REKLAMA

Najpopularniejsze diety - sprawdzamy, czy działają [dieta kopenhaska, dr Dąbrowskiej, ketogenna i inne]

Nowe, cudowne diety pojawiają się w tempie sezonowej wymiany kolekcji odzieży. To chyba zaszło za daleko.

dieta fot. Shutterstock.com

Mało w której dziedzinie panuje takie zamieszanie, jak w dietetyce. Oczywiście mamy na myśli tę popularną, internetową, w której tylu specjalistów, ilu blogujących/instagramujących/jutubujących. A może nawet tylu, ile Polek i Polaków. I, niestety, ich głos jest coraz lepiej słyszalny niż poglądy prawdziwych specjalistów. Dlatego bardzo dobrze, że pojawia się książka dr n. o zdr. Hanny Stolińskiej „Zakłamane jedzenie”, która wprowadza do tego chaosu ład i porządek. Na podstawie zawartej w niej informacji przygotowaliśmy charakterystykę modnych obecnie systemów dietetycznych. Wiemy, wielka szkoda, ale nie jest tak, że co pół roku pojawia się nowa, cudowna dieta, która gwarantuje zdrowie, urodę i szczupłą sylwetkę.

Dieta zgodna z grupą krwi

ZASADY

Według autora tej koncepcji, Petera D'Adamo, naszą dietę powinniśmy dopasować do grupy krwi. Skąd pomysł, aby uzależniać od niej skład menu? Ano stąd, że – według twórcy – grupy krwi powstawały w różnej kolejności w efekcie migracji ludzkości (myśliwi, koczownicy, rolnicy). I stąd ma wynikać fakt, że ich posiadacze są lepiej przystosowani do trawienia jednych pokarmów, a gorzej innych. I jeśli się na nie zdecydują, będą szczupli bez żadnego liczenia kalorii oraz – oczywiście – zdrowi.

ODCHUDZANIE

Nie ma żadnych podstaw naukowych, by uważać, że dopasowanie jadłospisu do grupy krwi według zasad wyznaczonych przez D'Adamo może mieć wpływ na redukcję masy ciała. O tym decyduje wyłącznie ilość energii zawartej w pożywieniu. Jasne, odpowiednie menu może pomóc w odchudzaniu (np. bogate w błonnik i białko), ale nie ma to absolutnie żadnego związku z grupą krwi.

ZDROWIE

Na dobrą sprawę istnieje tylko jedno badanie, które mogłoby sugerować związek między dietą zgodną z grupą krwi a poprawą zdrowia. Według niego może ona zmniejszać ryzyko chorób układu krwionośnego u osób z nadwagą. W ramach tego eksperymentu zmieniono jednak dietę biorących w nim udział osób na nieprzetworzoną, więc pozytywny efekt może być po prostu zasługą wykluczenia jedzenia typu fast food.

ZOBACZ TEŻ: Składniki krwi - po co Ci w ogóle krew?

Dieta kopenhaska

ZASADY

Zwana jest również dietą trzy- nastodniową, więc jasne jest, ile trwa. W tym czasie należy stosować przewidziany przez nią jadłospis (bez żadnych odstępstw), jedząc posiłki o ściśle określonych porach. Co w zamian? Piorunujące efekty. Dietę można stosować jedynie raz na 2 lata. Z ciekawostek: zabroniona jest np. guma do żucia.

ODCHUDZANIE

Rzeczywiście, może przynieść wyraźne efekty, ponieważ jest bardzo niskoenergetyczna – w ciągu dnia zjada się znacznie poniżej tysiąca kalorii. Takie uderzeniowe podejście nie jest jednak dobrym wyjściem, ponieważ nie daje trwałych efektów. Powinniśmy dążyć do stałej zmiany nawyków żywieniowych, a nie narzucać sobie na krótki okres bardzo restrykcyjne ograniczenia. Kończą się one bowiem przeważnie odbiciem i powrotem do starych nawyków, czyli w konsekwencji efektem jo-jo.

ZDROWIE

Dieta wyklucza niektóre składniki, a więc jest potencjalnie niedoborowa, co może zaskutkować gorszym samopoczuciem, osłabieniem, pogorszeniem stanu włosów i paznokci. Bardzo mocne ograniczenie kaloryczności menu prowadzi również do szeregu niekorzystnych zmian hormonalnych, które mogę spowodować zaburzenia odczucia głodu i sytości. Nie buduje także prawidłowych relacji z jedzeniem i zwiększa ryzyko zaburzeń odżywiania, takich jak na przykład bulimia.

Dieta dr Dąbrowskiej

ZASADY

Jej autorka obiecuje, że w czasie zalecanego przez nią postu dochodzi do uruchomienia procesu autofagii, w czasie którego komórki – nie mając pożywienia – rozkładają własne zużyte elementy, w ten sposób same się oczyszczając. W czasie takiego postu można spożywać warzywa o niskiej zawartości skrobi, owoce o niskiej zawartości cukru, pić herbaty ziołowe, wywary z warzyw czy pochodzące z nich (oraz z niektórych owoców) soki.

ODCHUDZANIE

Tak samo jak dieta kopenhaska, ten sposób żywienia po- może w redukcji masy ciała, ponieważ zakłada jadłospisy o bardzo niskiej kaloryczności. I – ponownie – to nie jest najlepszy sposób na odchudzanie.

ZOBACZ TEŻ: Najlepsze suplementy na odchudzanie - analizujemy składy

ZDROWIE

Nie wiemy jeszcze zbyt wiele o procesie autofagii – o tym, w jakich warunkach i po jakim czasie się rozpoczyna, a także jakie daje zdrowotne efekty. Dlatego na tym etapie nie można mu przypisywać żadnych cudownych właściwości. Dieta ma „odkwaszać” organizm, ale cała teoria, mówiąca o jego zakwaszeniu na skutek diety bogatej w niektóre produkty, np. mięso, jest chybiona. Nie ma czegoś takiego, jak pH całego organizmu, tylko pH moczu, krwi, skóry etc. Każde z nich regulują silne bufory, dlatego jedzenie ma na nie niewielki wpływ. Ta dieta nie zawiera wielu istotnych elementów, np. nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego grozi niedoborami.

REKLAMA

REKLAMA

dieta fot. Shutterstock.com

Dieta ketogenna

ZASADY

Polega na bardzo mocnym ograniczeniu spożycia węglowodanów, przeważnie do ok. 50 g dziennie, i oparcie menu głównie na tłuszczu. Białko pozostaje na stałym poziomie. Kiedy we krwi jest bardzo mało glukozy, organizm musi znaleźć inne źródło energii i zaczyna utleniać kwasy tłuszczowe, w efekcie czego powstają ciała ketonowe.

ODCHUDZANIE

Na początku daje mocne efekty, ponieważ tracimy zgromadzony w organizmie glikogen, który na dodatek wiąże wodę. Cudów jednak nie ma – na keto nie można jeść, ile się chce, bo nie traci zastosowania zasada bilansu kalorycznego. Prawdą jednak jest, że ta dieta może być pomocna w ograniczaniu apetytu. Generalnie badania pokazują, że w długim okresie dieta niskowęglowodanowa jest tak samo skuteczna w odchudzaniu, jak niskotłuszczowa.

ZDROWIE

50 g warzyw i owoców dziennie to bardzo mało. Można w tej puli dostarczyć sobie odpowiednią ilość składników odżywczych, ale nie jest to proste. Dlatego to ograniczenie jest potencjalnym zagrożeniem. Wiele osób traktuje też ją jako zielone światło dla jedzenia bardzo dużych ilości mięsa. Tymczasem trzeba na niej dbać o właściwe proporcje między różnymi rodzajami kwasów tłuszczowych. Znaczna przewaga tych nasyconych z mięsa może z czasem zwiększać ryzyko chorób serca.

ZOBACZ TEŻ: Wady i zalety diety ketogenicznej

Dieta witariańska

ZASADY

Ta odmiana diety wegetariańskiej pozwala na spożywanie produktów, które nie zostały poddane działaniu temperatury powyżej 42

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA