[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Odżywki białkowe - jaki rodzaj białka wybrać [przegląd]

Dawno odeszła już do lamusa teoria, że odżywki białkowe są tylko dla kulturystów. Dzięki naszemu przewodnikowi szybko dowiesz się, która z nich sprawdzi się najlepiej w Twoim koktajlu.

fot. Pavel Dornak

Jasne, odżywki proteinowe nie są konieczne. Niezbędną dawkę białka możesz sobie spokojnie dostarczyć w normalnym jedzeniu. Nie potrzebujesz go przecież tyle co zawodowy kulturysta. Będziemy się jednak upierać, że odżywki są wygodne.

Na ich bazie w kilka chwil przyrządzisz pożywny koktajl, który dzięki sporej zawartości białka na długo zaspokoi głód. Na pewno będzie to lepszy pomysł niż przysłowiowy batonik. Pomogą Ci też błyskawicznie dostarczyć proteiny po treningu, żeby mięśnie mogły szybciej się zregenerować. Zobacz, jakie są plusy i minusy różnych rodzajów białka.

Dla alergików: białko z ryżu

Ziarenka pełnoziarnistego brązowego ryżu poddaje się działaniu enzymów, by wydobyć z nich proteiny. Do przygotowania jednej miarki odżywki (30 g) zużywa się około pół kg ryżu.

Instrukcja obsługi

Nie powoduje wzdęć, a do tego ma dawać efekt podobny do białka serwatkowego - tak przynajmniej twierdzi „Nutrition Journal”. Ma jednak od serwatki uboższy skład aminokwasów, więc brakujące elementy trzeba dostarczać z innych źródeł.

Mogą to być kasza, quinoa zwana też "komosą ryżową" (zobacz 10 przepisów z quinoa), soja czy orzechy i wytwarzane z nich masła. Białko ryżowe to świetne rozwiązanie dla wegan oraz alergików.

Polecamy: białko z brązowego ryżu Myprotein.

Dla ćwiczących siłowo: białko serwatkowe

Białko robione z serwatki najszybciej się wchłania, więc jest bardzo popularne wśród ćwiczących na siłowni, którym zależy na regeneracji.

Instrukcja obsługi

Największą gwiazdą białka serwatkowego jest leucyna – jeden z najważniejszych aminokwasów wspomagających regenerację i rozwój mięśni. Żadne inne źródło (oczywiście oprócz specjalistycznych odżywek) nie zawiera jej tyle, co serwatka.

Spotykane jest w formie izolatu i koncentratu. Ta pierwsza jest droższa, ale lepsza, bo zawiera więcej białka. Najlepiej kupuj naturalne, nie zawiera słodzików i aromatów. Ulubiony smak załatwisz naturalnymi dodatkami.

Polecamy: Olimp Pure Whey Isolate 95

Dla wegan: białko z grochu

Wytwarzane z żółtego grochu, w miarę neutralne w smaku, ale podobnie jak białko ryżowe dość trudno je rozmieszać i ma się czasem wrażenie picia nie do końca rozpuszczonego proszku.

Instrukcja obsługi

Do ryżowego podobne jest też w innych kwestiach. Po pierwsze, oba wchłaniają się wolniej od serwatki, więc lepiej stosować je nie okołotreningowo, tylko w ciągu dnia albo na noc (jeśli nie chcesz używać kazeiny). Po drugie, dobrze jest uzupełniać je innymi źródłami protein, żeby dostarczać sobie aminokwasów w odpowiednich proporcjach.

Polecamy: izolat białek grochu Bulk Powders.

fot. Pavel Dornak

Dla lubiących nowości: białko konopne

Otrzymuje się je w procesie mielenia i prasowania ziaren konopi.

Instrukcja obsługi

Dostarcza wszystkie aminokwasy, ale trzeba pamiętać, że porcja białka konopnego zawiera mniej protein niż inne rodzaje odżywek. Jest w nim też mało cennej dla ćwiczących leucyny.

Dlatego im bardziej jesteś aktywna, tym mocniej powinnaś spoglądać w kierunku białka serwatkowego lub tego z grochu czy ryżu. Konopne za to dostarczy Ci trochę zdrowych kwasów tłuszczowych i wielu mikro i makroelementów, które są cennym uzupełnieniem diety. Zawiera sporo błonnika, więc trudniej się trawi.

Polecamy: białko konopne Purasana.

fot. Africa Studio 2015/shutterstock.com

Dla regeneracji: kazeina

Otrzymuje się je w procesie mielenia i prasowania ziaren konopi.

Instrukcja obsługi

Dostarcza wszystkie aminokwasy, ale trzeba pamiętać, że porcja białka konopnego zawiera mniej protein niż inne rodzaje odżywek. Jest w nim też mało cennej dla ćwiczących leucyny.

Dlatego im bardziej jesteś aktywna, tym mocniej powinnaś spoglądać w kierunku białka serwatkowego lub tego z grochu czy ryżu. Konopne za to dostarczy Ci trochę zdrowych kwasów tłuszczowych i wielu mikro i makroelementów, które są cennym uzupełnieniem diety. Zawiera sporo błonnika, więc trudniej się trawi.

Polecamy: białko konopne Purasana.

Wypróbuj 10 przepisów na koktajle białkowe.

WH 01-02/2017

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij