Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Matcha - właściwości zdrowotne i urodowe

Japońska, sproszkowana zielona herbata – matcha – podbiła smakiem cały świat, a badacze cały czas uzupełniają listę jej zdrowotnych zalet. WH zabiera ją do kuchni.

matcha właściwości zdrowotne i urodowe fot. shutterstock.com

Instagram jest dzisiaj królestwem zielonej herbaty matcha. Do tej popularności przyczyniły się niezliczone celebrytki, ale też fotogeniczność królowej – jej szmaragdowa zieleń wychodzi świetnie na fotkach. Na szczęście dla nas jej zalety (których na zdjęciach nie widać) są równie wielkie, jak jej uroda.

Matcha - właściwości

Matcha rośnie sobie skromnie na zacienionych poletkach w Japonii i właśnie te niezbyt korzystne warunki zmuszają roślinę do większego życiowego wysiłku (zupełnie jak w życiu, prawda?). W rezultacie matcha zawiera więcej chlorofilu, któremu zawdzięcza swój obłędny kolor, ma większą koncentrację galusanu epigallokatechiny (EGCG) – bardzo silnego przeciwutleniacza – i aminokwasu: L- teaniny. Pierwszy ma działanie antyrakowe, pomaga chudnąć i jest dobry dla serca i mózgu, a drugi uspokaja i obniża ciśnienie krwi.

To jednak nie wszystko. Badania potwierdziły, że matcha, wzmacniając komórki i układ odpornościowy, może przyspieszać regenerację organizmu po treningu oraz że pobudza koncentrację i ożywia. Za względu na stosunkowo niewielką ilość kofeiny (średnio ma mniej niż połowę tego, co znajdziemy w filiżance kawy) wywołuje jednak spokojne ożywienie bez podenerwowania, które czasem może powodować mocne espresso.

Matcha - jak pić

Wszystkie dobrodziejstwa, które zawiera matcha, najlepiej są przyswajane w formie herbaty, a amerykański National Cancer Institute uważa wręcz, że mieszanie matcha z innymi składnikami obniża jej zdrowotną skuteczność. Być może, ale zawartość prozdrowotnych związków w matcha jest tak duża, że nawet po ich obniżeniu nadal pozostaje naszym potężnym sojusznikiem.

Poza tym matcha jest świetna w smaku i grzechem byłoby nie wykorzystywać jej w inny sposób niż w herbacie. Dlatego sprawdź 5 pomysłów na przepisy z użyciem matcha. Może z jedną uwagą wartą zapamiętania: z przyczyn nieznanych naukowcom odchudzające właściwości matcha przestają działać, gdy posypie się nią czekoladowy tort lub kubełek lodów śmietankowych. Innych zresztą też.

matcha sproszkowana zielona herbata fot. shutterstock.com

Jak przygotować matchę?

Pilnując tych kilku prostych zasad, dostaniesz ze swoim kubkiem matcha jeszcze więcej dobra.

  1. Wybieraj bio. Matcha traktowana organicznie zawiera więcej EGCG – czyli tego, co tworzy jej potęgę.
  2. Unikaj wrzątku. Zalewaj gorącą (ale nie wrzącą) wodą, by nie uszkodzić bezcennych katechin EGCG. Około 80 °C będzie świetnie.
  3. Dodaj cytrynę. Kilka kropel soku z cytryny pomoże lepiej wchłaniać dobroczynne związki, które skrywa matcha.
  4. Tea time. Pij swoją herbatę co najmniej godzinę przed posiłkiem lub dwie godziny po jedzeniu – Twoje ciało zatrzyma więcej EGCG.
  5. W sklepie. Oryginalna matcha musi być z Japonii, mieć neonowo zielony kolor i słodkawy posmak (nigdy gorzki).
  6. Przepis od Jadłonomii. Marta Dymek przygotowała dla Ciebie przepis na perfekcyjną matchę.

WH 06/2017

Komentarze

 (9)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij