[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Ile wody pić dziennie? Nawodnienie organizmu - porady dietetyka

Ile wody pić dziennie? Czy napoje izotoniczne są kaloryczne? Co powinna wlewać do butelki biegaczka, a co rowerzystka? Na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące nawadniania organizmu odpowiada ekspert WH Katarzyna Biłous – dietetyk, ekspert ds. żywienia Sportowców.

picie, woda, napój fot. shutterstock.com

Na pytania odpowiada Katarzyna Biłous – dietetyk, ekspert ds. żywienia sportowców.

1. Co pić w biegu?

Najlepiej nawadniać się dzień przed intensywnym biegiem i zwracać uwagę na to, co pijesz. Woda mineralna jest lepsza od źródlanej czy kranówki (większa zawartość minerałów). Nie musisz brać napoju izotonicznego na każdy trening – jeżeli bieg nie przekroczy godziny, wystarczy, jeśli po powrocie uzupełnisz utracone płyny wodą.

2. Co powinna wlewać do bidonu rowerzystka?

Wybierając się na weekendową wycieczkę na kilkanaście km, wystarczy woda mineralna. Jeżeli planujesz ponadgodzinną trasę albo taką, która ma budować Twoją formę i ciało, zabierz napój izotoniczny. Elektrolity w nim zawarte chronią przed odwodnieniem i nie dopuszczają do spadku sprawności.

Dodatek węglowodanów pozwala utrzymać poziom glikogenu w mięśniach – paliwa napędzającego układ ruchu i, paradoksalnie, spalanie tkanki tłuszczowej. Masz siłę – jeździsz dłużej, spalasz więcej kalorii. Nie dostarczasz paliwa – jeździsz krócej i mniej efektywnie, a więc skracasz czas spalania kalorii.

3. Czy wszystkie izotoniki są kaloryczne?

W skład napoju izotonicznego wchodzi 6-8 g węglowodanów na 100 ml płynu i dodatek potasu oraz sodu. Te proporcje zaspokajają pragnienie i usprawniają odbudowę zapasów glikogenu. Na rynku są też napoje typu „sports drink”, „napój dla sportowca 0%” – słodzone zazwyczaj słodzikami, z podobną do izotoników ilością elektrolitów.

4. Ile powinna pić kobieta?

Podstawa to 2,5 l wody dziennie, z czego ok. 20% dostarcza żywność. Zadbaj o dodatkowe 400-600 ml, jeżeli trenujesz do 1 h/dzień. Jeśli pocisz się dłużej, sięgaj po izotonik, by uzupełnić pulę elektrolitów.

Kawa, czarna herbata czy piwo tylko pozornie gaszą pragnienie, w rzeczywistości przyspieszają odwadnianie. Lepiej miej pod ręką butelkę wody Jeśli nie lubisz jej smaku, zobacz, jak poprawić smak wody mineralnej.

Kontroluj też kolor moczu: jeżeli pijesz wystarczająco, powinien być jasnożółty. Nie dopuszczaj do uczucia pragnienia, które nie jest przypomnieniem o kolejnej szklance wody, lecz oznaką odwodnienia.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij