Kolagen naturalny - 8 zastosowań

Białko młodości i jeden z najważniejszych składników budulcowych organizmu, który spaja ze sobą komórki. Mowa tutaj o kolagenie – co jeszcze o nim wiemy?

kolagen fot. Shutterstock.com

Kolagen - spis treści

  1. Kolagen – zastosowanie
  2. Kolagen naturalny
  3. Rodzaje kolagenu naturalnego
  4. Kolagen na stawy
  5. Kolagen na zmarszczki
  6. Kolagen na cellulit
  7. Kolagen na żylaki
  8. Kolagen a gojenie się ran
  9. Kolagen w ciąży
  10. Kolagen w jedzeniu
  11. Kolagen dla wegan

Kolagen – zastosowanie

Kolagen naturalny ze względu na szeroką gamę właściwości wykorzystywany jest w medycynie, farmacji, a także w kosmetyce. Nie tylko kremy przeciwzmarszczkowe, czy antycellulitowe mają go w swoim składzie. Kolagen znaleźć można również w produktach do leczenia ran i oparzeń, niciach chirurgicznych, kosmetykach do włosów i paznokci, preparatach do leczenia wad tkanki kostno-chrzęstnej, układu moczowego, uszkodzeń oczu i zębów. 

REKLAMA

Kolagen naturalny

Pełen aminokwasów, elastyczny i wytrzymały kolagen naturalny występuje w organizmie człowieka jako element tkanki łącznej i stanowi około 30% wszystkich białek znajdujących się w organizmie. Chroni narządy wewnętrzne, tworzy barierę ochronną w układzie odpornościowym i odpowiada za odnowę komórkową, elastyczność i odpowiednie nawilżenie skóry.

Każdy rodzaj kolagenu, a jest ich 29, pełni inne funkcje. Do tych najbardziej znanych zaliczamy: 

  • Kolagen typu I - najbardziej wartościowy, ponieważ stanowi 90% białek kolagenowych i jest niezbędnym składnikiem budulcowym tkanki łącznej.
  • Kolagen typu II - najlepszy na problemy ze stawami, ponieważ wpływa na jakość struktury oraz elastyczność ścięgien. 

Niestety z wiekiem produkcja kolagenu zmniejsza się, struktury kolagenowe zaczynają stopniowo zanikać, co skutkuje widocznymi zmianami skórnymi na przykład w postaci zmarszczek. Spadek produkcji kolagenu może zaczynać się nawet u osób w wieku 25 lat.

ZOBACZ TEŻ: Retinol - co to jest i jak go stosować?

Rodzaje kolagenu naturalnego

Istnieją różne rodzaje kolagenu naturalnego i zaliczamy do nich: 

• kolagen zwierzęcy 

• kolagen roślinny

• kolagen natywny 

• kolagen hydrolizowany

• atelokolagen

• mikrokolagen

• kolagen liofilizowany

Jednak ze względu na swoje właściwości (przyspiesza gojenie się ran, regeneruje skórę i poprawia jej elastyczność) jednym z najbardziej wartościowych jest kolagen rybi pozyskiwany ze skóry Tołpygi. Kolagen naturalny może występować w różnych formach. Dostępny jest kolagen do picia, w tabletkach, kapsułkach lub proszku, z którego powstaje żel. Najlepiej wybierać produkty, w których znajdują się również substancje wspomagające na przykład w postaci witaminy C, miedzi lub kwasu hialuronowego.  

Kolagen na stawy

Kolagen jest budulcowym składnikiem między innymi chrząstek stawowych, dlatego jest niezbędny do ich prawidłowego funkcjonowania. Stawy każdego z nas są codziennie obciążane i o ile w wielu przypadkach młody organizm jest w stanie sobie z nimi poradzić, starsze stawy, obciążane przez wiele lat potrzebują dodatkowego wzmocnienia i tutaj z pomocą może przyjść naturalny kolagen hydrolizowany. 

Jeśli chcesz przez długi czas cieszyć się zdrowymi stawami, powinnaś przede wszystkim jak najszybciej zrezygnować ze spożywania dużych ilości cukru i palenia papierosów. W tym przypadku również bardzo ważnym elementem jest zdrowa dieta i regularna aktywność fizyczna. Mogą być to długie spacery, trening cardio czy siłowy. Nie możesz zapomnieć także o dobrej kondycji psychicznej, bo jak wiadomo, stres nie tylko przyspiesza proces starzenia, ale napięcia mięśniowe mogą skutkować także przeciążeniem stawów. 

Kolagen na zmarszczki 

Kolagen jest również budulcowym białkiem naszej skóry, a dokładnie włókien kolagenowych odpowiedzialnych za elastyczność skóry. Niestety z wiekiem proces syntezy kolagenu jest spowalniany, co skutkuje: pojawieniem się zmarszczek, zmniejszoną elastycznością i nawilżeniem skóry. Takie zjawisko najczęściej rozpoczyna się mniej więcej od 25. roku życia, ale może zostać spowolniony dzięki: 

• odpowiedniej pielęgnacji skóry (kremy przeciwzmarszczkowe zawierające kolagen, żele, maski, płatki pod oczy, rękawiczki kolagenowe)

• bogatej w witaminy i aminokwasy diecie (warzywa, owoce, algi morskie, a także galaretki, żelatyna, podroby)

• dodatkowej suplementacji kolagenu (produkty z wysoko przyswajalnym kolagenem wzbogacone o witaminy A,C,E, miedź, cynk i biotynę)

• wypełniaczom tkankowym w postaci iniekcji (wyrównują powierzchnię skóry i modelują owal twarzy)

REKLAMA

REKLAMA

Kolagen na cellulit

Walka z pomarańczową skórką przyprawia wiele kobiet o ból głowy. Balsamy, kremy i różnego rodzaju kosmetyki działają zewnętrznie. Jednak bitwę o gładką skórę należy zacząć od środka, a dopiero w kolejnych etapach powinnyśmy sięgać po tego rodzaju specyfiki, które będą wspomagały i utrzymywały efekt na dłużej. Oczywiście przede wszystkim powinnaś sprawdzić, czy Twoja gospodarka hormonalna nie została zaburzona, po drugie treningi i odpowiednia dieta wzbogacona o suplementy kolagenowe, które wspomogą tkanki wewnętrzne. W tym przypadku postaw na kolagen typu I,II lub III, które odpowiedzialne są za uelastycznienie i nawilżenie skóry. 

Kolagen na żylaki 

Nie tylko skóra wraz z wiekiem traci elastyczność – tracą ją także ścianki żył. Zdrowe i sprężyste żyły zapobiegają pojawianiu się zastojów krwi, czyli żylaków. Niestety zmniejszona produkcja kolagenu może osłabiać naczynia krwionośne, co często prowadzi do pojawienia się żylaków, dlatego warto zadbać o jego dodatkową suplementację, a także o jak najdłuższe utrzymanie naturalnej jego produkcji poprzez aktywność fizyczną, zbilansowaną dietę i odrzucenie nałogów (przede wszystkim palenie papierosów).

Kolagen a gojenie się ran

Kolagen odgrywa kluczową rolę w procesie gojenia się ran (bierze udział we wszystkich trzech fazach gojenia). Badania wykazały, że stosowanie preparatów i opatrunków z kolagenem może przyspieszać procesy gojenia się ran oraz powstałych po nich blizn. Dzieje się tak, ponieważ kolagen stymuluje odpowiednie komórki (makrofagi i fibroblasty), które wpływają na proces odbudowy uszkodzonych włókien. 

Kolagen w ciąży

Kolagen odgrywa również znaczącą rolę w ciele przyszłej mamy. Przede wszystkim, ponieważ jest to białko budulcowe niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale także odpowiada za elastyczność skóry, która w trakcie ciąży jest rozciągana, w wyniku czego mogą pojawiać się rozstępy. Aby temu zapobiec, kobiety w ciąży mogą stosować bogate w kolagen kremy i maści, ale także suplementację na przykład w postaci tabletek lub kolagenu do picia. Jednak zanim zaczniesz kurację kolagenową, skonsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym, który podejmie decyzję co do bezpiecznej dawki i formy przyjmowanego przez Ciebie kolagenu. 

Kolagen w jedzeniu 

Powszechnie wiadomo, że najlepszymi dostawcami kolagenu są produkty powstałe na bazie żelatyny, czyli wszelkiego rodzaju galarety i galaretki. Owszem, ale nie są one jedyne. Bogate w kolagen są także podroby, przetwory mięsne i kurze łapki, na których można przygotować pożywny wywar. 

Kolagen dla wegan 

Niestety dieta wegan bardzo często nie dostarcza wystarczającej ilości aminokwasów, które odpowiadają za produkcję kolagenu. Z tego względu powinni jak najlepiej zadbać o to, aby ich organizmy samodzielnie produkowały jak najwięcej kolagenu, który jest niezbędnym składnikiem budulcowym tkanek, przede wszystkim tkanki łącznej. Tutaj z pomocą przyjdą dodatkowe składniki w codziennym jadłospisie, suplementy diety oraz produkty do pielęgnacji. Wśród wegańskich produktów, które mają wpływ na produkcję kolagenu, znajdują się: 

• Genisteina (soja, nasiona roślin strączkowych, soczewica)

• Aminokwasy białkowe (algi morskie, ryż, płatki owsiane, słonecznik)

• Witamina C (cytryna, pomarańcza, grejpfrut, papryka, ekstrakt z dzikiej róży)

• Witamina A (marchew, szpinak, wiśnie, morele)

• Likopen (czerwone warzywa i owoce) 

• Siarka (czosnek, cebula, kapusta, brukselka) 

• Krzem (chleb pełnoziarnisty, otręby, ziemniaki, ryż, szpinak, cebula)

ZOBACZ TEŻ: Przepis na wegańskiego burgera [odstawiamy mięso]

Zobacz również:
Nie musisz od razu rzucać się na głęboką wodę i ścigać największe fale, by czerpać korzyści z wodnych aktywności. Niezależnie od Twoich umiejętności, jeden z poniższych sportów wodnych z pewnością przypadnie Ci do gustu. I wiesz co? Zamiast zastanawiać się, czy warto spróbować, po prostu to zrób. To lato może być Twoje!
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA