdego typu) wytwarzają pęcherzyki, które pochłaniają obumarłe lub uszkodzone jej części, rozdrabniają i spalają, odzyskując w ten sposób energię. (Mamy również specjalne komórki sprzątające, które zajmują się usuwaniem m.in. bakterii i wirusów). Okazuje się, że kiedy pościmy, organizm włącza ten „zapasowy generator” energii, przy okazji robiąc wielkie porządki na poziomie komórkowym. Zatem okresowy post stymuluje autofagię. Gdy jemy non-stop komórki zatykają się odpadami i zaczynają źle funkcjonować, po czym obumierają. Naukowcy wiedzą już dzisiaj, że niesprawna autofagia powoduje m.in. cukrzycę, chorobę Alzheimera, sarkopenię (zanik mięśni, brak siły, szybkie męczenie się, zaburzeniach równowagi u osób starszych) i nowotwory. To od zdolności samooczyszczania się organizmu na poziomie komórkowym zależy w znacznej mierze tempo procesu starzenia się. Post okazuje się jednym z najsilniejszych bodźców, który proces samooczyszczania się wywołuje i stymuluje. Badania amerykańskich naukowców pozwalają sądzić, że jedzenie przez 8-12 godzin dziennie (im krócej tym lepiej), a potem poszczenie przez 16-12 godzin jest skutecznym sposobem nie tylko na zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, ale również na spowolnienie biologicznego zegara.

Przeczytaj również: https://www.womenshealth.pl/zdrowie/Cala-prawda-o-glodowkach,17020,1

Badanie

https://www.cell.com/cell-metabolism/fulltext/S1550-4131(22)00543-5

Zobacz również:
REKLAMA