Mleko migdałowe czy owsiane – po które lepiej sięgać?

Pora raz na zawsze rozstrzygnąć ten spór.

mleko roślinne fot. Shutterstock.com

Czasy, gdy jedynym słusznym dodatkiem do płatków śniadaniowych lub kawy było mleko krowie mamy dawno za sobą. Obecnie w sprzedaży dostępnych jest tyle roślinnych zamienników mleka, że każdego dnia tygodnia możesz używać innego. I tak przez co najmniej 2 tygodnie. Jednym z najpopularniejszych napojów roślinnych na świecie jest mleko migdałowe. Owsiane depcze mu jednak po piętach i całkiem skutecznie odbiera miejsce na najwyższym stopniu podium.

REKLAMA

Z raportu Stowarzyszenia Zrównoważonego Rozwoju Restauracji opublikowanego na łamach The Guardian wynika, że do wyprodukowania 1 litra mleka migdałowego potrzeba aż 6098 litrów wody, co jest szczególnie niepokojące, biorąc pod uwagę, że największym producentem migdałów na świecie jest ogarnięta suszą Kalifornia. 

Poza tym, mleko migdałowe nie należy do najbardziej odżywczych mlek roślinnych. Prawie nie dostarcza białka i często jest dosładzane cukrem.

W rankingu najlepszych i najczęściej używanych napojów roślinnych na faworyta wyrasta mleko owsiane. Jest naturalnie słodkie i kremowe, przyjemnie się pieni (docenią to fanki roślinnego cappuccino i latte) oraz bardziej odżywcze, niż jego migdałowy konkurent. 

ZOBACZ TEŻ: 10 produktów, których nie powinnaś przechowywać w lodówce

Mleko migdałowe i owsiane – porównanie wartości odżywczych

Wartości odżywcze szklanki niesłodzonego mleka owsianego prezentują się następująco:

  • Kalorie: 80
  • Tłuszcz: 1.5 g
  • Nasycone kw.tłuszczowe: 0 g
  • Sód: 120 mg
  • Węglowodany: 14 g
  • Cukier: 1 g
  • Błonnik: 2 g
  • Białko: 3 g

Natomiast niesłodzone mleko migdałowe dostarcza:

  • Kalorie: 35
  • Tłuszcz: 3 g
  • Nasycone kw.tłuszczowe: 0 g
  • Sód: 160 mg
  • Węglowodany: 1 g
  • Cukier: 0 g
  • Błonnik: 1 g
  • Białko: 1 g

Jak widać, mleko owsiane notuje wyższe wartości w niemal każdej kategorii. Czemu? Oba mleka powstają w przez namoczenie półproduktu, z którego się je wytwarza, a następnie zmiksowanie i odcedzenie mieszanki. Podczas gdy proces wyciąga z migdałów tylko trochę smaku i wartości odżywczych, owies oddaje ich zdecydowanie więcej (zwłaszcza węglowodanów). Oba mleka fortyfikuje się wapniem oraz witaminą D, które są ważne dla zdrowych kości.

Mleko migdałowe ma jednak tę zaletę, że jest naturalnie bogate w witaminę E, która korzystnie wpływa na skórę i układ odpornościowy, zmniejszając uszkodzenia skóry powodowane przez promieniowanie UV. Może również zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych poprzez zwalczanie wolnych rodników.

Mleko owsiane – plusy i minusy

Ze względu na większą zawartość węglowodanów i kalorii mleko owsiane zapewnia kremową konsystencję i gęstą piankę po spienieniu. Używając mleka migdałowego niestety nie ma co liczyć na takie luksusy. Dlatego bariści szczególnie ukochali sobie mleko owsiane i najchętniej sięgają po nie przygotowując cappuccino lub latte. Kolejnym plusem owsianego jest fakt, że rzadko kiedy jest ono zagęszczane karagenami, które według niektórych naukowców są szkodliwe dla przewodu pokarmowego. W badaniach przeprowadzonych na zwierzętach spożycie karagenów powiązano z nowotworami i wrzodami w jelitach.

Mleko owsiane również wyjątkowo długo zachowuje świeżość.

Oczywiście, jeśli restrykcyjnie kontrolujesz ilość spożytych kalorii lub węglowodanów (jak osoby na diecie keto), lepiej z nim nie przesadzać. 

Dodatkowo, osoby na diecie bezglutenowej powinny uważać na to, jakie mleko owsiane kupują. Owies jest zbożem bezglutenowym, jednak często bywa przetwarzany razem z ziarnami, które gluten zawierają. To może być przyczyną zanieczyszczenia glutenem. Jeśli więc cierpisz na celiakię lub alergię na gluten, koniecznie sprawdzaj, czy mleko go nie zawiera.

Mleko migdałowe – plusy i minusy

Choć głównym argumentem przeciwko mleku migdałowemu stała się kwestia zrównoważonego rozwoju (a raczej jego braku), równie dużo wątpliwości budzi stosowanie zagęszczaczy. Karagenina używana jest do zagęszczania mleka migdałowego oraz do zapobiegania rozwarstwianiu się napoju. Istnieją jednak obawy, że może powodować stany zapalne w jelitach. 

Poza tym, z uwagi na to, że mleko migdałowe nie jest naturalnie słodkie jak owsiane, często dosładza się je cukrem. Jeśli jednak sięgasz po wersję niesłodzoną, migdałowe dostarczy mniej węglowodanów, niż jego owsiany odpowiednik.

Owsiane czy migdałowe – które mleko jest lepszym wyborem?

W ogólnym rozrachunku zarówno mleko migdałowe, jak i mleko owsiane są dobrym wyborem. Jeśli szukasz opcji niskokalorycznej i nie zależy Ci tak bardzo na konsystencji ani smaku, możesz śmiało sięgać po niesłodzone i niezagęszczane sztucznie mleko migdałowe.

Z drugiej strony, mleko owsiane zawiera nieco więcej korzystnych składników odżywczych, takich jak białko i błonnik, które pomagają utrzymać uczucie sytości na dłużej. To sprawia, że jest ono lepszym dodatkiem do śniadaniowego bowla lub koktajlu. Z kolei kremowy smak i idealna pianka czynią z mleka owsianego świetny dodatek do kawy.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na mleko owsiane, czy migdałowe, zawsze szukaj napoju niesłodzonego o możliwie najkrótszym składzie. Możesz również przygotować mleko w domu. Wystarczy mocny blender i ściereczka tetrowa do odcedzania.

ZOBACZ TEŻ: Polacy boją się zmian klimatycznych, ale nie chcą z tego powodu zmieniać swojej diety

Zobacz również:
Jak zadbać o swoje ciało i umysł, jednocześnie dobrze się bawiąc? Zaproś przyjaciółkę na wspólny trening! Bieganie w tandemie to świetny pomysł na połączenie przyjemnego z pożytecznym i idealna opcja dla spragnionych kontaktów towarzyskich. I co najważniejsze: kto zmotywuje Cię bardziej niż Twoja kumpela?
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA