[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Orzechy włoskie: właściwości zdrowotne

Może owocować nawet przez 500 lat, a pojawia się już w biblijnej Pieśni nad pieśniami. Mowa o orzechu włoskim, bardzo popularnym drzewie liściastym, którego jadalne nasiona noszą taką samą nazwę. Są nie tylko pyszne, ale i zdrowe. Dowiedz się, dlaczego warto je jeść.

orzechy włoskie na stole Orzechy włoskie zawierają mnóstwo cennych dla naszego zdrowia składników.

Kaloryczne, ale zdrowe

O orzechach można powiedzieć wiele, ale na pewno nie to, że są niskokaloryczne.
Tłuszcz stanowi ponad 50% ich zawartości (100 g orzechów to ok. 650 kcal), w dalszej kolejności są białka i węglowodany. Mimo to orzechy włoskie warto jeść, bo zawierają mnóstwo cennych dla naszego zdrowia i urody składników. W pierwszej kolejności należy wymienić wielonienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), źródło ważnych dla naszego organizmu kwasów omega-3. Orzechy mają dużo błonnika, witaminy E, zwanej witaminą młodości, i kwasu foliowego. Zawarty w nich cynk wpływa dobrze na skórę i przyspiesza gojenie się ran. Orzechy regulują ciśnienie krwi, działają antymiażdżycowo (przez co chronią przed zawałem), mają właściwości przeciwzapalne, poprawiają stan układu nerwowego i dobrze wpływają na samopoczucie.

Chronią przed nowotworami

Wśród zawartych w orzechach włoskich tłuszczowych kwasach wielonienasyconych znajduje się kwas fenolowy i elagowy. Naukowcy potwierdzają ich przeciwnowotworowe działanie – polega ono na unieszkodliwianiu substancji rakotwórczych. Witamina E, występująca w orzechach w dużej ilości, również chroni przed nowotworami: jest przeciwutleniaczem, zapobiega tworzeniu się wolnych rodników. Działanie antyrakowe wzmacniają też błonnik i kwas foliowy (ze względu na ten ostatni, jedzenie orzechów zaleca się kobietom w ciąży).

Poprawiają myślenie

Jadalna pestka orzecha włoskiego przypomina kształtem… ludzki mózg. Co ma jedno do drugiego? Orzechy włoskie są bogate w fosfor, który dobrze wpływa na pracę szarych komórek. Sięgaj po nie zawsze wtedy, kiedy masz się czegoś nauczyć – materiał łatwiej będzie wchodził Ci do głowy, bo orzechy poprawiają pamięć i koncentrację. Prócz fosforu, orzechy zawierają także inne minerały: wspomniany już cynk, wapń, magnez, potas i żelazo, a także witaminy A, B1 B2 – składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Dobre dla urody

Orzechy włoskie są od dawna stosowane w kosmetyce. Zawierają miedzy innymi koenzym Q10, który jest składnikiem kremów o działaniu przeciwzmarszczkowym. Zmielone orzechy są dodawane do maseczek i peelingów gruboziarnistych do ciała. Napar z liści i zielonych łupinek orzecha to doskonała płukanka do ciemnych włosów – odżywia i barwi włosy na kasztanowo. Cynk zawarty w orzechach działa dobrze na skórę i trudno gojące się rany, dlatego wyciągi z niego są składnikiem kosmetyków pielęgnacyjnych dla cery trądzikowej. Napar z liści orzecha, dodany do kąpieli, łagodzi podrażnienia skóry i skutecznie zwalcza nadmierną potliwość.

Jak przechowywać orzechy włoskie?

W sklepach można kupić zarówno orzechy w łupinach, jak i łuskane. Jeśli zamierzasz zużyć je od razu – kup łuskane, jeśli chcesz dłużej je przechować, weź orzechy w łupinach. Orzechy łuskane – ze względu na wysoką zawartość tłuszczu – szybko jełczeją. I jedne, i drugie łatwo pleśnieją, więc trzeba przechowywać je w suchym, przewiewnym i chłodnym miejscu. Ślad pleśni na choćby jednym orzechu budzi uzasadnione podejrzenie, że cała partia jest nią dotknięta. Orzechy niełuskane, umieszczone w wiklinowym koszyku lub w worku z naturalnej tkaniny, mogą poleżeć nawet kilka miesięcy.

Sałatka owocowa z orzechami włoskimi to idealna przekąska na jesienne dni.

Smaczne przekąski z orzechem włoskim

Orzechy włoskie mają w kuchni bardzo wszechstronne zastosowanie – pasują praktycznie do wszystkiego. Do ciast, do sałatek, do dań z mięsa, ryb i drobiu, do ryżu i do makaronu. Można je przyrządzać i na słodko, i na słono. Są idealne do robienia przekąsek, zwłaszcza o tej porze roku.

  • Ułóż kilka orzechowych połówek na talerzyku, polej płynnym miodem – i pyszna przekąska gotowa! (Warto dodać, że regularne spożywanie takiego dania gwarantuje dobry stan cery i włosów).
  • Inną łatwą do przyrządzenia i idealną na tę porę roku przekąską jest sałatka owocowa z orzechami. Kiwi, pomarańcza, winogrona, jabłko, gruszka albo mango – owoce i proporcje możemy komponować dowolnie. Kroimy je w kostkę, dodajemy rozdrobnione orzechy włoskie i rodzynki, dosładzamy miodem. Pycha!
  • Jeśli masz ochotę na coś solidniejszego, zrób szybką sałatkę ryżową z kurczakiem i orzechami. Ugotowany ryż (najlepiej parbolizowany) mieszamy z grillowanymi, przyprawionymi ziołami kawałkami kurczaka, wsypujemy orzechy, dodajemy trochę majonezu – i gotowe. Można nieco zaostrzyć smak przystawki, dodając do niej drobno pokrojone ogórki marynowane.

Zobacz też: Zdrowe przepisy: orzechy i kolendra

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij