Keto grypa: czym jest i jak sobie z nią poradzić?

Spokojnie: nie jest zaraźliwa i nie dopada każdego, kto węglowodany zastępuje tłuszczem. Tzw. keto grypa swoją nazwę zawdzięcza objawom, które przypominają prawdziwą grypę. Sprawdzamy, co o keto grypie wiadomo i czy da się jej zapobiec.

keto fot. Shutterstock.com

Dieta ketogeniczna to już od kilku lat jeden z najgorętszych trendów w dietetyce. Nie brakuje jej zwolenników przede wszystkim dlatego, że ten sposób odżywiania pozwala szybko schudnąć. Niestety, jak każda z diet eliminacyjnych, także i dieta keto ma sporo minusów. Jednym z większych jest występowanie tzw. keto grypy. Choć nie dopada ona każdego keto miłośnika, to jeśli wymieniasz w swoim menu węgle na tłuszcz, bierz pod uwagę, że może dopaść także Ciebie. Zanim więc pobiegniesz do sklepu, by wypełnić lodówkę produktami tłuszczowymi, miej na uwadze, że dieta wysokotłuszczowa może - oprócz utraty kilogramów - przynieść też nieprzyjemne skutki uboczne.

REKLAMA

W przeciwieństwie do prawdziwej grypy, keto grypa nie jest zakaźna. Ba, nie jest nawet jednostką chorobową.

Keto grypa

Czym dokładnie jest keto grypa?

W internecie najczęściej grypa ketogeniczna (nazywana też grypą węglowodanową) opisywana jest jako zestaw objawów grypopodobnych występujący w początkowej fazie stosowania diety ketogenicznej. Jednak w przeciwieństwie do prawdziwej grypy, ta występująca u części zwolenników diety wysokotłuszczowej nie jest zakaźna. Ba, nie jest nawet jednostką chorobową.

Symptomy grypopodobne mogą pojawić się, gdy organizm adaptuje się do nowej dla niego sytuacji, czyli stanu ketozy - dochodzi do niego, gdy organizm zamiast jak dotychczas pozyskiwać energię z węgli, zaczyna spalać tkankę tłuszczową. To właśnie rezygnacja z węgli w diecie sprawia, że możesz czuć się tak nieszczęśliwa w trakcie tego procesu.

Opinia eksperta

"Definicja «keto grypy» nie została oficjalnie sformułowana. Z prostego względu - nie do końca mamy pewność, czy w ogóle występuje. Dotychczas powstała tylko jedna praca naukowa* podejmująca tą tematykę, oparta o informacje zgłaszane przez użytkowników for internetowych. Najczęściej jako objawy podawali oni: bóle głowy, zmęczenie, nudności oraz zawroty głowy. Jednocześnie wystosowano komentarz do tej pracy**, w którym autorzy dosyć jasno podkreślają, że w dotychczasowych próbach w których stosowano dietę keto m.in. w leczeniu epilepsji, nie odnotowano «objawów grypy», a ewentualne zaburzenia żołądkowo-jelitowe pojawiały się we wczesnych fazach i na krótko, przez co trudno stwierdzić, czy coś takiego jak «keto grypa» istnieje" - mówi dietetyk sportowy Paweł Szewczyk.

Keto grypa - objawy

Wśród opisywanych objawów keto grypy najczęściej pojawiają się następujące:

  • ból głowy
  • ból mięśni
  • zmęczenie
  • swędzenie ciała
  • mdłości
  • senność
  • zawroty głowy
  • gorączka
  • bóle brzucha
  • biegunki
  • zaparcia
  • mgła mózgowa
  • zaburzenia snu
  • drażliwość

Kolejnym podobieństwem między grypą ketonową a rzeczywistą grypą jest to, że objawy różnią się w zależności od osoby. Niektórzy ludzie mogą odczuwać tylko łagodne objawy, podczas gdy inni czują się znacznie bardziej "chorzy". Co więcej, niektórzy szybciej wracają do zdrowia, podczas gdy inni czekają tygodniami, aby w pełni odzyskać siły.

Powody wystąpienia objawów keto grypy

Węglowodany to dla Twojego organizmu szybka dostawa paliwa, więc gdy ich nie ma, możesz czuć się ospała, rozkojarzona i zmęczona. Poza tym to właśnie węgle są dobrym źródłem błonnika, a jego brak może prowadzić do problemów żołądkowych: bólów brzucha, zaparć i biegunek. Dietetyk sportowy Paweł Szewczyk dodaje: "Wydaje się, że opisywane w internecie objawy grypopodobne w trakcie stosowania diety ketogenicznej mogą wynikać z ewentualnych zaburzeń elektrolitowych powodowanych ograniczeniem rezerw glikogenowych i utratą części wody i jonów z organizmu", a tego typu odwodnienie, nawet w bardzo niskim stopniu, już może zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Dobrze wiedzieć

  • Doświadczenie grypy ketonowej niekoniecznie jest oznaką, że dieta właśnie zaczęła działać lub będzie działać. Jeśli odczuwasz grypę keto, może to być znak, że powinnaś porozmawiać z lekarzem i rozważyć bardziej zrównoważony styl odżywiania.
  • Dieta ketogeniczna została początkowo opracowana jako sposób odżywiania dla dzieci z padaczką, a nie jako sposób na odchudzanie u zdrowych dorosłych. Co najważniejsze, nie znamy długofalowego wpływu tej diety na organizm.

REKLAMA

REKLAMA

Czy mogę zapobiec grypie ketonowej?

Jeśli chcesz przejść na dietę ketonową, nie rób tego zbyt gwałtownie. Lepszą strategią będzie postępowanie według poniższych wskazówek.

Nie rezygnuj z węglowodanów od razu

Na dietę keto lepiej nie przechodzić z dnia na dzień. Zdecydowanie lepsze będzie powolne i stopniowe zmniejszanie spożycia węglowodanów i jednoczesne zwiększanie spożycie tłuszczu. Dzięki temu krok po kroku przejdziesz z diety wysokowęglowodanowej na dietę niskowęglowodanową, a Twój organizm lepiej się do tego przygotuje.

Planuj posiłki z wyprzedzeniem

To dobra strategia w przypadku każdej diety, ale szczególnie ważna, jeśli przygotowujesz się do keto, która wprowadza ogromne zmiany w Twoim organizmie. Na dodatek dieta keto pozbawia Cię w znacznej mierze wielu tradycyjnych produktów spożywczych, więc skomponowanie zbilansowanych posiłków nie jest takie łatwe. Regularny harmonogram posiłków może pomóc w utrzymaniu odpowiedniego poziomu energii i zapewnienia organizmowi stałych dostaw wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Upewnij się, że w diecie nie zabraknie płynów

Wzrost zawartości tłuszczu w potrawach w połączeniu ze spadkiem ilości owoców i warzyw w dietach niskowęglowodanowych to prosta droga do problemów żołądkowych. Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo zaparć, oprócz posiłków w jadłospisach zaplanuj też nawodnienie i włącz do swojej diety dużo warzyw bogatych w błonnik. 

Porozmawiaj z lekarzem lub dietetykiem

Dieta ketonowa nie jest dietą, którą powinno się rozpoczynać samemu. Jeśli jednak chcesz spróbować, upewnij się u swojego lekarza, czy nie ma ku temu żadnych przeciwskazań, a potem  zgłoś się do wykwalifikowanego dietetyka po plan posiłków.

REKLAMA

Jak załagodzić objawy keto grypy?

Jeśli przeszłaś na dietę tłuszczową i teraz czujesz się... ugh, jest parę rzeczy, które możesz zrobić, aby złagodzić objawy keto grypy.

Pij więcej wody

Dieta ketonowa zwiększa ryzyko odwodnienia, więc jeśli zdecydujesz się na keto, odpowiednie nawodnienie jest niezbędne dla wsparcia całego organizmu, a zwłaszcza nerek.

Zadbaj o elektrolity

"Ponieważ keto zmusza cię do eliminacji niektórych produktów spożywczych, możesz nieopatrznie znacznie ograniczyć spożycie niektórych minerałów, takich jak np. magnez, a przede wszystkim sód. Dlatego dbałość o równowagę wodno-elektrolitową organizmu może pomóc w zapobieganiu objawom grypy ketonowej. Wypróbuj mieszanki napojów elektrolitowych, które możesz łączyć z wodą, aby upewnić się, że dostarczasz swojemu organizmowi potrzebnych składników mineralnych" - radzi dietetyk sportowy Paweł Szewczyk.

Keto grypa w pigułce

  • Grypa ketonowa to zestaw objawów, których doświadcza wiele osób przechodzących na dietę keto.
  • Trwa od kilku dni do kilku tygodni.
  • Jej objawy to m.in.: zmęczenie, mgła mózgowa, bóle głowy, wahania nastroju, zaparcia i nudności.
  • Jeśli zmagasz się z grypą ketonową, spróbuj dodać trochę więcej węglowodanów z powrotem do swojej diety, skoncentruj się też na nawodnieniu i spożyciu elektrolitów.
  • Zastanów się, czy mniej restrykcyjna dieta nie byłaby dla Ciebie lepszym wyborem.

Źródła badań

*https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32232045/
**https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7498532/

Zobacz również:
Wolimy jechać, biegać, siedzieć i stać niż chodzić bez sensu. Tylko że chodzenie zawsze ma sens. I to nie byle jaki. Chodź, nie pożałujesz.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA