Mini kiwi – mini rozmiar, maxi korzyści

Mini kiwi, to owoc kiwi, tylko kilkakrotnie mniejszy. Ma wielkość pomidorka cherry i gładką, nie pokrytą włoskami skórkę, dlatego można go jeść bez obierania. Mini kiwi jest hodowane w Polsce i właśnie na wrzesień i październik przypada sezon jego zbiorów. Warto rozejrzeć się za tym owocem w supermarketach i na bazarach, bo jest bombą witamin i minerałów.

mini kiwi fot. Shutterstock.com

Spis treści

  1. Skąd się wzięło mini kiwi? 
  2. Mini kiwi – właściwości i wartości odżywcze 
  3. Mini kiwi – jak jeść
  4. Mini kiwi – smoothie na detoks i lepszy sen

Skąd się wzięło mini kiwi? 

Jego ojczyzną jest Azja, ale Europejczycy pozazdrościli Chińczykom i Japończykom tych miniaturek kiwi i chcieli je importować. Niestety, okazało się, że skórka tych owoców jest tak delikatna, że nie ochroni miąższu przed trudami podróży. Dlatego postanowiono wyhodować europejską odmianę rośliny. Co istotne, uzyskano ją na drodze krzyżówek, a nie przez modyfikacje genetyczne. Od jakiegoś czasu mini kiwi jest uprawiane we Francji i Europie Południowej, a od kilku lat również w Polsce. W naszym kraju jest jeszcze mało popularne, ale już można je kupić w większych supermarketach, a nawet na bazarach, gdzie jest nazywane polskim kiwi. Jego botaniczna nazwa to aktinidia ostrolistna.

REKLAMA

Mini kiwi – właściwości i wartości odżywcze 

Jak czytamy w naukowym artykule opublikowanym w „Plant Foods for Human Nutrition” mini kiwi zasługuje na miano superfood. Zawiera bowiem ponad 20 aktywnych składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia. 

To jedno z najbogatszych źródeł witaminy C. Różne źródła podają różne ilości tej witaminy i, podobnie jak przy czarnych porzeczkach, jej ilość zależy od warunków dojrzewania.  Jak podają przytoczone poniżej badania, przy słonecznym lecie w 100 g owocu może się znajdować nawet 430 mg kwasu askorbinowego! Zatem stężenie witaminy C jest znacząco wyższe w mini kiwi niż w owocach cytrusowych. (Przypomnijmy, że w Polsce rekomenduje się 90 mg witaminy C dla mężczyzn i 75 mg dla kobiet dziennie, ale ostatnie analizy zalecają wyższe dzienne spożycie – link do artykułu o witaminie C z czwartku.) Witamina C nie tylko wzmacnia odporność, ale też wspomaga pracę układu krwionośnego i bierze czynny udział w syntezie kolagenu – białka niezbędnego dla dobrego wyglądu skóry i szybkiego gojenia się ran. 

Mini kiwi to również bogate źródło luteiny (do 0,93 mg na 100 g), która dba o dobrą kondycję naszych oczu, chroni je przed promieniowaniem UV, aż o 30% zmniejsza ryzyko rozwoju zaćmy. 

Jednak najważniejsze jest to, że mini kiwi jest uważane za najbogatsze źródło mio-inozytolu (do 982 mg na 100 g owocu) spośród wszystkich produktów spożywczych. Mio-inozytol, czyli witamina B8, przeciwdziała m.in. zaburzeniom snu i stanom pogorszenia nastroju. Najnowsze badania wskazują również na jej działanie przeciwnowotworowe i przeciwcukrzycowe. 

Oprócz tego mini kiwi jest bogatym źródłem błonnika i witamin A, E, B1, B2, B3, B5, B6 oraz magnezu, manganu, miedzi, żelaza, fosforu i selenu. Przy tym bogactwie wartości odżywczych ma jeszcze jedną zaletę – 100 gramów owocu zawiera tylko 77 kcal.

Mini kiwi – jak jeść

Najlepiej na surowo, jako dodatek do jogurtów, owsianek, sałatek, koktajli czy deserów. Podobnie jak klasyczne kiwi, miniaturka najlepsza jest wtedy, kiedy nie jest ani za twarda, ani za miękka. Po przyniesieniu za sklepu warto je potrzymać 2-3 dni poza lodówką, by osiągnęło odpowiednią dojrzałość. Mini kiwi jest również doskonałym surowcem do przetworów, takich jak soki, konfitury czy galaretki, trzeba jednak pamiętać, że witamina C jest wrażliwa na wysokie temperatury, dlatego jej zawartość w przetworach znacząco spada. 

mini kiwifot. Shutterstock.com

Mini kiwi – smoothie na detoks i lepszy sen

To smoothie robi się samo i jest tak dobre, że uzależnia.

Składniki:

  • 1 banan
  • 3 liście jarmużu lub szklanka młodych liści szpinaku lub szklanka liści botwinki
  • 10 dojrzałych owoców mini kiwi
  • ½ szklanki mleka kokosowego
  • ½ szklanki tłoczonego soku jabłkowego
  • 1 łyżka soku z limonki lub cytryny

Przygotowanie:

Jeżeli robisz smoothie z liści jarmużu, to oderwij zielone części liścia od twardej łodygi i wrzuć do kielicha blendera. Obierz banana, a z mini kiwi usuń szypułki (jeśli je mają). Całość miksuj 2 minuty, w przypadku szpinaku czy botwinki wystarczy minuta. Na zdrowie!

Źródło:

The Nutritional and Health Benefits of Kiwiberry (Actinidia arguta) – a Review”. 

Zobacz również:
Trening, który od dekad podbija serca gwiazd kina i estrady, teraz jest dostępny jak nigdy dotąd. Zamień krzesło w drążek i wypróbuj barre we własnym salonie.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA