[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Jogurt naturalny: ile jeść, by nie przesadzić?

Jogurt naturalny smakuje świetnie zarówno z owocami jak i mieszanką ulubionych bakalii. Mały kubeczek to idealny pomysł na drugie śniadanie lub potreningową, zdrową przekąskę. Czy można go jeść bez ograniczeń?

| Data aktualizacji: 2019-12-09

Jogurt naturalny: właściwości zdrowotne

Jogurt naturalny to jeden z najbardziej ulubionych przez dziewczyny produktów. Jest poręczny (mieści się w torebce), świetny na drugie śniadanie (dość szybko syci) i po treningu (uzupełnia białko). Jogurt naturalny to świetne źródło wapnia, magnezu, potasu i witaminy B. Słowem: wszystkiego, czego potrzebują do pracy Twoje ciało i umysł.

Jogurt naturalny zawiera żywe kultury bakterii (np. Bifidobacterium lactis DN-173010), prze co zaleca się go pić osobom cierpiącym na powracające grzybice oraz stosującym terapię antybiotykową.

Jogurt naturalny wspiera również procesy trawienne. Polecamy pić go regularnie, szczególnie wtedy, gdy cierpisz na zaparcia albo biegunkę.  

Jakby tego było mało, jogurt naturalny jest też dobry dla jamy ustnej. Wzmacnia zęby (magiczne właściwości wapnia), zabija złośliwe bakterie (tym samym brzydki zapach), a nawet - przy regularnym piciu - pomaga pozbyć się kamienia nazębnego i zapobiec próchnicy. 

Jogurt naturalny: ile kalorii?

Jogurt naturalny jest niskokaloryczny. W zależności od zawartości tłuszczu, w 100 gramach jogurtu naturalnego znajduje się pomiędzy 50 a 100  kcal. Planujesz zrzucić kilka kilogramów? Koniecznie uwzględnij jogurt naturalny w swojej diecie. 

Jogurt naturalny: za mało

100 g dziennie

Jeśli w codziennej diecie nie będziesz używać jogurtów, musisz znaleźć inne źródła wapnia. Jeśli jednak nic nie stoi na przeszkodzie, warto każdego dnia zjeść porcję, głównie właśnie ze względu na bogactwo wapnia. Ten składnik ma fundamentalne znaczenie przede wszystkim dla Twoich kości i zębów. Jeśli po 30. roku życia nie będziesz go dostarczać codziennie, organizm będzie musiał sięgnąć po zapasy wapnia zgromadzone w kościach. A to oznacza otwarcie furtki do osteoporozy.

Oprócz wapnia, naturalne jogurty mają również dużo potasu, który pomaga regulować gospodarkę wodną w organizmie, i szczepy dobrych bakterii, dzięki którym wzmacniasz odporność.

Jogurt naturalny: w sam raz

200-300 g dziennie

Jedna szklanka naturalnego jogurtu każdego dnia to świetne uzupełnienie pełnowartościowego białka, którego najbardziej potrzebują Twoje mięśnie po treningu. Jednocześnie jest to dobry pokarm dla duszy. Naturalny jogurt to prawdziwa bomba witamin z grupy B, które odpowiadają nie tylko za równowagę psychiczną, ale i za dobrą koncentrację i pamięć.

Odpowiednia dawka jogurtu każdego dnia pomaga więc również w czasie wysiłku intelektualnego. Oprócz tego – jak sprawdzili naukowcy z Japonii – w 80% przypadków picie jogurtu pomaga uporać się z nieprzyjemnym zapachem z ust.

Lubisz produkty mleczne? Sprawdź, ile możesz jeść sera żółtego, by nie martwić się zbędnymi kaloriami.

REKLAMA

REKLAMA

Jogurt naturalny: za dużo

+400 g dziennie

Dziewczyny, zwłaszcza te, które chcą szybko schudnąć, często stosują tzw. dietę jogurtową (zwaną też biurową), bo jest prosta, niskokaloryczna i nie zawiera chemii. Trzeba jednak pamiętać, że zastępowanie kilku posiłków w ciągu dnia jogurtem byłoby monotonne i koniec końców doprowadziłoby do niekontrolowanych napadów głodu.

Warto też wiedzieć, że głównym białkiem w jogurcie jest kazeina, która nie jest najlepiej tolerowana przez przewód pokarmowy. Jeśli dominuje przez dłuższy czas w Twojej diecie, to może wywoływać stany zapalne jelit i bóle brzucha.

Jogurt naturalny: zastosowanie w kuchni

Dipy

Jogurt naturalny świetnie sprawdza się jako baza do różnego rodzaju dipów. Polecamy klasyczny dip czosnkowy, którego przyrządzenie zajmie Ci dosłownie dwie minuty. Będziesz potrzebowała jedynie opakowania jogurtu naturalnego (100 g), 2 ząbków czosnku (możesz dać więcej, jeśli lubisz) oraz pieprzu i soli.

Koktajle

Możesz wykorzystać jogurt naturalny jako składnik białkowego koktajlu. Potrzebne Ci będą: 4 jeżyny, 8 borówek, 6 malin, 1 banan, 1 szklanka płatków owsianych, 1 łyżka białka z konopi, 400 ml mleka migdałowego, 3 łyżki jogurtu naturalnego, 1 łyżka siemienia lnianego i 1 łyżeczka oleju kokosowego. Zblenduj wszystkie składniki na gładką masę i ciesz się smakiem proteinowego mocarza.

Zupy

Gotujesz zupę? Zabiel ją jogurtem naturalnym, który jest kilka razy mniej kaloryczny niż śmietanka. Zrób to zaraz przed podaniem i najlepiej już jej nie podgrzewaj (istnieje ryzyko, że jogurt się zwarzy).

Czy ktoś próbował Ci wmówić, że zdrową żywnością nie da się najeść?  Bzdura! Poznaj 15 produktów bogatych w błonnik i jedz do syta.

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij