[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Naturalne probiotyki: jakie warzywa i owoce można kisić?

Na horyzoncie widać już szarą jesień. Pora przygotować broń: odbezpieczyć słoiki, a magazynek załadować warzywami.

kiszonki Do kiszenia świetnie nadają się mieszanki warzyw.

Nasza najmniej lubiana pora roku za pasem. Przy dobrych wiatrach nie uderzy z całą mocą, ale pierwszy śnieg i tak na sto procent zaskoczy drogowców. Za to Ciebie na pewno nie. Wystarczy jedno weekendowe popołudnie, kilka słoików i świeże dary natury, aby o przeziębieniach i grypie słuchać w tym roku tylko z opowiadań. Oto mapa po domowej kopalni witamin, minerałów i naturalnych probiotyków. Drogie Panie, pora coś ukisić.

Ukiś, co tylko chcesz

Kto powiedział, że kisić można tylko ogórki i kapustę? Włącz wyobraźnię, stwórz mieszankę z ulubionych warzyw i zawekuj sobie namiastkę lata na zimę.

Zalewa na 1-litrowy słoik

Składniki:

  • ½ litra wody
  • 1 łyżka soli morskiej
  • 2 gałązki kopru włoskiego
  • 3-cm kawałek chrzanu
  • 5 ząbków czosnku
  • kilka ziaren
  • pieprzu
  • 2-3 liście laurowe

Metoda:

  1. Warzywa umyj i ułóż w słoiku. W trakcie ich układania dorzucaj przepołowione ząbki czosnku, kawałeczki chrzanu i pieprz, koper oraz liście laurowe.
  2. W garnku zagotuj wodę i rozpuść w niej sól. Zalej warzywa, od razu zakręć i odwróć słoik do góry nogami. Zwróć uwagę na to, by zakrętka i górna krawędź słoika były suche.

Nasze warzywno-owocowe propozycje:

1. Burak

Buraki obierz ze skóry i pokrój na cienkie półplastry. Proces kiszenia trwa około tygodnia.

Dorzuć do słoika: cebulę pokrojoną na grube plastry oraz gałązki świeżego rozmarynu.

2. Cukinia i bakłażan

Połącz zielone i fioletowe siły. Pokrój je na plastry lub półplastry. Będą gotowe po 2 tyg.

Dorzuć do słoika: kilka liści bazylii. Nadadzą warzywom słodkawego smaku i niepowtarzalnego, włoskiego aromatu.

3. Pomidory

Wybieraj podłużne odmiany. Po 2 tyg. możesz użyć ich do sałatek; kiszone dłużej świetnie smakują w zupach.

Dorzuć do słoika: świeże zioła, np. tymianek lub szałwię.

4. Kalafior

Różyczki krótko podgotuj, a następnie opłucz w zimnej wodzie. Dzięki temu nie zbrązowieje podczas kiszenia.

Dorzuć do słoika: łyżeczkę curry w proszku.

5. Rzodkiewki

Jeśli wolisz małosolne, do słoika możesz zajrzeć już po 3-4 dniach. Na ukiszone musisz poczekać dodatkowy tydzień.

Dorzuć do słoika: papryczkę chili pokrojoną na kawałki.

6. Marchew

Marchewkę potnij na paski obieraczką. Będzie gotowa po ok. 4 dniach.

Dorzuć do słoika: parę cienkich plastrów imbiru. Podkręci smak słodkiej marchewki i nada jej cytrusowego aromatu.

7. Cytryny

Skórę ponacinaj w ćwiartki. W zalewie pomiń czosnek, chrzan oraz koper. Kiś 4 tygodnie.

Dorzuć do słoika: korzenne przyprawy: laskę cynamonu lub kilka goździków.

8. Jabłka

Kiś je w całości – pokrojone mogą się rozpaść. Będą gotowe po 2 tygodniach.

Dorzuć do słoika: 1 łyżkę cukru lub 2 miodu, gwiazdkę anyżu i kilka goździków.

9. Śliwki

Śliwki przekrój na pół. W zalewie pomiń czosnek, chrzan oraz koper. Kiś co najmniej tydzień.

Dorzuć do słoika: 1 łyżkę cukru lub 2 miodu, kilka goździków i kawałek cynamonu.

Nie wylewaj soku!

Sok pozostały po kiszeniu warzyw jest niezwykle cennym źródłem kwasu mlekowego, wielu witamin oraz minerałów.

Na zdrowe jelita

Kwas mlekowy, który powstaje podczas procesów fermentacyjnych, to naturalny probiotyk. Reguluje pracę jelit, wspomaga odbudowę flory bakteryjnej i wzmacnia system obronny organizmu. Odgrywa też ważną rolę w syntezowaniu witaminy K.

Dla odporności

Sięgaj po nie w okresie jesienno-zimowym. Dzięki wysokiej zawartości witaminy C regularne picie soków z kiszonek skutecznie wzmacnia odporność.

Po ciężkiej nocy

Jeśli poprzedniej nocy zabalowałaś, a dziś dopadł Cię kac morderca, wytocz przeciw niemu ciężkie działa i wlej w siebie sok z kiszonek. Bogaty w witaminy i minerały płyn uzupełni to, co wypłukałaś, a dodatkowo nawodni organizm.

ZOBACZ TEŻ: Przepisy na nietypowe kiszonki.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij