Jakie przekąski wybierać, gdy poczuje się nagły głód? [Zapytaj WH]

Wy pytacie, a my odpowiadamy.

GettyImages

„Zdrowa przekąska powinna mieć od 100 do 200 kcal i dobrze by było, gdyby zawierała białko, bo produkty białkowe, w porównaniu z węglowodanami, sprawią, że dłużej będziesz syta” – mówi dr Marek Szołtysik z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Na szczęście nie oznacza to, że musisz przerzucić się z ciastek na suszoną wołowinę. Do dobrych przekąsek zaliczyć można również te bogate w błonnik, zawierające węglowodany złożone oraz mikroi makroelementy. „Pomidory koktajlowe, pokrojony seler naciowy, cykorię czy dobrej jakości chipsy lub soki warzywne możesz sobie serwować praktycznie bez ograniczeń – zdradza dr Szołtysik. – Jeśli chodzi o owoce, polecam jagody, truskawki, jeżyny, maliny i borówki. Warto również sięgać po jabłka”. Masz ochotę na więcej? Pomyśl o jogurcie naturalnym z dodatkiem prawdziwych owoców. Tylko musisz go zrobić sama, bo te w sklepie mają dużo cukru. Ewentualnie, gdy brakuje Ci słodyczy, pomyśl o domowej galaretce czy budyniu.

REKLAMA

ZOBACZ TEŻ: 10 przepisów na zdrowe sorbety

Mam rozszerzone pory skóry twarzy i chyba próbowałam już wszystkiego, ale ciągle nie mogę uporać się z problemem. Macie na to jakiś patent?

Jest kilka skutecznych sposobów. „W domu warto sięgnąć po maseczki z dodatkiem drożdży oraz zielonej lub białej glinki – mówi dr Danuta Nowicka, specjalista dermatolog. – Wykonuj je 2-3 razy w tygodniu w przypadku skóry tłustej i nie częściej niż raz na siedem dni przy skórze skłonnej do przesuszania się”. W gabinecie kosmetycznym warto się natomiast zdecydować na zabiegi z kwasami. „Polecam niedoceniany często kwas pirogronowy, najlepiej oddziałujący na strukturę skóry łojotokowej – radzi dr Nowicka. – Wybierz serię 4-6 zabiegów przeprowadzanych co 10-14 dni”. Kolejną substancją, stosowaną w przypadku problemów z porami, jest retinol, czyli pochodna witaminy A. Możesz ją znaleźć w wielu środkach do pielęgnacji domowej. Jeżeli niedoskonałości cery bardzo dają Ci się we znaki, skorzystaj z lasera frakcyjnego. Tego typu zabiegi działają głęboko, przebudowując strukturę skóry i ją wygładzając.

REKLAMA

REKLAMA

Podobno ślina może sprawić, że moje zęby staną się żółte, ale nie chce mi się w to wierzyć. Jak jest naprawdę?

Rzeczywiście, coś jest na rzeczy. Ślina w pośredni sposób przyczynia się do zmiany kolorów zębów, choćby dlatego, że jest nośnikiem barwników zawartych w pożywieniu (jagody, czarna porzeczka, buraczki) i używek (kawa, herbata, czerwone wino, tytoń). „Wszystko zaczyna się jednak od płytki nazębnej,która tworzy się po jedzeniu – wyjaśnia stomatolog Katarzyna Biczysko, założycielka Kliniki Biczysko w Poznaniu. – Możesz ją bez problemu usunąć za pomocą szczoteczki i nici dentystycznych. Jeśli tego nie zrobisz, po upływie 2-3 dni miękka warstwa wokół Twoich zębów ulega mineralizacji i zaczyna się zmieniać w kamień nazębny”. Dochodzi do tego dzięki zawartym w ślinie solom mineralnym.

ZOBACZ TEŻ: Metalowe słomki są niebezpieczne?

Efekty procesu najłatwiej zaobserwować od strony językowej zębów dolnych, ale często są one widocznie również i dla tych, do których się uśmiechasz. „Wiele zależy od osobistych predyspozycji. Są tacy, którzy muszą korzystać z zabiegu usunięcia kamienia co kilka miesięcy i tacy, którzy, gdy przyjdą po roku, będą mieli niewiele osadu na zębach – dodaje stomatolog. – Trzeba jednak pamiętać, że wraz z wiekiem ślinianki zaczynają pracować mniej wydajnie, ślina staje się gęstsza, co również przyczynia się do łatwiejszego powstawania kamienia”. Jak sobie z tym radzić? Przede wszystkim często myj zęby, rób to odpowiednio długo (3 minuty) i za pomocą szczoteczki elektrycznej.

Jak trenować, żeby w końcu mieć talię osy?

Powinnaś skoncentrować się na ćwiczeniach, które angażują przede wszystkim mięśnie skośne brzucha. „Najkorzystniejsze w tym przypadku są skręty oraz skrętoskłony tułowia na plecach, przy zgiętych nogach w kolanach, ze stopami opartymi o podłoże bądź trzymanymi centymentr lub dwa nad nim mówi prof. Tadeusz Stefaniak z wrocławskiej AWF. Ważne, aby każde powtórzenie było wykonywane wolno, z jednoczesnym wstrzymaniem ruchu (2-3 sekundy) w fazie maksymalnego napięcia mięśni. Dodatkowo możesz skorzystać z pewnej sztuczki. „Jeśli odrobinę wzmocnisz też mięśnie najszersze grzbietu, dołączając do swojego treningu m.in. ściąganie drążka wyciągu do górnej części klatki piersiowej, dodatkowo optycznie zwężysz talię” – podpowiada prof. Stefaniak. Pamiętaj tylko, że równie ważna, co trening, jest odpowiednia dieta. Jeśli chcesz uzyskać wymarzony efekt, powinnaś wystrzegać się węglowodanów o wysokim indeksie glikemicznym, a w szczególności słodyczy

Zobacz również:
Powroty do ćwiczeń są równie trudne, co powroty do pracy po wakacjach życia. Spokojnie, nie będziemy Cię namawiać, żebyś na urlop zabrała ze sobą robotę, ale trening już tak. Wrócisz pełna energii i w formie lepszej niż kiedykolwiek.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA